اثبات خدا، دین و مذهب خردمندانه

آموزش کسب یقین به خدا، دین و مذهب خردمندانه حتی برای نونهالان

اثبات خدا، دین و مذهب خردمندانه

آموزش کسب یقین به خدا، دین و مذهب خردمندانه حتی برای نونهالان

اثبات خدا، دین و مذهب خردمندانه

سلام
خوش آمدید.

مخاطبان محترم
در حال حاضر فعال‌ترین صفحه‌ی ما، در پیام‌رسان «ایتا» می‌باشد:
https://eitaa.com/esbatekhodavand
نشانی ما در سایر پیام‌رسان‌های مشهور داخلی و خارجی:
esbatekhodavand
همیشه در مسیر درست موفق باشید.

آخرین نظرات

 پاسخ دهنده: نویسندۀ کتاب اثبات خدا، دین و مذهب خردمندانه 

وابسته به: کانال اثبات خدا، دین و مذهب خردمندانه

قسمت ۱:

محاسبۀ اعمال

اولین و مهمترین راه‌کار از راه‌کارهای ۷ گانه

انجام روش‌ زیر آسان طراحی شده و مشکل‌ترین قسمت، خواندن متن آن است که اگر درست متوجه شوید، شما نیز به تجربه خواهید دید با هر بار عمل به تمرین مطرح شده به هدفتان نزدیک‌تر خواهید شد و به عنوان یک قاعده فراموش نکنید تکرار هر عمل -ولو در ابتدا بسیار سخت به نظر آید- به تدریج انجام آن‌را آسان و آسان‌تر خواهد نمود. ایموجی گل

۱- چگونه در کمتر از ۱ دقیقه عملکرد ۲۴ ساعته خود را ارزیابی و محاسبه کنیم؟

 مقدمه
محاسبۀ اعمال، اولین و مهمترین راه‌کار از راه‌کارهای ۷ گانه است که به شما کمک مؤثری می‌کند نه تنها موفق شوید ۶ راه‌کار دیگر (درمان پرحرفی، وسواس، نااامیدی، اعتیاد به رایانه و روش عاقل شدن و ارتباط صحیح با دیگران) را با موفقیت پشت سر بگذارید بلکه کمک می‌کند هر خصوصیت مثبت و منفی در خود را، هر روز (کمتر از ۱ دقیقه) ارزیابی نموده و موفق شوید به تدریج و در کمترین زمان ممکن، نقاط مثبت خود را افزایش داده و نقاط منفی‌تان را ابتدا مدیریت، سپس مهار و در نهایت ریشه‌کن کنید و همانطور که در مقدمه گذشت بدون تردید یکی از عوامل رسیدن به ثبات شخصیت، محاسبۀ اعمال (ارزیابی عملکرد در هر ۲۴ ساعت یکبار) است.

شروع:

هر کسی موفق شود با روش آسانی که توضیح خواهم داد (روشی که هربار در روز فقط بین ۲۵ ثانیه تا ۱ دقیقه زمان می‌برد)، به رفتار خوب و بد هر روز خویش نمره دهد، مسلماً در صورت ادامۀ این کار به تدریج شاهد برطرف شدن بدی‌ها و زیاد شدن خوبی‌هایش خواهد بود، راه‌کاری که حتی سست‌ترین اراده‌ها نیز به راحتی توانایی انجام آن را دارند.

روش انجام آسان محاسبۀ اعمال:

برای این منظور ابتدا به عکس زیر نگاه کنید:

تصویری از برگۀ محاسبۀ اعمال انجام شده

کافی است در بخش عنوان عکس فوق، نام کاری که دوست دارید در انجام یا ترکش موفق شوید را بنویسید و مقابلش با علامت + و - نمره دهید و  به همین سادگی با تکرار این کار در هر روز یک بار شما نیز به انسان‌های بزرگی در طول تاریخ بپیوندید که با همین کار به ظاهر ساده که روزانه حداقل یک بار انجامش می‌دادند موفق شدند از ناامیدی‌های بعضاً فوق‌العاده شدید فاصله گرفته و به تدریج شاهد بر طرف شدن عیوب کوچک و بزرگ و افزایش چشم‌گیر نقاط مثبت خویش باشند و در نهایت ثبات شخصیت و اطمینان خاطر و زندگی حقیقتاً شاد را تجربه کنند که برای بسیاری مردم که اهل محاسبه عملکرد روزانۀ خود نیستند چنین نتایجی تبدیل به آرزوهای دور از دسترس شده تا جایی که برخی از ایشان خیال می‌کنند رسیدن به این نتایج فقط در خواب و خیال ممکن است درحالی که در صورت تجربۀ این عمل، متوجه اشتباه خویش خواهند شد.

حال با این مقدمه شما برای شروع (محاسبۀ عملکرد خود)، فقط به یک برگۀ خالی و خودکار نیاز دارید (یا در رایانۀ خویش فایل نوشتاری به نام «محاسبۀ اعمال» یا هر نام دیگری ایجاد نمایید) یا برای آسان‌تر شدن کار، می‌توانید این پرونده (فایل Word) را «اینجا» دریافت یا این عکس «اینجا» (همان عکس فوق اما خالی از نوشته) را چاپ (پرینت) نموده و طبق توضیحاتی که دادم جای خالی‌اش را پر کنید.

نکته: اگر هنگام باز کردن پرونده (فایل Word) فوق، عبارت Enable Editing بر بالای صفحه ظاهر شد، بر روی آن کلیک کنید تا امکان ویرایش برگه فراهم شود.

با توجه به اینکه مهم برداشته شدن قدم اول برای محاسبۀ اعمال است که موجب شکسته شدن بت بزرگ شروع این کار می‌شود بنابراین اگر با همین مقدار توضیحات متوجه شدید باید چه کنید و مهمتر از آن قانع شدید این کار را انجام دهید پس بدون اندک تردیدی این فرصت فوق‌العاده سرنوشت‌ساز و استثنائی (که اکثر مردم از آن محروم هستند) را غنیمت شمرده و بدون نیاز به خواندن ادامۀ مطلب، محاسبۀ روزانۀ کارهایتان را همین الان شروع کنید و در آینده هر زمان لازم دیدید برای افزایش اطلاعات، ادامۀ مطلب را مطالعه نمایید؛ البته الان نیز چنانچه احساس می‌کنید اراده‌تان برای شروع سست نمی‌شود و تمرکزتان به هم نمی‌خورد می‌توانید ادامۀ مطلب را مطالعه و از تجارب مطرح شده در آن استفاده نمایید.

توضیح بیشتر آنچه گذشت:

برنامه ریزی

اگر دوست دارید در محاسبۀ اعمال موفق‌تر باشید سعی کنید کارهایی که می‌خواهید در روز و شب انجام دهید را بر روی برگه‌ای فهرست کنید.

پ.ن: من در ذیل درمان پرحرفی و همچنین در ادامه توضیح داده‌ام که چگونه برنامه ریزی روزانه موجب اعتماد به نفس و موفقیت چشم‌گیر در انجام کارهای روزمره می‌شود و همانطور که خواهید دید روش برنامه‌ریزی ساده را با ذکر تجربه خودم از نونهالی تا به امروز توضیح داده‌ام.

به عنوان نمونه به این برنامه‌ریزی توجه کنید:

۱- رأس ساعت ۸ صبح خروج بدون تاخیر از خانه.

۲- ترک ناامیدی، فاصله ازا افراد ناامید چه در فضای مجازی و چه در زندگی واقعی، دوری از بهتان و تهمت (قضاوت بدون علم و احاطۀ کافی نسبت به هر کسی).

۳- ترک پرحرفی خصوصاً ترک خودستائی در سخنان با دوستان.

۴- حداقل چند دقیقه راس هر ساعت دست کشیدن از کار و استراحت ولو با کمی قدم زدن.

۵- بی‌اعتنایی به وسواس.

۶- عدم استفادۀ غیرضروری از فضای مجازی.

۷- قبل از امضای قرارداد مورد نظر، تفکر و تعقل کافی در بند بند قرارداد.

۸- نرمش ولو چند دقیقه.

۹- ...

کسانی که تجربۀ برنامه‌ریزی کارهای روزانه را دارند خودشان به تدریج متوجه می‌شوند که برای تضمین بهتر در انجام کارها، باید این برنامه‌ریزی را همانطور که در عکس دیدید مورد محاسبه و ارزیابی نیز قرار دهند بلکه علاوۀ بر آن، از شیوه‌هایی که در ادامه توضیح خواهم داد برای ضمانت بیشتر در موفقیت، استفاده کنند تا برنامه‌ریزی آن‌ها در حد حرف و شعار و نوشتن روی کاغذ باقی نماند و حتماً به آن عمل نیز بکنند!

أ- همانطور که گذشت مانند نمونۀ برنامه‌ریزی روزانه که در بالا عکسش را نشان دادم هر کاری که دوست دارید در آن موفق شوید یا ترکش کنید را (در بخش «عنوان»)، بنویسد (و اگر مایل بودید نقاط مثبت و منفی خود مثل خوش اخلاقی یا بداخلاقی‌تان را نیز در بخش عنوان نوشته و مورد محاسبه قرار دهید.)

اگر اهل برنامه‌ریزی کارهای روزمره مانند آنچه در بالا آوردم نیستید، فقط کافی است با انجام محاسبۀ اعمال طبق روش زیر، از فواید برنامه‌ریزی برخوردار شوید:
         نکته اول: (با هر باوری که هستید) سعی کنید مهمترین کاری که خودتان شخصاً قبول دارید که انجام آن عاقلانه نیست یا خصوصیتی که آن را نمی‌پسندید و مایل هستید به‌تدریج ترکش کنید را نیز در بخش «عنوان» بنویسید و هر روز محاسبه نمایید.
به‌عنوان‌مثال: «ترک ناامیدی یا فاصله از افراد ناامید» یا «ترک خودستایی» خصوصاً اگر موجب تحقیر شما نزد دیگران یا تحریک حسادت شود یا «ترک پرخوری» و غیره.

        نکتۀ دوم: اگر دوست دارید فقط خودتان از محاسبۀ عملکردتان مطلع باشید کافی است هر عنوان را به صورت رمز و خلاصه شده بنویسید مثلا به جای عنوان «ترک ناامیدی» از عبارت مختصر «ت.ن.» استفاده نمایید.

 ب- بعد از گذشت هر ۲۴ ساعت (بهتر است فقط یک ساعت مشخص در شبانه روز را برای محاسبه انتخاب کنید مثلاً قبل از خواب شب یا بعد از آن)، ابتدا «تاریخ» همان روز را بنویسید، سپس مقابل عنوان هرکدام از کارها، اگر در انجام آن موفق بودید همانطور که در عکس دیدید، علامت + و اگر ناموفق بودید علامت – و اگر متوسط عمل کرده بودید علامت = را بگذارید.
یادتان نرود که قرار است در ادامه با ۶ راه‌کار بسیار آسان دیگر که در تصویر فوق عناوین آن‌ها را مشاهده می‌کنید (و نونهالان نیز به راحتی می‌توانند انجام دهند) آشنا شوید که در این صورت می‌توانید این ۶ راه‌کار را هر روز به سادگی ارزیابی کنید و موفقیت در انجام آن‌ها را طبق روشی که در ادامه توضیح خواهم داد با وادار کردن بدون فشار خود تضمین نمایید.

پ.ن: پیشنهاد می‌شود حداقل برای شروع، برای اینکه ذهنتان هنگام محاسبه مشوش نشود، سعی کنید به علامت‌های فوق، (+ - =) علائم دیگر اضافه نکنید تا هر بار به‌سادگی و در کمترین زمان ممکن کارهای خود را محاسبه کنید و سپس بعد از اینکه مسلط به محاسبه شدید و این کار برایتان کاملاً عادت و آسان شد، از علائم پیشرفته‌تر که در فایل وردی که قبلاً معرفی کردم «اینجا» استفاده کنید.
به عنوان نمونه من از علامت تقسیم / جهت علامت زدن مقابل کارهایی که آن روز برایم پیش نیامده که انجام‌شان دهم استفاده می‌کنم و از علامت مساوی و منفی  (=-) برای کارهایی که در حد متوسط به پایین انجامشان دادم و از علامت مساوی و مثبت (=+) برای کارهایی در حد متوسط به بالا در انجام‌شان موفق بودم و از علامت ستاره * برای کارهایی که بسیار عالی انجامشان دادم استفاده می‌کنم و هر زمان عناوین محاسبه زیاد شوند اگر ببینم وقت می‌گیرد و حال ندارم فقط موارد مهم‌تر را محاسبه می‌کنم. (می‌توانید موارد مهم‌تر را با علامتی یا رنگ متفاوت مشخص کنید تا زودتر آن‌ها را پیدا کنید.)

چند روش تضمینی جهت موفقیت در انجام کارهای مهم

ج- روش آسان تشویق و تنبیه خود در صورت موفقیت و عدم موفقیت در انجام کارها:

       اگر شما -چه ناباور و چه خداباور- بعد از پایان هر بار محاسبه دیدید، در انجام هرکدام از کارها (در برگۀ محاسبۀ اعمال) موفق شده‌اید، کافی است همانجا به خودتان تبریک بگویید.
       اگر ناموفق بودید تصمیم بگیرید برای موفقیت در روز بعد، از این تجربه عبرت بگیرید و استفاده کنید.

تعیین جریمۀ معتدل در صورت عدم موفقیت در هر کار:
       اگر متوجه شدید می‌توانستید در انجام یکی از کارها کوتاهی نکنید، فقط به همان اندازه نه بیشتر خودتان را همان‌جا خیلی کوتاه، محترمانه و منطقی سرزنش کنید یا اگر مایل بودید جریمه‌ای (ولو حداقل این مقدار که همان‌جا، هنگام محاسبه از جای خود برخیزید و بنشینید) را انجام دهید!

استفاده از روش تنبیه و تشویق در صورت موفقیت در هر کار:
       در صورت تکرار اشتباه در روزهای بعد، به‌مرور بدون اینکه فشار زیادی به خود بیاورید (مهم)، جریمه را افزایش دهید، مثلاً از روش تشویق و تنبیه استفاده کنید به این صورت که غذا یا میوۀ مورد علاقه‌تان را ولو خیلی اندک، کمتر بخورید که همین به شما انگیزۀ واقعی می‌دهد تا روز بعد بهتر عمل کنید.

د- تأثیر محسوس شکر و درخواست صمیمانۀ بخشش (مخصوص خداباوران):
       اما اگر شما فردی خداباور هستید، علاوه بر انجام مراحل فوق، می‌توانید بعد از پایان هر محاسبه، وقتی که متوجه شدید در کار یا کارهایی موفق بوده‌اید، همانجا از آفریدگار مهربان خود تشکر کنید و از او بخواهید این موفقیت را بیشتر کند و هر زمان کار ناپسند (ولو بزرگ) انجام داده بودید بدون هیچ ناامیدی بلکه خیلی راحت و با زبان مادری خود، از او بخواهید با مهربانی و رحمت فراگیرش که انسان‌های خوب و بد را در برگرفته، شما را ببخشد و سپس به حالت دوستانه و بسیار امیدوار به سوی آفریدگار بسیار بخشندۀ خویش روی بیاورید تا به تجربه ببینید چطور هر روز، بعد از هر بار تشکر و روی آوردن صادقانه به خدا، احساس بسیار آرام‌بخشی را تجربه خواهید کرد که همین احساس پاک، کمک بزرگی به شما می‌کند تا امید به اصلاح اشکالات بزرگ و جبران کامل گذشتۀ خویش در اعماق وجودتان شکل بگیرد. (مهم)

ه- استفاده از اهرم فوق‌العاده قوی نذر یا قسم شرعی جهت موفقیت در برخی کارهای سخت (مخصوص دین‌داران):
       همچنین اگر شما علاوه بر خداباور بودن، فردی مذهبی نیز هستید و متوجه شدید که نیاز به انگیزۀ بیشتر جهت موفقیت در انجام برخی کارها دارید می‌توانید هنگام محاسبه اعمال (برای تضمین بیشتر)، جریمه و تشویق‌هایی را در قالب نذر یا قسم شرعی (که جزو قوانین اسلام و برخی دیگر از ادیان است) بر خود واجب کنید.

فایدۀ بسیار مهم نذر یا قسم شرعی این است که عزم شما را برای انجام تصمیمی که گرفته‌اید کاملاً جزم می‌کند و دیگر جایی برای وسوسه و توجیهات سست کنندۀ اراده باقی نمی گذارد و به شما کمک می‌کند با اراده مصمم تصمیم خود را به طور کامل به سرانجام برسانید خصوصاً برای کارهایی که ترک یا انجام آن ضروری است و اثر جدی و تعیین کننده بر زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی شما دارد.

نکتۀ اول: توجه داشته باشید برای اینکه کفارۀ شرعی نذر و یا قسم به گردن شما نیاید می‌توانید جریمه‌ای (بازدارنده و حتماً بدون فشار زیاد) را برای هرکدام از کارهای مورد نذر یا قسم تعیین کنید مثلاً در هنگام نذر و قسم نیت کنید، فقط با ده بار نشستن و برخاستن از جای خود، از آن نذر یا قسم بدون پرداخت کفاره خارج خواهید شد.

نکتۀ دوم: تجربه ثابت کرده است که باید جریمۀ تعیین شده توسط شما در نذر و قسم شرعی نه آنقدر سنگین باشد که به کلی از انجام آن کار زده شوید و شوق و انگیزۀ کافی جهت ادامۀ کار را از دست بدهید و نه آنقدر ناچیز باشد که بازدارندگی نداشته باشد و شما در انجام آن کار بیش از حد سهل‌انگاری نموده و مرتب ناموفق باشید.

در مورد تعیین میزان تشویق نیز لازم است طوری باشد که همواره شوق انجام کار مورد نظرتان را در شما حفظ کند یا این شوق را افزایش دهد.

نکتۀ سوم: با توجه به اینکه هر نذر یا قسم شرعی سبب واجب شدن آن کار بر شما می‌شود (درست مانند سایر واجبات) پس حتماً (با هر دین و مذهبی که هستید، مسیحی، مسلمان، شیعه، سنی و غیره) به منابع دینی و مذهبی و بزرگان این ادیان و مذاهب مراجعه نمایید تا بعد از اطلاع از شرایط و قوانین نذر و قسم، بی‌گدار به آب نزنید.

نکتۀ چهارم: لازم است از نذر و قسم شرعی خصوصاً برای افرادی که دچار وسواس فکری و عملی هستند به صورت خردمندانه و بدون زیاده روی استفاده شود که در این صورت با توجه به تمریناتی که در ادامه جهت ترک وسوسه خواهد آمد، کمک بزرگی به ایشان برای درمان وسواسِ ولو شدید خواهد بود.

نکتۀ پنجم: از نذر و قسم شرعی چون مسئولیت آور هستند (و در صورت طولانی شدن احیاناً خود موجب سنگینی و بار روانی برای شما می‌شوند)، در صورت ناچاری و برای پیشبرد کارهای ضروری استفاده کنید! بنابراین هنگامی که در انجام کار مورد نظرتان به ثبات رسیدید و توانستید بدون نذر و قسم و فقط با تکیه بر تجربه و تعقل آن کار را انجام دهید، دیگر از نذر و قسم شرعی برای پیشبرد آن کار استفاده نکنید!

نکتۀ ششم: با توجه به توضیحات فوق می‌توانید از نذر یا قسم شرعی برای انجام بهتر خود عمل محاسبۀ اعمال (یعنی ارزیابی عملکرد هر روز که توضیح آن گذشت) و دیگر راه‌کارهایی که در ادامه خواهد آمد (ازجمله ترک پرحرفی، درمان وسواس، تعدیل ارتباط با دیگران، ترک اعتیاد به رایانه و فضای مجازی و ...) نیز استفاده نمایید!

روش مخصوص انجام محاسبۀ اعمال برای افراد به شدت وسواسی و کسانی که ارادۀ فوق‌العاده ضعیفی دارند!

       اگر شما -چه خداباور و چه خداناباور- به وسواس شدید فکری - عملی و سستی اراده مبتلا شده‌اید و یا به هر دلیل دیگری خیلی زود از انجام کارهایی که به آن عادت ندارید خسته و ناامید می‌شوید لازم است محاسبۀ اعمال به روش فوق را حتماً همانطور که عرض شد اما بدون تشریفات اضافی و بسیار مختصر انجام دهید به طوری که هر بار  فقط بین ۲۵ ثانیه تا ۱ دقیقه بیشتر زمان نبرد و زود از انجام آن خلاص شوید.

       دراین صورت خودتان کم کم به تجربه خواهید دید، بعد از هر بار محاسبه، احساس می‌کنید می‌توانید بر کارها و نقاط مثبت و منفی خود نظارت داشته باشید و همین احساس بسیار خوب -ولو اینکه علیرغم گذشت روزهای طولانی، پیشرفت خاصی در انجام کارهای مورد محاسبۀ خود ندیده باشید- به شما کمک می‌کند به‌تدریج اراده‌تان جان گرفته و قوی شود و دیگر به‌راحتی دچار استرس، افسردگی، زودرنجی و غم و اندوه‌های طولانی نشوید و همین محاسبۀ سادۀ اعمال، به تنهایی کافی است تا بعد از مدتی، شاهد موفقیت در انجام کارهای مورد محاسبه و حذف خصوصیات منفی و افزایش نقاط مثبت خود نیز باشید و بر مشکلات ریزودرشت خویش (ولو بسیار بزرگ) غلبه کنید و آثار محسوس و خوب همین کار ساده (محاسبه اعمال) را از نزدیک در زندگی فردی و اجتماعی خود لمس نمایید.
       بنابراین اگرچند روز و حتی چند ماه، (مانند تجربۀ سابق نگارنده) موفق به انجام محاسبۀ اعمال نشدید، هرگز از انجام آن به طور کامل منصرف نشوید بلکه هر زمان که یادتان آمد و حال داشتید این کار را در عرض چند ثانیه انجام دهید و همانطور که عرض شد حتماً سعی کنید به‌کلی از انجام محاسبۀ اعمال منصرف نشوید زیرا همین عدم انصراف شما باعث خواهد شد بالاخره روزی در انجام این کار موفق شوید و مثل امثال من مانند آب خوردن آن را انجام دهید و درحالی که شما نیز در ظاهر مانند سایر مردم مشغول کارهای روزمرۀ خود هستید اما با همین کار به ظاهر ساده از آثار محسوس آن (که به تدریج اشکالات بزرگ شما را کم و در نهایت نابود می‌کند و سبب زیاد شدن خصوصیات مثبت شما می‌شود) محروم نمانید.

اگرچه تنظیم برگۀ محاسبۀ اعمال بر روی دفتر یا یک برگه کاغذ بسیار آسان است اما برای آسان‌تر شدن این کار اگر مایل هستید همانطور که قبلا نیز گذشت می‌توانید با کلیک بر «اینجا» فایل ورد آماده به نام «محاسبۀ اعمال» را در رایانه یا تلفن همراه خود ذخیره کنید و مقابل چشم خود آماده بگذارید.

همچنین می‌توانید تصویر زیر که برگۀ آمادۀ محاسبۀ اعمال است را در رایانۀ خویش ذخیره نمایید (با کلیک سمت راست و انتخاب گزینۀ ذخیره عکس) و سپس آن را چاپ (پرینت) کنید یا همانطور که عرض شد تصویر زیر را در یک برگه کاغذ در عرض چند ثانیه بکشید و طبق روشی که در بالا توضیح دادم اقدام نمایید.

برگۀ خالی محاسبۀ اعمال جهت انجام

نکته: حتی لازم نیست جدول فوق را در برگه یا دفتر خود خط کشی کنید بلکه کافی است، فقط عناوین کارهای خود را بنویسد (به این صورت که در سمت راست برگۀ کاغذ -مانند تصویر فوق-، عنوانِ کاری که می‌خواهید محاسبه کنید را بنویسید.)

با روش زیر هم‌اکنون خود را قانع کنید اولین برگۀ محاسبۀ اعمال را تنظیم نموده و بت انجام آن‌را بِشکنید.

یکی از شرایطِ داشتن انگیزۀ کافی برای ادامۀ کارهای خصوصاً تأثیرگذار و مهم در زندگی این است که شما با دلایل خردمندانه قانع شده باشید که آن کار برای شما مفید، جذاب و حیاتی است.

بنابراین پیشنهاد می‌کنم چند ثانیه به عقل خود مراجعه کنید و با توجه به آثار مجرب محاسبۀ اعمال در رفع اشکالات بزرگ که به آن  اشاره کردم، حداقل به عنوان تجربه محاسبۀ اعمال را برای مدتی انجام دهید!

پس خصوصاً به نونهالان و نوجوانان توصیۀ خیرخواهانه می‌کنم دیگر یک ثانیه را هم از دست ندهید و همین الان بر روی برگۀ خالی که روش تنظیم آن را در بالا توضیح دادم محاسبۀ اعمال را شروع کنید و از این فرصت فوق العاده طلایی استفاده کنید!

توجه داشته باشید شما سخت‌ترین قسمت این کار (که مطالعۀ روش فوق در انجام محاسبۀ اعمال بود) را پشت سر گذاشتید و فقط انجام خود محاسبۀ اعمال (که هر روز فقط بین ۲۵ ثانیه تا ۱ دقیقه زمان می‌برد) باقی مانده است!

بنابراین عقل سلیم می‌گوید یک لحظه درنگ عاقلانه نیست و هم‌اکنون هر طور شده، اولین برگۀ محاسبه اعمال را طبق عکس فوق در برگه یا دفتری تنظیم کنید و آن برگه را دم دست خود بگذارید تا قدم اول را برداشته باشید.

نکته: برای شروع محاسبۀ اعمال، مهم برداشتن اولین قدم به ظاهر سادۀ فوق (تنظیم برگۀ محاسبۀ  اعمال) است که بت ناکامی در انجام این کار بزرگ را می‌شکند!

خاطره نویسی، درد دل با خود و خدا و روش برنامه ریزی

روش خاطره‌نویسی، حرف زدن با خود و خدا طبق تجربۀ نگارنده از دوران نونهالی تاکنون

برای استفادۀ مخاطبان محترم خصوصاً نونهالان و نوجوانان عرض می‌کنم که من از سن نونهالی (با استفاده از پیشنهاد یکی از مجریان محترم برنامۀ کودک)، عادت داشتم ابتدای هرسال سررسید (دفتر تقویم‌دار) همان سال را می‌خریدم و هر شب در برگۀ تاریخ همان روز، هر آنچه دوست داشتم را خطاب به خودم می‌نوشتم مثلاً به خودم می‌گفتم چه خوب بود که آن کار را انجام نمی‌دادی یا انجام می‌دادی.

چون کسی مشوق من نبود و بچه‌ای فوق‌العاده بازی‌گوش بودم و تقریباً هیچ علاقه‌ای به نوشتن نداشتم و از طرف دیگر خطِ بسیار ابتدایی و خرچنگ قورباغه‌ای داشتم، در اوایل نوشتن برایم خیلی سخت بود و گاهی چند روز یا چند هفته فقط به نوشتن «سلام» یا «الآن حال نوشتن ندارم» در برگۀ تاریخ همان روز بسنده می‌کردم اما چون از این کار دست برنداشتم، کم کم به نوشتن علاقه پیدا کردم تا جایی که چند سال بعد در دوران دبیرستان نوشتن خاطرات و دل‌نوشته‌های هر شب آرامش‌بخش‌ترین لحظات زندگی‌ام را رقم زد.

عکس سررسید نگارنده با خط خرچنگ قورباغۀ دوران نونهالی خطاب به خودم

در آن سن کم نونهالی شروع همین کار به ظاهر ساده و خودجوش و ادامه دادن آن تا سال‌ها بعد، به طرز عجیبی موجب ثبات شخصیت من شد؛ چون من هر روز، هر هفته و هر سال شاهد سیر و رشد فکری خود بودم و می‌توانستم نقاط ضعف و قوتم را با مرور دست‌نوشته‌هایم به روشنی نظارت و مدیریت کنم و به همین دلیل هرگز بحران‌های مخصوص سن نونهالی، نوجوانی و جوانی را تجربه نکردم مگر اینکه با موفقیت کامل از تمامی آن‌ها عبور نمودم تا جایی‌که به راحتی تهدیدها را تبدیل به فرصت می‌کردم، به همین دلیل همواره یک زندگی با ثبات و رو به رشد را شاهد بودم درحالی که به عنوان نمونه یکی از همکلاسی‌هایم به خاطر عدم مدیریت بحران‌های مخصوص سن نوجوانی‌اش بعداً در اوایل سن جوانی دچار بحران‌‌های شدید اعتقادی شد و حتی بنابر شنیده‌ها (که امیدوارم دروغ باشد)، وی همواره تا جایی که من دیدم چهره‌ای غمگین و خسته‌کننده دارد و متأسفانه حتی سخن از خودکشی خودش نیز به میان آورده است! (۱)

(۱) در مورد این فرد که روزی یکی از صمیمی‌ترین دوستان دوران راهنمایی‌ام بود و اینک از همکاران و مجریان شبکه‌های ماهواره‌ای نظیر بی بی سی فارسی، ایران اینترنشنال عربستان سعودی و غیره است، در کتاب اثبات خدا، دین و مذهب خردمندانه بیشتر توضیح داده‌ام.

برای من که در دوران راهنمایی، از نزدیک شاهد شادترین لحظات زندگی وی بودم، دیدن چهره و سخنانش که به وضوح نشان می‌دهد از افسردگی شدید رنج می‌برد، به قدری تلخ بود که روزی دلم برایش شکست و از خداوند خواستم اگر صلاح می‌داند وی را هدایت کند درحالی‌که می‌دانستم لازم است این افراد خودشان شخصاً تصمیم بگیرند که از این پس دیگر از رحمت خدا که از مادر هم به ایشان مهربان‌تر است، ناامید نباشند و با دست خویش عطا و بخشش آفریدگارشان را که تا لحظۀ مرگ برقرار است (با لجاجت در مقابل وجدان) رد نکنند که در این صورت از دست امثال من که روزی دوست صمیمی وی بودم نیز هیچ کاری بر نمی‌آید.

       سپس برای روز بعد با نوشتن ساعت دقیق، برنامه‌ریزی می‌کردم که چه‌کارهایی را باید انجام دهم یا ندهم و کجاها بروم یا نروم و آخر هر شب وقتی می‌دیدم چقدر این برنامه‌ریزی به من کمک کرده که در مدرسه و جامعه جرئت نه گفتن به دیگران برای رسیدن به کارهای لازم خودم را پیدا کنم، باعث می‌شد به خاطر تقویت اراده و احساس شخصیت مستقل در خود، لذت ببرم.

عکس سررسید نگارنده با خط نونهالی، برنامه‌ریزی روزانه
       کم‌کم علاوه بر مطالب فوق شروع به نوشتن خاطرات روزانه و حتی سفرنامه‌های خود کردم.

عکس سررسید نگارنده با خط نونهالی، سفرنامه

       سپس با زبان خودمانی با خدا خیلی راحت حرف می‌زدم و او را صمیمی‌ترین دوست خود خطاب می‌کردم و از او می‌خواستم به من کمک کند در برنامه‌ریزی روز بعد و تمام کارهای زندگی بیشتر موفق باشم.

عکس سررسید نگارنده با خط نونهالی، سخن با خدا
       هر شب وقتی کارم تمام می‌شد سررسید را کنار می‌گذاشتم و خواب بسیار شیرین و عمیقی را خصوصاً در سن نوجوانی (که مملو از بحران‌های مخصوص آن سن است) تجربه می‌کردم و صبح با نشاط و خوشحال درحالی‌که می‌دانستم آن روز می‌خواهم چه‌کارهایی انجام دهم و خیالم راحت بود، از خواب بر می‌خواستم و همانطور که در بخش تمرین سکوت و ترک پرحرفی اشاره خواهم کرد، (کلیک) با آغاز دردل من در دفتر خاطرات، پرحرفی‌ام درمان شد و من عملاً از فردی فوق العاده بازیگوش و بی‌تاب تبدیل به شخصی ساکت و علاقه‌مند به اندیشه و علم شدم.
       و در نهایت بعد از گذشت سالها توانستم به کمک تجارب ارزشمند و کارآمد فوق تلاش خود را تکمیل نمایم و با روشی که در بخش محاسبۀ اعمال توضیح دادم، هر روز نقاط مثبت و منفی خودم را ارزیابی و محاسبه کنم.

    محاسبۀ اعمال هر روزه، بدون تردید روشی مؤثر و مجرب است که مسلماً هر کسی بخواهد:

۱- از خطر انواع انحرافات فکری و عملی و بحران‌های شخصیتی و اعتقادی، خانوادگی و اجتماعی در سنین مختلف مصون بماند؛

۲- به ثبات کامل شخصیت برسد؛

۳- همواره در زندگی فردی و اجتماعی، انسانی حقیقتاً شاد باشد و موفقیت‌های پی‌درپی را تجربه نماید؛

۴- بتواند نقاط ضعف خودش را هر چه باشد به نقاط مثبت تبدیل کرده و نقاط مثبتش را افزایش دهد

۵-و غیره

لازم است حتماً و حتماً و حتماً عملکرد روزانۀ خودش را هرروز به روش بسیار آسان که هر بار کمتر از یک دقیقه وقت می گیرد و در بخش محاسبۀ اعمال توضیح دادم مورد ارزیابی قرار دهد.

بنابراین بر اساس این حقیقت مجرب، عقل می‌گوید باید در صداقت کسی که مدعی است دوست دارد همواره زندگی بدون تشویش و شادی را تجربه کند اما هر روز عملکردش را محاسبه نمی‌کند جداً تردید نمود.

پ.ن: وقتی اهمیت محاسبۀ اعمال برایم جالب‌تر شد که در مسیر تحقیق در ادیان و مذاهب (که با توجه به موفقیت در مدیریت رایانه و فضای مجازی امیدوارم این تحقیقات را نیز به کتاب اثبات خدا، دین و مذهب خردمندانه اضافه کنم) به حدیثی در معتبرترین کتاب شیعیان اثنی عشریه برخوردم که دقیقاً به اهمیت آنچه من در تجربۀ محاسبۀ اعمال با گوشت و پوستم رسیده بودم به وضوح تمام تصریح داشت که هنوز هم هر بار این روایت را می‌بینم برایم شگفت‌انگیز و قابل تأمل است:

از ما نیست کسى که  خودش را در هر روز محاسبه نکند؛ پس اگر عمل خوبی انجام داده از خدا طلب زیاد شدن کند و اگر عمل بدی انجام داده، طلب بخشش نماید و بسوى او بازگردد.
لَیْسَ مِنَّا مَنْ‏ لَمْ‏ یُحَاسِبْ‏ نَفْسَهُ‏ فِی کُلِّ یَوْمٍ فَإِنْ عَمِلَ حَسَناً اسْتَزَادَ اللَّهَ وَ إِنْ عَمِلَ سَیِّئاً اسْتَغْفَرَ اللَّهَ مِنْهُ وَ تَابَ إِلَیْهِ.

الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏۲ ؛ ص۴۵۳
همچنین اخیراً متوجه شدم مراکز علمی با آزمایشات تجربی و مکرر  به این نتیجه رسیده‌اند که ۲۰ دقیقه نوشتن به‌مدّتِ ۴روز برای آرامش و سلامتی قلب و روان مفید است.

Expressive Writing for Heart Healing

ترجمه: نوشتن به منظور قلب‌درمانی

منبع https://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT01253486

در تحقیقاتی پیرامون افرادی که طلاق را تجربه کرده‌اند نیز معلوم شده که نوشتن، برای ایجاد آرامش در ایشان مفید و گره‌گشاست.

Narrative Journaling May Help Heart's Health Post-Divorce

ترجمه: نوشتن (خاطرات، درد دل‌ها و...) می‌تواند به سلامت قلب، پس از طلاق کمک کند؛ چه چیزی باعث تأثیرگذاری مثبت نوشتن بر قلب می‌شود؟ توانایی خلق داستانی به شیوه‌ای سازمان‌یافته منجر به پردازش احساسات به نحو سازگارتری از نظر روانشناختی می‌شود.

منبع https://uanews.arizona.edu/story/narrative-journaling-may-help-hearts-health-postdivorce

تحقیقات علمی فوق با آنچه در کتب روایی آمده است نیز همخوانی دارد به عنوان نمونه در معتبرترین کتاب شیعیان ۱۲ امامی آمده است:

الْقَلْبُ یَتَّکِلُ عَلَى الْکِتَابَة

ترجمه: قلب با نوشتن آرامش پیدا می‌کند.

الکافی (ط - الإسلامیة)، ج‏۱، ص: ۵۲

                                                                                    قسمت ۳: درمان پرحرفی (کلیک)

فهرست تمام قسمت‌ها (بر هر قسمت کلیک نمایید):

مقدمه : ثبات شخصیت چیست و چگونه به آن برسیم؟

قسمت ۱: ارزیابی روازنۀ عملکرد (محاسبۀ اعمال) در کمتر از 1 دقیقه

قسمت ۲: درمان پرحرفی

قسمت ۳: درمان وسواس

قسمت ۴: تمرین عاقل شدن

قسمت ۵: درمان ناامیدی

قسمت ۶: مدیریت ارتباط با دیگران

قسمت ۷: درمان اعتیاد به رایانه و فضای مجازی

لطفاً سؤالات خود در موضوع خدا، ادیان و مذاهب را به این صفحه (کلیک) ارسال کنید!

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی