اثبات خدا، دین و مذهب خردمندانه

آموزش کسب یقین به خدا، دین و مذهب خردمندانه حتی برای نونهالان

اثبات خدا، دین و مذهب خردمندانه

آموزش کسب یقین به خدا، دین و مذهب خردمندانه حتی برای نونهالان

اثبات خدا، دین و مذهب خردمندانه

سلام
خوش آمدید.

مخاطبان محترم
در حال حاضر فعال‌ترین صفحه‌ی ما، در پیام‌رسان «ایتا» می‌باشد:
https://eitaa.com/esbatekhodavand
نشانی ما در سایر پیام‌رسان‌های مشهور داخلی و خارجی:
esbatekhodavand
همیشه در مسیر درست موفق باشید.

آخرین نظرات

خلاصه‌ای جامع از ۷ جلسه مناظرۀ آقایان مصباح، طبری، نگهدار و سروش

جهت  تماشای مناظرۀ جذاب ۳ ساعته با عنوان خلاصه‌ای جامع از ۷ جلسه مناظرۀ آقایان مصباح، طبری، نگهدار و سروش، «کلیک» نمایید.

جهت تماشای مناظره فوق در ۴۰ بخش جدا و موضوع بندی شده «کلیک» نمایید.

دریافت صوت فیلم ۳ ساعته فوق در 30M

متن PDF  هر ۴۰ بخش مناظره

استخراج این متن توسط این کانال مستقیماً از صوت مناظره انجام شده و با توضیحات و پاورقی همرا شده است جهت دریافت «کلیک» نمایید.

کامل‌ترین صوت از ۷ جلسه مناظرۀ بحث آزاد برای اولین بار

بعد از آن –باز هم اگر خدا بخواهد- کامل‌ترین صوتاز ۷ جلسۀ مناظرۀ فوق برای اوین بار در همین کانال عرضه خواهد شد.

مستند پوستین وارونه و مستند کژراهه در هدایت طبری و انحراف سروش

بارگذاری مستند «پوستین وارونه» (در همین کانال) آغاز شده است؛ این مستند به بررسی هدایت طبری، انحراف سروش و برگشت نگهدار از مارکسیسم پرداخته است.

ارسال سؤال و دریافت پاسخ در همین موضوع در همین صفحه

می‌توانید سؤالات خود در خصوص مناظره بحث آزاد و مستند مربوط به آقایان مصباح، طبری، نگهدار و سروش (ازجمله سؤالات علمی یا عقلی در موضوع خداناباوری و مارکسیسم، چرایی هدایت طبری و انحراف سروش) به همین صفحه ارسال و شاهد پاسخ آن توسط نگارندهدر همین صفحه باشید.

اگر چند سؤال دارید هر کدام را جداگانه بفرستید تا مباحث درهم نشود.
ان شاء الله سؤالات مفید و مرتبط به این مناظره، از صفحات دیگر به این صفحه منتقل خواهد شد تا مطالعه پرسش و پاسخ خصوصاً برای کسانی که در مورد محتوای علمی مناظره بحث آزاد، هدایت طبری و انحراف سروش تحقیق می‌کنند حاوی اطلاعات جامع‌تری باشد. (ضمن عذرخواهی به دلایل گوناگون ازجمله درهم نشدن مباحث، کمبود وقت و کم‌دقتی ممکن است سؤالات انتقالی با حذف توضیحات اضافه و خارج از موضوع، سلام و نام افراد صورت گیرد.)

 همیشه در مسیر درست موفق باشید ایموجی گل

 لطفاً سؤالات خود در مورد کتاب اثبات خدا، دین و مذهب خردمندانه را به این صفحه (کلیک) ارسال کنید!

نظرات  (۱۶۹)

  • منتقل شده از صفحات دیگر
  • چه استعدادهایی که در کشاش منازعات حزبی و عقیدتی و تعصبی حروم شدند. یادش گرامی و روحش شاد . بزرگمردی بود مرحوم احسان طبری
  • سؤال انتقالی از صفحۀ دیگر
  • سلام

    خدا رو شکر که بالاخره موفق شدین بعد یه سال انتظار مناظره رو بذارین.

    سوالی داشتم خدمتتون

    چرا اول انقلاب بحث حتی با آتئیستها و کمونیستها در تلوزیون جمهوری اسلامی  بود اما الآن از این خبرا نیست؟!

    ممنون.

    پاسخ:
    سلام
    باید به این سؤال شما با سند معتبر پاسخ داد تا توهم اتهام در اذهان اهل تحقیق پیدا نشود.
    من در مستند پوستین وارونه، اقرار خود آقای فرخ نگهدار در برنامۀ پرگار بی‌بی‌سی را آورده‌ام (که اگر خدا خواست بعد از اتمام بارگذاری مناظرات بحث آزاد خودتان در این مستند خواهید دید.)
     نگهدار که خودش در آن زمان رهبر سازمان‌ فداییان‌ خلق‌ ایران‌ (اکثریت‌) بود اعتراف می‌کند اول انقلاب تفکر امثال دکتر بهشتی این بود که فضای گفتگو با تمام مخالفان با هر باوری از سازمان مجاهدین خلق ایران تا نمایندگان جریان‌های الحادی- مارکسیستی باز شود اما خود مخالفان (به دلیل روحیۀ تمامیت‌خواهی و تحریک خارجی) تصمیم گرفتند از این فرصت استفاده نکنند و به سمت براندازی تا حد همکاری با نیروهای خارجی ازجمله شوروی، آمریکا و صدام رفتند و به دست خود فضای گفتگوی منطقی و علمی را بستند!

    الآن هم که همه شاهدیم برخی گروه‌ها بیشتر علاقه دارند به‌جای حرکت به سمت گفتگو و آزاداندیشی و احترام به رأی مردم، صرفاً به فکر تأمین منافع شخص و حزبی خود ولو به قیمت براندازی باشند که روشن است تا این فرهنگ قرون وسطایی بر اندیشۀ برخی مخالفان حاکم باشد دیگر مانند اول انقلاب شاهد مناظرات و گفتگوهای علمی همچون بحث آزاد با ایشان در تلویزیون و حتی دانشگاه‌ها نخواهیم بود چون طبیعی است که تفکر براندازی در هیچ کشوری با هر نوع نظام و باوری تحمل نمی‌شود.

    در بخش ۳۹ مناظره بحث آزاد که دیروز موفق شدم بخش ۱ آن را بارگذاری کنم فیلم دکتر بهشتی را گذاشته‌ام که در مناظره خطاب به کیانوری دبیر اول کمیتۀ مرکزی حزب تودۀ ایران و سایر حاضرین می‌گوید:
    شما این (واقعیت اجتماعی) را اگر خوب مطالعه می‌کردید، ایران را می‌شناختید، می‌دانستید که انگیزۀ عمومی ملت ما در این انقلاب، عشق به خدا و اسلام است؛ اما اگر شما در کتاب‌ها و نشریاتتان شروع کردید موریانۀ شک و شبهه و تزلزل را بر این ستون انقلاب انداختن؛ شک دربارۀ خدا؛ شک دربارۀ وحی؛ شبهه آفرینی دربارۀ اصول عقاید اسلامی؛ در اینجاست که می‌گویند آقا! این دیگر آن‌جور آزاد نیست؛ بگویید این شبهات را، اما اینجا (در مناظرات)؛ یعنی چه؟ یعنی شما به‌عنوان یک مارکسیست که اسلام را به‌عنوان دین خدا قبول ندارید، چون خدا را هم قبول ندارید؛ وحی را هم قبول ندارید؛ پیغمبر را هم به‌عنوان آورندۀ وحی قبول ندارید؛ اگر شما بیایید این عقایدتان را اینجا بگویید، یک نفر هم اینجا بنشیند، شما بیایید خوب عقاید مارکسیستی‌تان را با استدلال بگویید او هم  پاسخ بدهد، این آزاد است.  

    اما همان‌طور که توضیح دادم طبق اسناد تاریخی شاهد بودیم متأسفانه حزب توده (و غیره) به دلیل تحریک بیگانه به‌جای استفاده از فرصت بی‌نظیر گفتگوی علمی و منطقی، به سمت براندازی و همکاری با شوروی و صدام و ... رفتند و البته این خطا اگرچه زحماتی برای حاکمیت و مردم ایجاد کرد اما در نهایت به نابودی اصل سازمان خودشان منتهی شد و دست نفوذ و دخالت بیگانه را از طریق ایشان بست.
    همیشه در مسیر درست موفق باشید ایموجی گل

  • سؤال إنتقالی از صفحۀ دیگر
  • سلام

    عذر میخوام مارکسیسم یعنی چی و فرقش با مارکسیست چیه؟

    اگه لطف کنید در مورد برگشت آقای طبری هم اطلاعاتی بدید ممنون میشم.

    پاسخ:
    سلام

    شخصی به نام کارْل مارکس Karl Marx مجموعه‌ای از نظریه‌های انتقادی دربارۀ جامعه، اقتصاد و سیاست را مطرح کرد که به آن (مجموعه نظرات) مارکسیسم و به هر کسی که طرفدار این نظریه‌ها باشد مارکسیست گفته می‌شود.

    اعضای حزب توده که آقای طبری به نمایندگی از ایشان در مناظرۀ بحث آزاد شرکت کرده بود از طرفداران اندیشۀ مارکس و لنین بودند که البته خود لنین هم درواقع مارکسیست بود.

    در مستند کژراهه که در حال تولید آن هستیم با اسناد متقن نشان داده‌ایم مرحوم احسان طبری (که برخی به وی لقب پیامبر مارکسیست‌ها و کمونیست‌های ایران داده بودند) با تحقیق و استدلال علمی تلاش کرد به همفکرانش باطل بودن مکتب مارکسیسم و حقانیت پیامبر اسلام (ص) و اسلام ناب را ثابت کند.

    ازقضا خود مارکس نیز به‌عنوان رهبر سوسیالیست‌های جهان و کسی که مانیفست (بیانیۀ) حزب کمونیست را نوشته، سخنان عجیبی در مورد پیامبر اسلام (ص) دارد درحالی‌که مارکس درواقع یهودی‌تبار بود اما از نظر دینی به یهودیت باور نداشت و حتی در مارس ۱۸۴۱ قدم‌هایی برای تأسیس نشریه‌ای به نام بایگانی‌های آتئیستی برداشت که هرگز به نتیجۀ نهایی نرسید که ناگهان در کتابش به نام «زندگی» در مورد پیامبر اسلام ص -در کمال تعجب و با صراحت تمام- به اینکه حضرت (ص) فرستادۀ خدا بوده اعتراف می‌کند و می‌نویسد:
    «محمد (ص) مردی بود که به خطاها و لغزش‌های مسیحیان و یهودیان پی برد و آن‌ها را با خط درشت به جامعه‌ی بشریت فهماند، وی از میان مردمی بت‌پرست با اراده‌ی آهنین برخاست و آنان را به یگانه‌پرستی دعوت کرد و در دل‌های ایشان جاودانی روح و روان را کاشت.
    بنابراین او را نه‌تنها باید در ردیف مردان بزرگ و برجسته‌ی تاریخ شمرد بلکه سزاوار است که به پیامبری او اعتراف کنیم و از .دل‌وجان بگوییم که او پیامبر «خدا» بوده است

    مارکس در فراز دیگری از کتابش در مورد عظمت قرآن از جنبۀ علمی می‌نویسد:
    «در قرآن آیاتی موجود است که اختصاص به طلب علم و دانش و تفکر و بحث و تدریس دارد و چاره‌ای جز این ندارم که اعتراف کنم این کتاب محکم، بسیاری از اشتباهات بشر را تصحیح کرد.»

    منبع: اعترافات دانشمندان بزرگ جهان، ص ۶۳ به نقل از: اسلام‌شناسی غرب و همان ص ۱۲۱ به نقل از: محمد عند العلماء الغرب، ص ۱۰۱

    📘 مطلب فوق در «کتاب تصویری علم و اندیشه» صفحات ۱۳۰۲ و ۱۴۶۴ تألیف نگارنده نیز نقل شده است.
    جهت دریافت کتاب فوق حاوی صدها دلیل از دانشمند و مراکز علمی جهان در اثبات وجود خدا، حقیقت قرآن و نقش اسلام در پایه گذاری علوم مدرن امروز جهان، نام آن را جستجو و رایگان دریافت کنید.

    همیشه در مسیر درست موفق باشید ایموجی گل

  • سؤال إنتقالی از صفحۀ دیگر
  • اول مناظره اون آقا میگه تعصب نداشته باشین!! تعریف ایشون یا شما از تعصب چیه؟

    پاسخ:

    سلام

    تعصب یعنی کسی بااینکه می‌داند چیزی حق است و حقیقت دارد اما به خاطر میل شخصی‌اش آن حق و حقیقت را قبول نکند!

    منبع ۱: تعصب یعنی نپذیرفتن گفتار حق در مقابل دلیل بر اثر تمایل به جانبی.
    🌐 لغت‌نامه دهخدا: https://abadis.ir/fatofa/تعصب/
    منبع ۲: التَّعَصُّب یعنی تعصب ورزیدن به چیزى و نپذیرفتن حق و دلیل، بنا بر تمایلات شخصى.
    📘 فرهنگ ابجدى، متن، ص: ۲۳۹

    پ.ن:
    اشارۀ پرسش‌گر فوق به جملۀ زیر از آیت‌الله مصباح یزدی در مناظرۀ بخش ۲ بحث آزاد است:
    «خودمان را از هرگونه تعصب شخصی و گروهی دور کنیم و سعی کنیم که همّ خودمان را در روشن کردن حق و حقیقت قرار بدهیم تا اینکه شنوندگان محترمی که در سراسر کشور به این برنامه توجه دارند بتوانند حقیقت را بهتر درک کنند و اگر شبهه‌هایی در اذهانشان هست برطرف بشود.»

    ایشان با جملات فوق، از دو طرف مناظره همان ابتدا دعوت کرد وقتی با حقیقت روبرو شدند، پا بر میل شخصی خود گذاشته و به‌جای گل‌آلود کردن و انکار حقیقت، آن را صادقانه بپذیرند تا شنوندگان نیز به‌ دنبال ایشان به‌آسانی حقیقت را پیدا نموده و اگر شبهه‌ای دارند برطرف شود. (پدیدۀ مبارکی که معمولاً در مناظرات شاهد آن نیستیم!)

    خوشبختانه مرحوم احسان طبری (از سران الحاد ایران و دنیا و از ۵ تئوریسین اول آکادمی علوم شوروی) علیرغم اینکه تلاش فراوانی کرد بتواند در این مناظره خصوصاً مقابل آیت‌الله مصباح (که علاوه بر علوم رایج حوزوی، دانش‌آموختۀ فیزیک، شیمی و زبان‌های فرانسوی و انگلیسی نیز بود) از اصول مارکسیسم دفاع کند اما درنهایت وقتی با حقیقت مواجه شد تعصب را کنار گذاشت و راه هدایت را در پیش گرفت.

     اگر خدا بخواهد بعد از اتمام بارگذاری ۴۰ بخش مناظرۀ بحث آزاد، در مستند پوستین وارونه و سپس مستند کژ راهه (تولیدی این کانال) مانند نگارنده (که در ابتدا با علامت سؤال به این موضوع نگاه می‌کردم) با شواهد مستند کافی خواهید دید که انصافاً مرحوم احسان طبری مانند جناب حرّ در کربلا، آزادگی خودش را ثابت کرد و علیرغم داشتن کتب گمراه‌کنندۀ فراوان، عناوین علمی و القاب دهان‌پرکن، با دیدن حقیقت، تعصبش را کنار گذاشت و علیه گذشتۀ متوهمانۀ خویش قیام نمود و حجتی شد برای تمام خداناباوران، کفار، شکاکان و ملحدین ایران و جهان که مطمئن باشند هیچ کس حق ندارد در هیچ شرایطی از رحمت خدا ناامید شود زیرا به تصریح آیات و روایات فراوان، همیشه راه برگشت برای گنه‌کارترین انسان در طول تاریخ نیز کاملاً باز است و حتی خداوند برای اینکه عذر و بهانه‌ای باقی نماند، به جهت کمک به ناامیدترین افراد تصریح نموده برای جبران دوران غفلت، بدی‌ها را به خوبی‌ها (حسنات) تبدیل خواهد کرد تا جز دشمنان حقیقت که خودشان آگاهانه عطا و فضل الهی را پس می‌زنند  أحدی از چنین بخشش فوق‌العاده سخاوتمندانه محروم نشود:

    🌸 إلاَّ مَنْ تابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ عَمَلاً صالِحاً فَأُوْلئِکَ یُبَدِّلُ اللَّهُ سَیِّئاتِهِمْ حَسَناتٍ وَ کانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحیماً
    مگر کسانى که توبه کنند و ایمان آورند و عمل صالح انجام دهند، که خداوند گناهان (و بدی‌های) آنان را به حسنات (و خوبی‌ها) مبدّل می‌کند و خداوند همواره آمرزنده و مهربان بوده است!
    📗 قرآن، سورۀ مبارکۀ فرقان، آیۀ شریفۀ ۷۰

    همیشه در مسیر درست موفق باشید ایموجی گل

  • سؤال إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • به زبان ساده ایدئولوژی یعنی چه؟

    پاسخ:

    سلام

    ایدئولوژی (Ideology) شامل دو بخش است:
    ۱- ایده (‏idea)
    ۲- لوژی.

    ۱- ‏idea همان «ایده» در زبان فارسی خودمان است که در لغت انگلیسی معانی گسترده‌ای دارد از جمله:
    ایده، نیت، نظر، اندیشه، فکر، آگاهی، عقیده، باور، اعتقاد، پندار، تصور، حدس، انگاره، خاطر، خاطره، خیال، مراد، گمان، اندیشۀ مبهم، منظور، خواسته، مقصود، خبر، معنی، طرز تفکر، نقشه کار، تدبیر طرح.
    🌐 https://abadis.ir/entofa/idea/

    ۲- «لوژی» بخش دوم کلمۀ «ایدئولوژی» را تشکیل می‌دهد که یکی از معانی آن «مجموعه» است.
    🌐 https://answerbook.ir/ایدئولوژی-چیست/

    ✔️ بنابراین معنای ایدئولوژی به فارسی می‌شود:
    «مجموعه‌ای از ایده‌ها، نیت‌ها، نظر‌ها، اندیشه‌ها، آگاهی‌ها، عقیده‌ها، باور‌ها، پندار‌ها، تصورها، حدس‌ها، خیال‌ها، گمان‌ها، اندیشه‌های مبهم، منظور‌ها، خواسته‌ها و یا یکی دیگر از موارد فوق الذکر.

    روشن است با این تعریف، هر انسانی با هر باوری حتی اگر اسم خود را ناباور بگذارد نمی‌تواند بدون هیچ ایدئولوژی باشد!
     تا جایی که شک‌گرایان رادیکال و افراطی که به نیهیلیسم و پوچ‌گرایی مبتلا شده‌اند (به طوری‌که انسان را مجموعه‌ای از «اندیشه‌های مبهم» و جهان را سراسر «بی‌معنا» می‌دانند) نیز دارای ایدئولوژی مخصوص به خود هستند و مانند دیگر مردم (ازجمله آتئیست‌ها و اگنوستیک‌ها) هنگام گفتگو با مخالفان بر بایدها، نباید‌ها و قواعد حاکم بر چهارچوب فکری خویش پافشاری و  حتی جدل می‌کنند! (پدیده‌ای که خصوصاً در فضای مجازی همه شاهد آن هستیم.)
    🌐 https://fa.wikipedia.org/wiki/هیچ‌انگاری

    همچنان که در مناظرۀ بحث آزاد نیز مرحوم احسان طبری به نمایندگی از کمونیست‌های حزب توده تمام تلاش خود را کرد که از ایدئولوژی مارکسیسم-لنینیسم که شامل مجموعه‌ای از بایدها و نبایدهای مارکس و لنین است دفاع کند اما هنگامی‌که در مواجهه با دلایل علمی و منطقی مطمئن می‌شود تمام اصول ماتریالیسم، جز اصل هم‌بستگی و حرکت، جهان‌شمول نبوده و در نتیجه نزد دانشمندان و مراکز علمی جهان قانون علمی محسوب نمی‌شوند، تعصب را کنار گذاشت و در همین مناظره (بخش ۳۷) به حقیقت مذکور اعتراف می‌کند و سپس با تکیه بر شواهد و دلایل مستند دیگر، کتاب کژراهه و مقالات متعددی را می‌نویسد و ضمن اذعان به گمراهی خویش، از تمام خداناباوران ازجمله همفکران سابقش در حزب توده دعوت می‌کند مانند او راه علم، خرد، حقیقت، هدایت و سعادت دنیا و آخرت را در پیش بگیرند.

    پ.ن:
    اشارۀ پرسش‌ فوق به جملۀ زیر از آیت‌الله مصباح یزدی در مناظرۀ بخش ۲ بحث آزاد است:
    «اکنون‌که به توفیق الهی و به برکت پیروزی انقلاب اسلامی ایران موفق شدیم که در یک محیط آزاد، مسائل ایدئولوژی را مطرح کنیم و درباره‌اش به گفتگو بنشینیم، شایسته است به‌پاس این نعمت عظیمی که خدا به ما مرحمت فرموده خودمان را از هرگونه تعصب شخصی و گروهی دور کنیم.»

    همیشه در مسیر درست موفق باشید ایموجی گل

  • سؤال إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • قبول دارم راه برگشت و توبه حتی برای گنه کارترین انسانها هم باز است و جز گمراهان و کافران کسی از رحمت خدا ناامید نمی شود اما با توجه به اینکه ما از باطن و نیت افراد خبر نداریم از کجا مطمئن شویم کسی مثل احسان طبری که روزی بزرگ خداناباوران ایران و حتی جهان بوده واقعاً هدایت شده است؟

    پاسخ:
    سلام

    سؤال فوق مربوط به این فیلم و همچنین توضیحات قبلی نگارنده است.
     
    🗣 برای شناخت شخصیت هر کسی از جمله مرحوم احسان طبری کافی است به شواهد و آثار قابل درک با حواس ۵ گانه وی (ازجمله کتب، مقالات، سخنان و استدلال‌های صریحی که در حقانیت اسلام و ابطال مارکسیسم بیان کرده) مراجعه کرد که از برجسته‌ترین آن‌ها می‌توان به «کتاب کژراهه» اشاره نمود. (اگر خدا بخواهد دو مستند تولید شده در همین موضوع برای اولین بار از این کانال پخش خواهد شد.)

    ضمن اینکه اگر موفق شوید مناظرات بحث آزاد (ازجمله بخش ۳/۴۰) را پیگیری کنید، شواهدی خواهید دید که نشان می‌دهد مرحوم طبری سعی دارد رفتار و گفتارش به‌دوراز تعصب و جدل غیر احسن باشد.

    به‌عنوان نمونه در مناظرۀ مذکور، آقای طبری مطلبی را به اشتباه از لنین نقل می‌کند و طبق آن مدعی می‌شود لنین معتقد است تعریف «ماده» صرفاً به عهدۀ علوم خاص است و فلسفه نباید ماده را توصیف کند!
    سپس (ضمن بی‌احتیاطی در به کار بردن برخی الفاظ) نتیجه می‌گیرد پس: «اگر فلسفه بخواهد در این مسائل (ازجمله تعریف ماده) مداخله و بوالفضولی کند طبیعتاً نظر غلط خواهد داد!»
    اما آیت‌الله مصباح در پاسخ به آقای طبری یادآوری می‌کند که لنین برخلاف ادعای وی گفته است: «ماده مقوله‌ای است فلسفی»، بنابراین طبق نظر لنین این فیلسوف است که باید ماده را تعریف کند و  ادعای آقای طبری که فلسفه نباید در تعریف ماده ورود کند بی‌اساس است!
    در اینجا وقتی آقای طبری با نقل‌قول صریح لنین که خلاف ادعای اوست مواجه شد ابتدا تلاش کرد اشتباه خود را توجیه کند اما وقتی دید چاره‌ای جز پذیرش واقعیت ندارد در پاسخ مرحوم مصباح (که به وی گفت: پس به‌هرحال فیلسوف حق دارد درباره ماده تعریف بدهد) تصریح کرد: «کاملاً. بله. شکی نیست.»

    این پذیرش اشتباه در حالی است که مرحوم طبری در آن زمان ۱۸ سال از آیت‌الله مصباح بزرگ‌تر و به‌نوعی جای پدر وی محسوب می‌شد! (این مناظره در سال ۱۳۶۰ برگزار شد که مرحوم مصباح (۱۳۱۳-۱۳۹۹) در آن زمان ۴۷ سال و مرحوم طبری (۱۲۹۵-۱۳۶۸) ۶۵ سال داشتند.)

    حال کافی است انعطاف این شخصیت مشهور خداناباور را با رفتار متعصبانۀ برخی افراد گم‌نام از خداناباوران –که اعضای این گروه با ایشان در فضای مجازی سروکار دارند- مقایسه کنید که چطور بعد از بی‌خدایی، به شکل افراطی تبدیل به افرادی به شدت ناامید، بدبین، هتاک، بداخلاق و نفرت‌پراکن شده‌اند و در عین حال شعار دین من انسانیت است سر می‌دهند اما در واقعیت حتی نزدیکانشان نیز انتظار رعایت ابتدائی‌ترین اصول انسانی را از ایشان ندارند چه رسد به اینکه مانند احسان طبری آنقدر منعطف باشند که بتوانند اشتباه خود را بپذیرند! ( آنهم نه در یک گفتگوی بی‌نام و نشان مجازی بلکه در یک مناظرۀ تلوزیونی با میلیون‌ها بیننده!)

    البته شاید بتوان ریشۀ گرایش مرحوم طبری به حقیقت را در اعترافی که در درآمد کتاب کژراهه‌اش به نقل از وی آمده دید:
    «من از سال‌هال ۱۳۴۸ در مارکسیسم به بن‌بست رسیدم؛ نوعی گرایش به مذهب، اما با ملاحظات شغل و زندگی، نه در شوروی امکان داشت برائت از چپ کنم! نه در غرب می‌دانستم چه باید کرد! و نه راهی به ایران و حکومت پهلوی در ایران داشتم؛ لذا با نبود امکانات و زبان، به کار نگارش پرداختم ازجمله کتاب چشم قهرمان باز است به‌عنوان یک داستان‌که زبان گویای خودم بود را نوشتم اما حزب کیانوری با انتشار آن مخالفت کرد!»
    📸 مشاهدۀ متن فوق از نسخۀ مجازی کتاب کژراهه

    همیشه در مسیر درست موفق باشید ایموجی گل
  • سؤال إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • 1- دوست عزیز. حدس می زنم چندان آگاهی و شناخت تاریخی از این مردک طبری ندارید!

     2- اولا ایشان نه شجاع بود و نه بدنبال سعادت ملت حتی بدنبال سعادت همفکران خودش هم نبود. از بزدلی او همین بس که کتاب کژراهه را نوشت تا که اجازه دهند چندسالی بیشتر به زندگی ننگینش ادامه دهد آنهم در زمانی که هزاران جوان ایرانی که فریب یاوه گویی ها و ایدئولوگهای امثال طبری و کیانوری و رادمنش و... را خورده بودن!

    3- این خودفروختگان کمترین دغدغه ای نه به کشور خود داشتن و نه به همنوعان خود. در نهایت نیز دیدیم که چگونه با ائتلاف با روحانیون و ملایان به این آب و خاک خیانت کردن. نتیجه آن را نیز دیدن چند سال بعد همه آن جوانانی که فریب حزب توده را خوردن در چنگال ملایان بردار کشیده شدن!

    4- اگر واقعا طبری به آرمانهای استالینی خودش کوچکترین اعتقاد و باوری داشت مثل هزاران تن دیگر که فریب این انگل های خائن را خوردن با شهامت پای اعتقادات و باورهای خودش می ایستاد.

    5- یکی از فریب کاری های حزب کثیف توده همین بود که از اشتراک لفظی برای فریب جوانان سوء استفاده می کردن که در همین کلیپی که پخش کردین مصباح سعی می کنه جلوی این ترفندشونو بگیره.

    فقط کافیست کتابهایی که از طرف حزب توده در اوایل انقلاب چاپ و منتشر گردیده را مطالعه کنید آن زمان که امثال کیانوری و طبری با تحریف نظرات مارکس و دکترین مارکسیسم همه را مصادره به مطلوب و به نام ارزشهای اسلامی به خورد جوانانی میدادن که پا درهوا مانده بودن که باید به کدام سمت و سو بروند باید بیخدا و لائیک باشند یا باید از عقاید روحانیون دفاع نمایند.

    پاسخ:
    سلام

    سؤال فوق مربوط به این فیلم  و همچنین پرسش و پاسخ قبلی است:
    ۱- ضمن دعوت به رعایت احترام و ادب به اطلاع می‌رسانم حدستان در مورد این‌جانب صحیح نیست!
    خوشبختانه فرصت پیدا کردم که ده‌ها ساعت در قالب فیلم و متن ازجمله مناظرات و اعترافات حزب توده را مشاهده کنم و تعدادی از مقالات و کتب مرحوم احسان طبری مانند «کتاب کژراهه» این بزرگوار را سطر به سطر و با دقت مطالعه نمایم که اگر خدا بخواهد نتیجۀ این تحقیقات در دو مستند پوستین وارونه و کژراهه منتشر خواهد شد تا امثال شما مخاطب محترم نیز مطمئن شوید مرحوم طبری فردی به‌راستی صادق، شجاع و به دنبال سعادت دنیا و آخرت بود.

    ۲ و ۳- از شجاعت او همین بس که با اطلاع از وجود منفی‌بافان خودی و غیرخودی (که بر اساس حدس و گمان اقدام به نیت خوانی کرده و تهمت می‌زنند)، «کتاب کژراهه» را نوشت و صادقانه از گذشته الحادی خویش دوری جست و از هم‌فکرانش خواست به دعوت لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّه لبیک بگویند و با پذیرش اسلام و حمایت از جمهوری اسلامی ایران (که یک‌تنه مقابل استعمارگران جهان ایستاده) سعادت دنیا و آخرتشان را تضمین نمایند.

    مسلماً کسی که کم‌ترین اطلاع از مبانی قرآنی دارد می‌داند این مبانی در تضاد آشکار با مبانی الحادی است بنابراین تهمت ائتلاف جمهوری اسلامی با گروه‌های الحادی به قدری غیرمنطقی و غیرعلمی است که هیچ عقل سلیمی آن را نمی‌پذیرد!
    همچنان که خودتان نیز به وجود این تضاد اذعان نمودید که باعث شد درنهایت جمهوری اسلامی بعد از برگزاری دادگاه‌های متعدد (که از تلویزیون نیز پخش شد) ضمن عفو فریب‌خوردگان، حکم اعدام کسانی را صادر کند که خودشان صریحاً به اقدام مسلحانه و جاسوسی علیه منافع ملی مردم و نظام اعتراف کرده بودند تا جایی که برخی از این از خدا بی‌خبران اقدام به جنایات بسیار وحشتناکی همچون آتش زدن هم‌وطنان خویش نموده بودند.

    ۴- ضمن اینکه باز شما در تناقضی دیگر از طرفی به روان شاد طبری تهمت زدید که برای حفظ جانش کتاب کژراهه را نوشته اما در ادامه به صداقتش در برائت از باورهایش اذعان نمودید و تصریح کردید: «وی کوچک‌ترین اعتقادی به باورهای الحادی خویش نداشت!»
    همچنان که در پرسش و پاسخ قبلی نگارنده با ذکر سند آوردم که مرحوم طبری خودش گفته بود که از سال ۱۳۴۸ در مارکسیسم به بن‌بست رسیده و نوعی گرایش به مذهب پیدا کرده بود!

    ۵- البته با بخش پایانی حرف شما که حزب توده (مانند هر جماعت باطل دیگر) از اشتراک لفظی سوءاستفاده می‌کرد و با مصادره به مطلوب ارزش‌های اسلامی سعی در فریب جوانان ایرانی و کشاندن ایشان به الحاد و نوکری بیگانگان داشت موافقم که در همین بخش از مناظره هم دیدیم مرحوم مصباح تلاش کرد اجازه ندهد چنین اشتباهی رخ دهد.

    به امید تکیه بر تحقیق و پرهیز از حدس و دوری از تهمت بدون علم به دیگران درحالی که شواهد کافی برای رسیدن به آگاهی و اطمینان وجود دارد و اگر مانند من فرصت تحقیق کافی و مستقل ندارید حداقل سعی کنید دو مستند مذکور را (از همین کانال) پیگیری نمایید.

    همیشه در مسیر درست موفق باشید ایموجی گل

    پ.ن:

    پیرو دو پرسش و پاسخ فوق و پرسش و پاسخ دیگر «اینجا» در مورد برگشت مرحوم احسان طبری!

    گاهی خداوند کسی را چنان جانانه و صریح هدایت می‌کند که برخی از خوب و بد غافل‌گیر می‌شوند؛ ازجمله جناب حرّ (ره) در کربلا که رسماً جزو فرماندهان اصلی لشگر یزید بود و چنان راه را جسورانه بر امام حسین (ع) بست و با حضرت بگومگو کرد و رعب بر دل خاندان پیامبر اسلام (ص) انداخت که اگر توبۀ جانانه‌اش نبود، مسلماً امروز او هم جزو کسانی بود که همه لعنش می‌کردند اما او صداقت و آزادگی به خرج داد و خداوند نیز چنان توبۀ او را پذیرفت که یکی از بزرگان مقابل مزارش ایستاد و گفت: «ای حرّ! خداوند با تو با آن سابقه چه کرد که من سید و عالم دین امروز مقابل مزارت می‌ایستم و می‌گویم: بِأَبِی أَنْتَ وَ أُمِّی‏ پدر و مادرم به فدایت!» (نقل به مضمون)

    مرحوم احسان طبری هم از کسانی بود که با آن سابقۀ تاریک ازجمله نوشتن کتب الحادی که خدا می‌داند چند نفر را گمراه و بی‌خدا کرده بود اما جانانه تصمیم گرفت  مانند جناب حرّ راه صداقت و آزادگی را در پیش بگیرد و یک‌لحظه در وعدۀ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ، شک به خودش راه ندهد و سپس مصمم شد درحالی‌که از بزرگان کفار دنیا بود، از صف ایشان جدا شده و به صف بندگان مخلَص خدا وارد شود و حجت را بر تمام هم‌فکران و ناامیدترین افراد نیز تمام کند!
     خود وی در مهر ۱۳۶۳ در مقالۀ کیهان به نام چرا به اسلام پیوستم؟ در مورد حیرت عده‌ای از برگشتش می‌نویسد:
    «اعلام پیوستن من به اسلام و گسستن از مارکسیسم -پس از پنجاه سال که در ایران و خارج از ایران بینش مارکسیسم را ترویج کرده‌ام- مایۀ حیرت عده‌ای شده است ...  بااین‌حال حیرت کسانی که تحول سریع یک مارکسیست را از مواضع مأنوس خود و روی آوردنش به ایدئولوژی الهی اسلامی را امری ناشدنی می‌شمرند و یا آن را موردتردید قرار می‌دهند حیرتی است مفهوم (و قابل درک).»

    دکتر هادیِ دوست محمدی، از روحانیون و شاگردان شهید مطهری از لفظ «رضوان‌الله‌علیه» برای احسان طبری استفاده می‌کند و می‌گوید:
    «به ایشان گفتم که در بیرون شایع است شما واقعاً مسلمان شده‌اید، عده‌ای هم می‌گویند این حرف‌ها دروغ است، چطور ممکن است یک دانشمند که چندین سال ایدئولوگ گروه کثیری از افراد بوده ناگهان از عقیده‌اش برگردد؟
     مرحوم طبری لحظاتی سکوت کرد، بعد به من گفت: آقای دوست محمدی خوش‌آمدید. من خدا را شاکرم که برای من شرایطی ایجاد کرد که من به فکر فرو بروم ... من آثار علامه طباطبایی و شهید مطهری را تهیه‌کرده‌ام و مشغول مطالعه هستم و به این نتیجه رسیده‌ام که تا الآن کور و کر بودم. این جمله‌ای که شما می‌گویید حُبّ الشَّیء یُعْمِی وَ یُصِم  (یعنی دل‌بستگی به چیزی، نابینا و ناشنوا می‌کند)، این را من دارم می‌بینم که این‌طور بودم و الآن از نو متولد شدم و از نو زندگی را آغاز کردم.»


    احسان طبری روز ۹ اردیبهشت ۱۳۶۸ دار فانی را وداع گفت و حسین شریعتمداری خاطرۀ آخرین دیدارش با این مرد آزاده و صدیق را این‌گونه روایت می‌کند:
    «فردای آن روزی که خبر بیماری او را شنیدم، برای عیادتش به بیمارستان رفتم.
    سلام کردم‌، چشم‌هایش را که به پنجره دوخته بود برگرداند و از دیدنم با شادی کودکانه‌ای ابراز خرسندی کرد‌، کنارش نشستم و گونه‌اش را بوسیدم از قطره‌های ‌اشک نمناک بود‌، پیش‌ازاین هم ‌گریستن آرام و بی‌صدایش را دیده بودم‌، اما این دفعه با دفعات قبل تفاوتی محسوس داشت.

    انگار دل‌شوره‌ای به دل داشت؛ با دستمال ‌اشک‌هایی را که کنار چشمانش به گونه دویده بود پاک کردم و درحالی‌که خجالت می‌کشیدم موهای سپیدش را نوازش کردم. بازهم ‌گریست ولی دیگر اصراری نداشت که‌گریه‌اش بی‌صدا باشد‌، گفت؛ مدت‌هاست که منتظر بوده است.
    با ‌اشاره به بی‌اطلاعی از بیمار بودنش عذرخواهی کردم؛ با دست‌های نحیف و لاغرش به نشانه اینکه عذرم را پذیرفته است‌، دستم را فشرد ...
    سرم را به‌سوی برادر دیگری که در اتاق بود برگرداندم تا ‌اشکم را نبیند، آن برادر نیز سرش را به‌طرف پنجره برگردانده بود و مخفیانه قطرات ‌اشکی را که به چشمانش دویده بود پاک می‌کرد.
    گفت: «من درختی بودم که در ظلمت روییدم و در تاریکی ریشه دوانیدم‌، تازه شاخه‌ای به‌سوی نور کشیده بودم‌، ولی... الحمدلله» و بعد چنان‌که گویی سؤالی به خاطرش رسیده باشد‌، پرسید: «راستی؛ فکر می‌کنی خداوند توبه مرا پذیرفته است؟»
    گفتم: «او خود فرموده است که توبه پذیر است» چیزی زیر لب زمزمه کرد، فکر می‌کنم کلمات بریده‌بریده و منقطعی از این آیه بود:
    🌸 قلْ یا عِبادِیَ الَّذینَ أَسْرَفُوا عَلى‏ أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمیعاً إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحیمُ
    بگو: «اى بندگان من که بر خود اسراف و ستم کرده‌‏اید! از رحمت خداوند نومید نشوید که به‌یقین خدا همۀ گناهان را مى‌‏آمرزد، زیرا او بسیار آمرزنده و مهربان است.» و آرام گریست ...‌ اشک‌هایش را پاک کردم‌، بر پیشانی‌اش بوسه زدم‌.

     مرحوم طبری گفت: «بعضی وقت‌ها از خداوند چیزی می‌خواهم ولی با یادآوری گذشته تاریک و ظلمت‌زده‌ام، خجالت می‌کشم» ... و نگفت که چه چیزی از خدا خواسته است ...
    گفت: «گذشته حر تاریک نبود» گفتم «به‌هرحال به جنگ با حسین‌ابن‌علی (ع) آمده و راه را بر حضرت بسته بود» چشمانش را به سقف دوخت و سپس تعمداً آن‌ها را فروبست‌ ...
    گفت: «راستی‌، نوشته‌ام درباره چهار نظریه‌پرداز خودفروخته و خودخواه ناتمام مانده است»‌، ساکت ماندم. ادامه داد: «کسروی دین ساز‌، هدایت نیست‌گرا‌، آدمیت توجیه‌گر و تقی زاده غرب پرست.
    درباره سه نفر اول مطالبی نوشته‌ام ولی بیماری اخیر فرصت پرداختن به تقی زاده غرب پرست را نداد.» گفتم: «ان‌شاءالله شفا پیدا می‌کنید و این ناتمام را تمام خواهید کرد.» گفت: «ان‌شاءالله» ...

    از چاپ آثاری که طی چند سال اخیر و به قول خود او «پس از خروج از ظلمت و ورود به نور» نوشته است سؤال کرد و از اینکه به‌زودی منتشر خواهد شد با رضایت لبخند زد.
    برای اینکه فضای بحث تغییر کرد‌ه و با یادآوری «گذشته نزدیکش» ‌اندوهش کاهش پیدا کند گفتم: راستی‌، آقای طبری یادتان هست وقتی علیه مارکسیسم گفتی و نوشتی هم روس‌ها و هم غربی‌ها که چنین انتظاری نداشتند با دستپاچگی اعلام کردند: «این سخنان به دلیل آمپول‌هایی است که به طبری تزریق کرده‌اند؟»...
     لبخندی زد و گفت: «بیچاره‌ها خیلی احمق هستند» ... بالاخره برفرض که سخنان من ناشی از تزریق این آمپول‌ها باشد‌، درباره استدلال‌ها چه می‌گویند؟ آیا بهتر نبود به‌جای این لاطائلات خنده‌دار به استدلال‌ها پاسخ می‌دادند؟»

     احسان طبری بارها تأکید می‌کرد که «درراه دشمنی با اسلام و خصوصاً اسلام نابی که امام خمینی منادی آن است کالکتیویست‌های شرقی با ‌اندیویژوآلیست‌های غربی اختلافی ندارند‌، آن‌ها در این راستا جنگ زرگری فی‌مابین را کنار گذارده‌اند» ...

    احسان طبری آب خواست و درحالی‌که ‌‌پرستار برای آوردن آب از اتاق بیرون می‌رفت به یادم آمد که ملاقات بیمار نبایستی طولانی باشد لذا على‌رغم میل باطنی‌ام خداحافظی کردم و او به امید دیدار زودبه‌زود‌، به رفتنم رضایت داد ... و دیدار بعدی هرگز اتفاق نیفتاد ... رحمت و مغفرت خداوند تبارک‌وتعالی بر او باد.»

    🌐 https://kayhan.ir/fa/news/263992/


  • سؤال إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • من اسمم به احترام ایشان (احسان طبری) احسان هست و ضد مارکسیسم و کمونیست و … هستم. ولی بپذیریم دوران لولو خور خوره سازی گذشته است. جمهوری اسلامی برای مقابله با کمونیست ساخته شد.

    پاسخ:
    سلام

    محتوای سؤال زیر مرتبط با «پرسش و پاسخ قبلی» است:
    مخاطب محترم.
    بی‌نیاز از توضیح است احترام واقعی به هرکسی زمانی حاصل می‌شود که انسان به باورهای خردمندانۀ آن شخص نیز احترام بگذارد.
    پیشنهاد می‌کنم به‌جای طرح اتهاماتی که ارزش علمی ندارند و تکرار ادعاهای غیرواقعی که صرفاً در گفتگوهای عوامانه بدون ذکر هیچ دلیلی بازتولید می‌شوند، تلاش کنیم جمهوری اسلامی ایران را از دریچۀ تجربه و واقعیات مقابل چشم خویش نگاه کنیم!
    علیرغم کوتاهی برخی مسئولین -که ما مردم باید هنگام رأی بیشتر دقت کنیم- سیاست رسمی جمهوری اسلامی ایران -بر اساس تعالیم قرآنی- منحصر به مقابله با کمونیسم و الحاد نیست بلکه با سرمایه‌داری استعمارگر غربی نیز در تضاد آشکار است و اصولاً هیچ ظلمی در جهان را بر نمی‌تابد همچنان که مرحوم احسان طبری در «کتاب کژراهه» به این واقعیت اشاره نموده و می‌نویسد:
     «به نام خداوند جان و خرد       کزین برتر اندیشه برنگذرد
    وَ الضُّحى وَ اللَّیْلِ إِذا سَجى‏
    قسم به روز در آن هنگام که آفتاب برآید (و همه‌جا را فراگیرد) و سوگند به شب در آن هنگام که قرار گیرد.
    پیک صبح در هیئت متبرک جمهوری اسلامی و پیروزی خط امام امت بر خط استکباری و طاغوتی سرانجام در رسید.»
    📘 ص ۱۳، کتاب کژراهه، انتشارات امیرکبیر، چاپ دوم، ۱۳۶۶

    مرحوم طبری در ادامه می‌نویسد:
    «گناه جمهوری اسلامی آن است که سیاست استکباری شوروی را در دوران رژیم پنجاه‌سالۀ پهلوی رد می‌کند و اتخاذ مشی استراتژیکِ نه شرقی، نه غربی، نه‌تنها دست رد علیه این سیاست می‌زند بلکه با ایجاد فرهنگی نو فرهنگ اسلامی، پایۀ تمدن شرقی و غربی را در این کشور ویران می‌سازد و روح استقلال‌طلبی را در فرد فرد ایرانی بیدار می‌کند.»
    📘 همان صفحۀ ۱۴۳

    احسان طبری که بعد از انقلاب ایران، خود بارها شاهد تأثیر حیرت‌انگیز اسلام راستین بر زندگی فردی و اجتماعی مردم ایران در عرصه‌های داخلی و خارجی بوده در مهر ۱۳۶۳ طی مقاله‌ای پرشور در روزنامۀ کیهان به نام «چرا به اسلام پیوستم»؟ به بررسی علت اصلی پیدایش این حماسه‌ها و تفاوت اسلام راستینِ جمهوری اسلامی با اسلام دولت‌های مرتجع منطقه می‌پردازد و می‌نویسد:
    «اسلام (در جمهوری اسلامی ایران) را به‌حق، اسلام راستین انقلابی، در مقابل اسلامی که دولت‌های مرتجع منطقه، خود را نمایندۀ آن جلوه‌گر می‌سازند نام داده‌اند و مختصات رستاخیزی انقلاب محمدی با بیش از ۱۴۰۰ سال فراموشی در این امواج قدرتمند احیا می‌شود.
     این اسلامی است که با استثمار و استعمار، با استضعاف و استکبار مبارزه می‌کند (و درعین‌حال) با علیت و قانونیت در طبیعت و تاریخ موافق است و تکامل و پیشرفت را قبول دارد و علم و فن و هنر را تشویق می‌کند و برای فضائل انسانی و مبارزه با نفس امّاره، میدانی عظیم می‌گشاید.
    توسل به سلاح معجزۀ ایمان به اسلام، ایران را به ناگاه به قدرت نظامی عظیم مبدل کرد و در نیروی کار و آفرینش آدمی، جلوه‌های درخشان خود را ظاهر ساخت؛ تراکم این کارمایه می‌تواند ایران را به سطوح عالی‌تری ارتقاء دهد.
    ... مارکسیسم برای اجرای وظایف حاد انقلابی در ایران و نه‌تنها در ایران بلکه در دنیای اسلام کاملاً ضعیف بود.
    همه‌چیز حکایت می‌کند که انقلاب ایران و ایدئولوژی اسلامی آن‌ که بر پایۀ اصل نه شرقی، نه غربی بلکه جمهوری اسلامی مبتنی است، سرآغاز یک تحول بیداری آمیز تمام کشورهای مسلمان و همۀ مردم سابق مستعمرات است که هنوز به نحوی از انحاء در چنگ ابلیس امپریالیسم اسیرند.
    اسلام در این دوران دوم، به‌مراتب شکوفاتر از همیشه در تاریخش دوباره خواهد زیست و به دنبال انقلابات بزرگ سدۀ بیستم، فصل بزرگ تازه‌ای در نبرد علیه امپریالیسم خواهد بود؛ همراه (با) رشد انقلاب اسلامی، دنیای آینده بیش‌ازپیش تحت تأثیر پیروزی آن قرار خواهد گرفت.»

    📸 روزنامۀ کیهان، مقالۀ «چرا به اسلام پیوستم؟»

    همیشه در مسیر درست موفق باشید ایموجی گل
  • سؤال إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • به عنوان نکته عرض کنم اینکه یک عده می گویند ما ماتریالسیت هستیم یعنی تنها وجود ماده رو قبول داریم این ادعا رو فقط بهانه کردند که وجود خدا رو انکار کنند اما خودشان مثل همین مناظره وقتی به واقعیات زندگی ارجاع داده می شوند ناچارند قبول کنند که موجود غیر مادی وجود دارد.

     خب پدر من شما که بهانت برای انکار خدا این بود که موجود غیرمادی وجود ندارد حالا که خودت اقرار کردی که وجود دارد دیگه چرا اصرار داری هنوز کافر باقی بمونی و زندگی رو واست خودت سخت و تلخ کنی و نفرت مردم و دوری از رحمت خدا رو واسه خودت بخری آخه؟!

    پاسخ:
      سلام

    در این بخش از مناظره هم دیدیم آقایان نگهدار و طبری صریحاً به وجود موجود غیرمادی اقرار کردند و این اقرار از آن دست تناقضات و مصیبت‌هایی است که وجدان هیچ ماتریالیستی در مواجهه با تجربه و واقعیات زندگی از آن رهایی ندارد درحالی‌که طبق مبنای اصلی ماتریالیسم که با تکیه بر آن سعی در انکار وجود خدا دارند در جهان هیچ چیزی جز ماده وجود ندارد! (منبع)

    به همین مناسبت به گفتگوی نگارنده با فردی که تأکید داشت ماتریالیست است توجه کنید.
    وی توضیح داد: «فقط وجود چیزی را می‌پذیرم که قابل درک با حواس ۵ گانه‌ام باشد و اگر طبق یک واقعیت قابل تجربه و تکرار بتوانی به من ثابت کنی موجودی غیرمادی وجود دارد و درعین‌حال قابل درک با حواس ۵ گانه‌ام نباشد من فوراً به وجود خدا ایمان می‌آورم.»
    به وی گفتم: «لطفاً همین‌الان در ذهن خود یک طوطی سبزرنگ (عکس) را تصور کن و سپس ببین می‌توانی دستت را به سمت این طوطی دراز نموده و لمسش کنی؟ یا با چشمانت تماشایش کنی؟ و یا با دیگر حواس ۵ گانه‌ات درکش کنی؟»
    پاسخ داد: «خیر! چون این طوطی واقعی نیست و ذهنی است!»
    گفتم: «آفرین! امّا آیا همین طوطی سبزرنگ، در محدودۀ ذهن تو وجود دارد یا وجود ندارد؟ به‌طوری‌که می‌توانی هر وقت اراده کنی او را در فضای ذهنت به پرواز هم در بیاوری!
    پاسخ داد: «بله به این شکل وجود دارد!»
     گفتم: «پس خودت پذیرفتی همین‌الان در صفحه و محدودۀ ذهنت موجودی وجود دارد که قابل درک با هیچ‌کدام از حواس ۵ گانه‌ات نیست.»
    سپس اصل مدعایش را به یادش آوردم و خواستم بدون شتاب‌زدگی روی این واقعیتی که طبق درخواست خودش قابل تجربه و تکرار نیز هست خوب تأمل و اندیشه کند!

    این فرد بعد از چند روز به من پیام داد که دارد روی این مسئله فکر می‌کند و حتماً به‌محض اینکه پاسخی برایش پیدا کند جوابم را خواهد داد!

    خوشبختانه بعد از گذشت حدود دو سال پاسخی از طرف این فرد داده نشد که امیدوارم وی با تکیه به خرد و تجربۀ خویش موفق به واقع‌نگری شده باشد.


    همیشه در مسیر درست موفق باشید ایموجی گل
  • سؤال إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • آقای طبری انسان فرهیخته و بزرگ و دوست ناب و ابدی

  • سؤال إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • روحت شاد طبری بزرگ

  • سؤال إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • سلام احسان طبری شاعر ادیب و نویسنده بزرگی بود که متاسفانه خیلی از مردم از اینکه وی واقعا متحول و با خدا شد اطلاعات کافی ندارند .یاد این مرد بزرگ که صادقانه و علمی راه هدایت را در پیش گرفت گرامی باد.

    پاسخ:
      سلام
     

     کسانی که تمایل دارند اطلاعات مناسبی در این خصوص به دست آوردند می‌توانند از طریق کانال اثبات خدا، دین و مذهب خردمندانه، مستند پوستین وارونه و مستند کژراهه را پیگیری نمایند.


    همیشه در مسیر درست موفق باشید ایموجی گل
  • سؤال إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • سلام احسان طبری همون احسان طبری معروف هستن که مارکسیست بودن؟ ایشون شاعر هم بودند بله؟! به نظر شما چی دست ایشون رو گرفت که با وجود اسم و رسم مشهوری که داشت از کفر و گمراهی نجات پیدا کرد و هدایت شد؟!! احسان طبری از عجایب زندگی منه!

    پاسخ:
      سلام

    مرحوم احسان طبری از بزرگان خداناباور ایران و جهان بود که اشعاری هم از ایشان باقی مانده است.

    به نظر من از دلایلی که سبب شد مرحوم طبری، از کفر و گمراهی نجات پیدا کند این بود که وی از فطرت الهی یا همان انسانیت خود بیش از حد فاصله نگرفت!

     به عنوان نمونه به اشعار زیر که به مناسبتِ بیست سالگی درگذشتِ مادرش سروده توجه کنید:

    بیست سالی پیش‌از این رفتی ز نزدَم مادرا
    من کنون از سالِ مرگِ تو فزون‌تر گشته‌ام

    لیک پندارم هنوز آن کودک‌ام کز مِهرِ تو
    غنچه‌ای ناچیز بودم شاخِ پُر بَر گشته‌ام

    این زمان بر من نگر کاندر زمستانِ حیات
    پیرمَردی سَرسِپید و تیره‌مَنظَر گشته‌ام

    گَه ز خود، گَه از کسان آزار می‌بینم ولی
    صَبر تنها مانده و بی‌یار و یاور گشته‌ام

    خویشتن دیدی که در زندان نشستم نوجوان
    چون‌که سالِک در رهِ ایمان و باور گشته‌ام

    زان زمان تا این زمان در راهِ خود پوینده‌ام
    عاشق و شیدای نَظمی عَدل‌پَروَر گشته‌ام

    خسته شد تن، لیک جانم را نباشد خستگی
    چون عَبیدِ جان شدم، فارغ ز پیکر گشته‌ام

    در همین احوال از عجز و خطا دارم نَصیب
    چون‌ که نِی قدّیسِ معصوم و پیمبر گشته‌ام

    هرچه باشم هرکه باشم، تا که جان دارم به تن
    بَستۀ پیمانِ مِهرِ پاک مادر گشته‌ام

    احسان طبری


    همیشه در مسیر درست موفق باشید ایموجی گل
  • سؤال إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  •   لعنت به ایشون و حزب کثیف توده که باعث نابودی این کشور شد.

    پاسخ:
      سلام

      در اینکه حزب توده خیانت‌های بزرگی به کشور کرده تردیدی نیست اما باید منصفانه حساب هم‌وطنانی که متوجه وطن‌فروشی خود شده و از حزب توده اعلام برائت کردند را از کسانی که تا آخر به وطن‌فروشی ادامه دادند جدا کرد!

    خصوصاً اینکه نباید فراموش کنیم طبق قانون الهی، توبۀ هرکسی که از کارش پشیمان شده -ولو ازنظر من و شما گنه‌کارترین انسان تاریخ باشد- نه‌تنها بدون هیچ محدودیتی موردپذیرش قرار می‌گیرد بلکه چنین فردی محبوب خداوند نیز می‌شود که خدا ارحم‌الراحمین و از پدر و مادر نیز مهربان‌تر است!

    بنابراین همچنان که خود ما دوست داریم خداوند به فضلش تمام گناهان فردی و اجتماعی‌مان را بدون هیچ محدودیتی، به طور کامل ببخشد و کمک کند تا بار هر حق‌الناسی را از دوش‌مان برداریم، انصاف این است همین احساس سخاوتمندانه را نسبت به دیگران نیز داشته باشیم و این‌طور نباشد که گویی ما بخشش و رحمت کامل خداوند را فقط برای شخص خودمان می‌خواهیم نه دیگران که در این صورت مشمول این ضرب‌المثل مشهور خواهیم شد که شاه راضی است و شاه قلی ناراضی!

    اما در مورد لعنت دیگران روشن است انسان عاقل فقط کسی را لعن می‌کند که (از طرق مطمئن از جمله وحی الهی) علم و یقین پیدا کند آن شخص خاص مستحق لعنت است و الا خودش مشمول حدیث زیر خواهد شد:
     إِنَ‏ اللَّعْنَةَ إِذَا خَرَجَتْ‏ مِنْ‏ فِی‏ صَاحِبِهَا تَرَدَّدَتْ‏ فَإِنْ‏ وَجَدَتْ‏ مَسَاغاً وَ إِلَّا رَجَعَتْ‏ عَلَى‏ صَاحِبِهَا.
    به‌یقین هنگامی‌که لعنت از دهان کسى خارج شد، (آن لعنت) پی‌درپی رفت‌وآمد کند پس اگر جایى پیدا کرد وارد شود وگرنه به صاحب خود (یعنى لعنت کننده) برگردد.

    📘 الکافی (ط - الإسلامیة)، ج‏۲، ص: ۳۶۰

    خصوصاً اینکه شواهد متعدد (که بخشی از آن را می‌توانید از طریق مستند پوستین وارونه و کژراهه در کانال پیگیری کنید) وجود دارد که نشان می‌دهد افرادی همچون مرحوم احسان طبری در اعلام برائت از حزب توده و گذشتۀ الحادی خود و هدایت همفکران خویش به حقیقت، تلاش قابل توجهی کردند که نادیده گرفتن این تلاش‌ها خلاف انصاف و وجدان هر انسان آزاده‌ای است.

    هرکسی مانند مرحوم احسان طبری ممکن است در مسیر زندگی به هر دلیل دچارانواع اشتباهات و خطاهای بعضاً جدی شده و حتی خدای ناکرده کارش به گمراهی و کفر نیز کشیده شود مهم این است ببینیم آیا این افراد موفق می‌شوند همچون جناب حرّبن یزید ریاحی سربزنگاه صادقانه و آزادانه تعصب را کنار بگذارند و از رحمت خدا ناامید نشوند و کار درست را انجام دهند؟

    خصوصاً اینکه خوشبختانه طبق قانون الهی، گنه‌کارترین افراد نیز حق ناامیدی از رحمت خداوند را در هیچ حالتی ندارند تاجایی که حتی به کوری چشم شیاطین و تنگ نظران دور و نزدیک خداوند وعدۀ صریح داده تمام بدی‌ها را بدون استثناء (ولو در سیاه‌ترین دوران زندگی) تبدیل به‌ خوبی خواهد فرمود:
    🌸 إلاَّ مَنْ تابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ عَمَلاً صالِحاً فَأُوْلئِکَ یُبَدِّلُ اللَّهُ سَیِّئاتِهِمْ حَسَناتٍ وَ کانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحیماً
    جز کسانى که توبه کنند و ایمان آورند و عمل صالح انجام دهند که خداوند گناهان (و بدی‌های) آنان را به حسنات (و خوبی‌ها) مبدّل می‌کند و خداوند همواره آمرزنده و مهربان بوده است!

    📗 قرآن، سورۀ مبارکۀ فرقان، آیۀ شریفۀ ۷۰

    📽 قبلاً قطعه فیلمی با عنوان «از سقوط، صعود بساز!» تقدیم همۀ اقشار خصوصاً خداناباوران و ندانم‌گرایانی شد که بعد از مطالعۀ کتاب نگارنده پرسیده بودند آیا خداوند ایشان را می‌بخشد؟

    همیشه در مسیر درست موفق باشید ایموجی گل

    سلام وقت شما بخیر

    لنین در تعریف ماده میگوید واقعی خارجی هست، اما در مناظره برای نقص این تعریف یک مثال ذهنی میزنند که اصلا واقعیت خارجی نیست... یا مثلا خود مفهوم تجریدی تغییر که تغییر نمیکند نیز یک چیز ذهنی هست نه واقعیت خارجی. پس در این صورت به نظر میرسد در تعریف ماده و عدم وجودِ، وجودی غیر مادی خارج از ذهن اشکالی وارد نیست. 

    پاسخ:
      سلام

    وقت شما هم به خیر

    جهت توضیح بیشتر اگر مایل هستید متن مثال ذهنی که به آن اشاره کردید را بنویسید.
    به هر حال اشارۀ شما مخاطب محترم به بخش ۵ مناظرات بحث آزاد با عنوان «نقص تعریف ماده‌گرایان از ماده» است که در آن مرحوم احسان طبری می‌گوید: طبق نظر لنین «ماده عبارت است از یک واقعیت خارجی است» 
    سروش پاسخ می‌دهد «مگر کسانی که به خدا معتقدند، آن‌ها هم معتقد نیستند که خداوند نیز یک واقعیت خارجی است؟»
    مرحوم طبری می‌گوید: «ایراد شما  درست است، «لنین» در دنبالۀ تعریف خودش توضیح می‌دهد که این ماده که واقعیت خارجی است، ازجمله به‌وسیلۀ حواس ما و ادراکات ما قابل درک است، ما می‌توانیم به آن پی ببریم، از راه تجربه از راه آزمایش و غیره»
    سروش پاسخ می‌دهد: «این قید هم مسئله‌ای را حل نمی‌کند، برای اینکه جای سؤال است که منظور چه حسی است؟ حواس مادی ماست یا حواس غیرمادی؟ چون خود این اول الکلام است، برای اینکه عده‌ای از کسانی که قائل‌اند به حواس برای ما دو جور حاسه قائل‌اند: حواسی که بعضی از عواطف و بعضی از امور و حتی اندیشه‌های غیرمادی را درک می‌کند و حواسی که به تجربه و با لمس چیزهای بیرونی را درک می‌کند.»

    در بخش بعدی مناظره یعنی بخش ۶، خود مرحوم احسان طبری و همچنین آقای نگهدار به وجود موجود غیرمادی اقرار می‌کنند در حالی که این اقرار خلاف ادعای صریح لنین است که مدعی است هیچ چیزی جز ماده وجود خارجی ندارد همچنانکه طبق مبنای اصلی ماتریالیسم که با تکیه بر آن سعی در انکار وجود خدا دارند در جهان هیچ چیزی جز ماده وجود ندارد! (منبع) اما همین افراد وقتی در مناظرات علمی با واقعیت مواجه می‌شوند ناچارند مانند آقایان طبری و نگهدار به وجود موجود غیر مادی اقرار کنند که در همین خصوص می‌توانید بخشی از مناظره نگارنده را «اینجا» یا کامل‎تر آن را «اینجا» مطالعه نمایید.
     
    همیشه در مسیر درست موفق باشید ایموجی گل
  • سؤال إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • توده‌ای های بی وطن و میهن ستیز👎🏼👎🏼👎🏼👎🏼

    پاسخ:
      سلام

    لطفاً جهت مشاهدۀ پاسخ به مطلب مشابۀ فوق «اینجا» کلیک نمایید.


    همیشه در مسیر درست موفق باشید ایموجی گل
  • سؤال إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • اینکه بگویند طبری هدایت نشد یک دروغ واضح است. مرحوم طبری انسان صادقی بود، خالصانه و بدون هیچ گونه فشاری اسلام رو پذیرفت و اهل نماز شب شد. خدا رحمتش کنه.

    پاسخ:
      سلام

    شواهد روشن (که بخشی از آن را می‌توانید از طریق مستند پوستین وارونه و کژراهه در کانال پیگیری کنید) مؤید سخن شماست که نشان می‌دهد افرادی همچون مرحوم احسان طبری راه صداقت و هدایت را در پیش گرفتند و در اعلام برائت از حزب توده و گذشتۀ الحادی خود و هدایت همفکران خویش، تلاش قابل توجهی کردند به طوری که نادیده گرفتن تلاش ایشان آشکارا خلاف انصاف و آزادگی است.
    همیشه در مسیر درست موفق باشید ایموجی گل
  • سؤال إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • سلام خسته نباشید...به عنوان یه فردی که تازه راه کسب یقین رو میخواد شروع کنه، پیشنهاد میکنید اول کتابتون رو بخونم یا اول سلسله فیلم های مناظره رو نگاه کنم؟! ممنون

    پاسخ:
      سلام

    مطالعۀ کتاب مذکور -خصوصاً تجربۀ مراحل عملی آن- اولویت دارد.
    لطفاً جهت مشاهدۀ کامل پاسخ «کلیک» نمایید.

    همیشه در مسیر درست موفق باشید ایموجی گل
  • سؤال إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • خدا رحمت کند طبری را به خاطر کتابهای الحادی و حرفهای قبل از هدایتش

    آن زمان بازار دروغگویی میان طرفداران مارکسیسم برای فریب جوانان مسلمان و جذب به حزب توده رایج بود آنها می خواستند با این ترفند ها جوانان ساده لوح و متعصب و هوس ران را به سمت بی دینی و الحاد بکشانند

    مارکس سخنانی در عظمت اسلام گفته که نمی دانم مثل طبری هدایت شد یا نه  اما این عین جمله اوست که: «دین افیون توده‌هاست»

    "Die Religion … ist das Opium des Volkes"

    تاریخ مارکسیسم بهترین شاهد است که معقتد بودند هدف وسیله را توجیه می کند به خاطر همین کمونیست ها برای رسیدن به اهداف کثیف خود به راحتی دست به وطن فروشی زدند و حتی به اصول و ارزش های انسانی پایبند نبودند.

    یکی از دلایل احترام من به طبری آزادگی  اوست واقعاً در سن کهن سالی وقتی حقیقت را فهمید از آن دست برنداشت به همه چیز پشت کرد و رو به خدا آورد.

    عبد الکریم سروش در این مناظرات مثل برادر با آقای مصباح همکاری کرد اما با آنهمه سرمایه خدادادی ناشکری کرد و پناهنده به دشمنان ایران و اسلام شد. بیچاره آنقدر  مفلوک و متعصب شده که نمی شود به سخنانش حتی از نظر علمی استناد و اعتماد کرد با اینکه در دنیا کسانی هستند که مثل سروش مسلمان نیستند اما آنقدر ازاده اند که حداقل امانت را در نقل علمی رعایت می کنند.

    پاسخ:
    سلام

    ✔️ بخش اول نظر فوق (روش جذب حزب توده) مربوط به فیلم بخش ۶ مناظرات بحث آزاد است که مرحوم طبری در آن می‌گوید: «یک نفر که دارای عقاید الهی و عقاید مذهبی است، در صورت قبول برنامۀ حزب {توده}، می‌تواند عضو این حزب باشد»! که این ادعا با اعتراض صریح مجری و حاضران مواجه می‌شود.

    ✔️ می‌توانید برخی نظرات مارکس در اقرار به اینکه حضرت محمد (ص) فرستاده خداست را «اینجا» یا «اینجا» مطالعه نمایید.

    ✔️ آیا امثال مرحوم احسان طبری که طبق شواهد قبل از هدایت با کتب الحادی موجب گمراهی و کفر افرادی شده‌اند اگر توبه و اصلاح کنند مشمول بخشش و عفو خداوند قرار می‌گیرند؟ جهت دیدن پاسخ سؤال فوق می‌توانید این پرسش و پاسخ را «اینجا» یا «اینجا» مطالعه نمایید.

    همیشه در مسیر درست موفق باشید ایموجی گل

  • سؤال إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • خواستم شما در جریان نامه آزادمرد طبری به سروش بگذارم.

    وب‌سایت اریخ ایرانی در سال‌گرد درگذشت احسان طبری از نظریه‌پردازان مارکسیسم و از اعضای حزب توده، نامه‌ای از احسان طبری به عبدالکریم سروش را برای اولین بار منتشر کرده که متعلق به آبان‌ماه سال ۱۳۶۲ است.

    در بخشی از این نامه طبری خطاب به سروش می‌نویسد:

    «این نامه را به منظور آشنائی به خدمت‌تان نوشتم و ضمناً به اطلاع‌تان برسانم که نزدیکی یا حتی همسانی عقیدتی میان ما (البته از سمت من) حاصل شده یا نزدیک به حصول است.»

    اقای سروش برایت متاسفم که عبرت تاریخ شدی و طبری روحت شاد.

    پاسخ:
    سلام

    این نامه (تصویر نامه) دو سال بعد از مناظرات بحث آزاد نوشته شده است.
    بخش‌های دیگر این نامه:
    به جناب آقای عبدالکریم سروش
    دوست محترم، پس از درودهای صمیمانه بسیار مشتاق دیدار جنابعالی هستم.
    آرزو دارم در صورتی که دست دهد و از زندان خلاصی یابم در جوار شما به ترجمه کتب مشغول شوم ... اطلاع من از چهار زبان اروپائی (انگلیسی، فرانسه، آلمانی و روسی) تغییر نکرده است.
    با گرم‌ترین و صمیمی‌ترین سلام‌ها
    احسان طبری
     

     تاریخ پُر است از کسانی که گمان می‌رفت عاقبت به شر شوند اما عاقبت به خیر شدند و کسانی که عاقبت به خیر شوند و عاقبت به شر شدند!
    عاقل از سرنوشت سروش‌ها عبرت می‌گیرد و دلایلی که از آن موقعیت به موقعیت دیگری رسیدند را جداً آسیب‌شناسی می‌کند.
    اگر خدا بخواهد مستند «پوستین وارونه، عبدالکریم سروش» و  مستند «کژراهه» تولیدی این کانال با همین هدف برای اولین بار منتشر خواهد شد.

    همیشه در مسیر درست موفق باشید ایموجی گل
  • سؤال إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • امان از گردش روزگار، حزب توده، باد کاشت و طوفان درو کرد

  • سؤال إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • طبری و امثالهم نه تنها به یک ملت خیانت کردند بلکه به باور و ایدئولوژی خود نیز وفادار نماندن.

    پاسخ:
    سلام

    همانطور که قبلاً در «اینجا»ذیل مطلب فرد دیگری که نظر مشابه شما داده بود توضیح دادم  انصاف حکم می‌کند حساب کسانی که صریحاً از حزب توده و باورهای الحادی خویش اعلام برائت کردند و در نهایت انتخاب درست را انجام دادند از متعصبانی که عاقبت به خیر نشدند جدا کرد.
    البته خوشبختانه شما ولو ناخواسته اذعان نمودید که مرحوم احسان طبری بعد از عمری گمراهی، به باورهای الحادی خویش پشت کرد و در مسیر هدایت قرار گرفت و عاقبت‌به‌خیر شد!
    این دست اعترافات صریح در هدایت طبری از طرف برخی خداناباوران نیز دیده می‌شود که هنوز هم از پشت کردن طبری به باورهای الحادی‌اش به‌شدت افسوس می‌خورند چون مرحوم طبری برخلاف اغلب بزرگان و اعضای حزب توده علاوه بر داشتن سواد بالا، انسانی متفکر و اهل اندیشۀ مستقل نیز بود و مسلماً یکی از دلایل هدایت وی داشتن استقلال رأی بود که به وی کمک کرد با پیروی آزاد از خرد و اندیشۀ مستقل خویش، بر وسوسه‌ها و تعصبات فردی و حزبی و عناوین و القاب دهان‌پرکنی که داشت غلبه کند!
    یکی از دلایل سرخوردگی شدید خداناباوران ایرانی از دست دادن  چنین پشتوانۀ بزرگی بود که برخی لقب پیامبر کمونیست‌های ایران را به وی داده بودند اما درنهایت این مرد شریف در مهر ۱۳۶۳ طی مقاله‌ای در روزنامۀ کیهان به نام«چرا به اسلام پیوستم»؟ صریحاً اعلام کرد علاوۀ بر اینکه به وجود خدا معتقد شده است، اسلام ناب و حقانیت جمهوری اسلامی ایران را نیز پذیرفته است.
    رحمت خداوند بر وی باد که به همه ثابت کرد احدی حق ندارد در هیچ شرایطی از انتخاب درست و رحمت بی‌پایان خداوند ناامید شود!

    همیشه در مسیر درست موفق باشید ایموجی گل
  • سؤال إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • احسان طبری!

    از چاه الحاد به سوی قله توحید حرکت کردی و مرد خدا شدی!

     صبر بسیار بباید پدر پیر فلک را

    تا دگر مادر گیتی چو تو فرزند بزاید ...

  • سؤال إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • یاد مرحوم احسان طبری گرامی و نامش جاودانه باد

  • سؤال إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • یادش گرامی

    رفیق خدا شد احسان طبری عزیز

  • سؤال إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • انسان واقعی بود احسان طبری

  • سؤال إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  •  بعضی کمونیست ها با پررویی  بعد از مرگ احسان طبری گفتند هنوز طبری در نظرشان از بزرگترین تئوریسین های مارکسیست  جهان باقی مانده و خواهد ماند و سفارش کردن  کتابهای الحادی که طبری نوشته عمیقا خوانده شود.

    اگه غرض ندارید اشاره کنید توبه کرد و خداپرست و مسلمان شد بعدش درگذشت.

    پاسخ:
    سلام

    باید از کسانی که به دلایل گوناگون ازجمله وسواس فکری آثار و شواهد بی‌شمار مقابل چشم در وجود خالقشان را نیز نادیده می‌گیرند انتظاری در حد خودشان داشت خصوصاً اینکه ایشان نیز طبعاً خبر دارند فقط یکی از آثار به جای مانده از مرحوم احسان طبری بعد از هدایتش «کتاب کژراهه» است که در آن خودش پاسخ کتب و باورهای غلط الحادی گذشته‌اش را به‌روشنی داده و دیگر جایی برای نادیده گرفتن این حقیقت که وی با استدلال و پیروی از اندیشه و خرد علیه گذشتۀ الحادی‌اش قیام کرده باقی نگذاشته است.

    قبلا هم «اینجا» عرض شد هنوز هم جمعی از ناباوران (اعم از کمونیست و آتئیست) از پشت کردن طبری به باورهای الحادی‌اش به‌شدت افسوس می‌خورند چون این آزادمرد برخلاف اغلب بزرگان و اعضای حزب توده علاوه بر سواد بالا، دارای کتب فراوان الحادی و انسانی متفکر و اهل اندیشۀ مستقل بود و از قضا همین استقلال رأی، وی را از چاه الحاد بیرون کشید و کمک کرد با پیروی آزاد از خرد و اندیشه، بر وسوسه‌ها و تعصبات فردی و حزبی و گذشتۀ الحادی‌اش غلبه کند به‌طوری‌که در مهر ۱۳۶۳ در مقالۀ روزنامۀ کیهان به نام «چرا به اسلام پیوستم»؟ به‌قدری صریح و روشن استدلال می‌آورد که دیگر جایی برای نادیده گرفتن این واقعیت که وی با دلیل و استدلال هدایت شده و با چشم باز به خداوند برگشته و اسلام ناب را پذیرفته باقی نمی‌گذارد.
    در مستند پوستین وارونه (بخش‌های منتخب) و خصوصاً مستند «کژراهه» (در دست تولید) مستندات متعددی در این خصوص آورده شده که اگر خدا خواست از همین کانال برای اولین بار منتشر خواهند شد.

    همیشه در مسیر درست موفق باشید ایموجی گل
  • سؤال إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • طبری هم از معماهای روزگار معاصر ما بود و هست. از زندانهای پهلوی تا زندانهای جمهوری اسلامی را تجربه کرد، از دهه بیست طوفانی، تا پنجاه و شصت، انقلاب،جنگ،..... ازرقابت حزبی و ... با نورالدین کیانوری تا اعترافات تلویزیونی و پشت پا زدن و نفی هر آنچه طی سالها کرده بود........

    پاسخ:
    سلام

    معما یعنی چیز مخفی درحالی‌که شواهد آشکار و عینی ازجمله استدلال‌های متقنِ خود مرحوم احسان طبری جایی برای این ابهام باقی نگذاشته‌اند که وی به تمام عناوین و گذشتۀ الحادی خود پشت پا زد و راه هدایت را در پیش گرفت حقیقتی که خود شما نیز به آن (با گفتن اینکه هر آنچه طی سال‌ها کرده بود را نفی کرد و به آن‌ها پشت پا زد) اذعان نمودید که دقت در همین اقرار خودتان (که اقرار جمع قابل توجهی از کمونیست‌ها و مارکسیست‌ها نیز هست) می‌تواند معمایتان را حل کند.
    اگر مایل بودید می‌توانید شواهد و مستندات متعدد در هدایت طبری و برگشت نگهدار از مارکسیسم را در مستند پوستین وارونه و کژراهه  ببینید که –اگر خدا بخواهد- برای اولین بار (از همین کانال) پخش خواهند شد.

    همیشه در مسیر درست موفق باشید ایموجی گل
  • سؤال إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  •  احسان طبری، پیغمبر کمونیست‌های ایران

    پاسخ:
    سلام

    طبق نظر برخی احسان طبری همچون پیغمبر کمونیست‌های ایران محسوب می‌شد اما در نهایت با هدایت خود حجتی شد تا احدی ولو بدترین خلق، بداند حق ناامیدی از رحمت خداوند کریم را در هیچ شرایطی ندارد.
    اگر مایل بودید می‌توانید شواهد و مستندات متعدد در هدایت طبری و برگشت نگهدار از مارکسیسم را در مستند پوستین وارونه و کژراهه ببینید که –اگر خدا بخواهد- برای اولین بار (از طریق کانال) پخش خواهند شد.

    همیشه در مسیر درست موفق باشید ایموجی گل
  • سؤال إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • احسان طبری بزرگ مارکسیستها. عظمت اسمش رو کل تاریخ ۱۴۰۰ سالتون هم نمیتونه یدک بکشه.

    پاسخ:
    سلام

    انسان خردمند خصوصاً در گفتگوی علمی به جای ادعاهای غیرمحققانه و تکیه بر توهم، به خرد و شواهدِ قابل درک با حواس ۵ گانۀ خویش مراجعه می‌کند ازجمله برخی آثار مکتوب مرحوم احسان طبری (مثل «کتاب کژراهه» که بعد از هدایتش نوشته) را با چشمان خود می‌بیند و با خرد خویش قضاوت می‌کند تا مطمئن شود این مرد شریف توانسته به کمک استدلال متقن و پیروی گام به گام از خرد، از چاه الحاد و تعصبات شخصی و گروهی بیرون بیاید و علاوه بر باور به وجود خالق هستی، دین اسلام را نیز با آغوش باز بپذیرد و همچون جناب حرّ بن یزید (س) در واپسین لحظات، سعادت ابدی‌اش را تضمین نماید.

    خوشبختانه این واقعیتی است که بر خلاف بر شما جمعی از کمونیست‌ها و خداناباوران نیز به آن اذعان دارند و به صراحت می‌گویند احسان طبری از مارکسیسم برگشته است که امید است ایشان و شما نیز مانند مرحوم طبری (که روزی بزرگ مارکسیست‌ها بود) با پیروی قدم به قدم از عقل سلیم، موفق شوید از چنگال اسارت وسوسه و کفر که نتیجه‌اش اضطراب و ناامیدی مضاعف است آزاد شوید و به‌صف دوستان خدا که نتیجه‌اش تجربۀ زندگی حقیقتاً شاد، امن و آزاد است بپیوندید خصوصاً اینکه وقتی بزرگ خداناباوران (مرحوم طبری) علیرغم آثار فراوان الحادی و ریزش انواع بلیه‌ها از جمله بیماری در اواخر عمر خویش، از رحمت خدا ناامید نشد و عاقبت به خیر شد، عذری برای دیگران خصوصاً مریدانش باقی نمی‌ماند.

    یکی از رازهای نجات این مرد آزاده این بود که بر خلاف جریان حاکم بر حزب توده و مریدانش حرکت کرد و با آتش به اختیار، خودش را از چنگال وسوسه‌ها نجات داد چون وی برعکس اکثر رهبران و اعضای حزب توده، صاحب اندیشۀ آزاد و رأی مستقل بود و همین استقلال و آزادگی به وی کمک کرد تا در نهایت (اگر چه دیر) اما کار درست را انجام دهد و با خوش‌گمانی به خدا سعادت ابدی‌اش را تضمین نماید، خدایِ باگذشتی که برای جبران دوران غفلتِ گنه‌کارترین افراد نیز صریحاً وعده داده: «بدی‌ها را به خوبی تبدیل می‌کند» تا دیگر برای احدی عذری جهت ترک توبه، ایمان و انجام کار خوب (و در یک کلام بهانه‌ای برای تأخیر در آدم شدن و رسیدن به بالاترین آرزوها) باقی نماند!

    ✔️ آیۀ زیر از آیاتی است که حقیقتاً هر انسان آزاداندیش را از گستردگی عطا و رحمت الهی به شگفتی وا می‌دارد (و به نظر نگارنده) اگر نبود چنین وعدۀ صریحی از طرف خود خداوند، احدی جرئت بیان چنین عفو و عطای کریمانه و عجیب و غریبی را نداشت؛ در آیۀ قبل از آیۀ زیر تصریح شده مشرک، قاتل، زناکار و ... از افرادی هستند که عذاب مضاعف خواهند دید اما در ادامه بلافاصله خداوند می‌فرماید:
     🌸 إلاَّ مَنْ تابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ عَمَلاً صالِحاً فَأُوْلئِکَ یُبَدِّلُ اللَّهُ سَیِّئاتِهِمْ حَسَناتٍ وَ کانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحیماً
    (جز کسانى (از ایشان) که توبه کنند و ایمان آورند و کار نیک انجام دهند که خداوند (نه تنها از عذاب مضاعفشان چشم پوشی می‌کند بلکه) بدی‌های آنان (شرک، قتل، زنا و ...) را تبدیل به خوبی‌ها می‌کند و خداوند همواره آمرزنده و مهربان بوده است!

     📗 قرآن، سورۀ مبارکۀ فرقان، آیۀ شریفۀ ۷۰

    نکته: روشن است تحقق وعدۀ فوق مشروط به صداقت فرد است نه کسانی که آیات الهی را برای رسیدن به خواهش‌های غیرخردمندانۀ خویش از معنای اصلی‌اش منحرف و مصادره به مطلوب می‌کنند و به اسم حق، کار ناحق و ظالمانه انجام می‌دهند و حاضرند حتی وجدان خویش را نیز فریب دهند و لگدمال کنند!

    همیشه در مسیر درست موفق باشید ایموجی گل
  • سؤال إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • "خدایا شکرت بخاطر نعمت بزرگ هدایت احسان طبری از کفر به ایمان " ایاک نعبد و ایاک نستعین اهدنا الصراط المستقیم صراط الذین انعمت علیهم"

  • سؤال إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • آقای احسان طبری  مارکسیست بود و بیدار و مسلمون شد. آخرش هم تو قبرستون مسلونا به خاک سپرده شد. خدا رحمتش کنه

    پاسخ:
    سلام

    خداوند ما را هم رحمت کند و کمک کند در میدان بسیار فریبنده و پر وسوسۀ دنیا با پیروی مدام از عقل سلیم و ذکر پیوستۀ قلبی، حداقل از توبه غافل نشویم تا همیشه نزد خدا رو سفید باشیم و عاقبت به خیر شویم.

    مرحوم احسان طبری در ۹ اردیبهشت ۱۳۶۸ در ۷۲ سالگی از دنیا رفت و به اذعان حتی مخالفان جمهوری اسلامی که از تهمت بدون علم دریغ ندارند ( ازجمله شیوا فرهمند راد، از کادرهای پیشین حزب توده در مصاحبۀ با بی  بی سی) مرحوم طبری و همچنین کیانوری و همسرش مریم فیروز خارج از زندان و به مرگ طبیعی از دنیا رفتند.
    محل دفن این مرد آزاده (تصویر پیوست):
     تهران، بهشت حضرت زهرا (س)، «قطعهٔ ۱۱۰ - ردیف ۳۳ - شمارهٔ ۲۶»

    پ.ن: مکان دفن مرحوم طبری از نظر جغرافیایی در محل جالبی قرار دارد از جمله نزدیک آرامگاه شهید سید احمد پلارک (قطعه ۲۶،  ردیف ۳۲) است (منبع) که طبق نقل مشهور همیشه تا چند متر اطراف مزار این شهید می‌توان بوی گلاب را احساس کرد.
     وی وقتی سرویس‌های پایگاه را تمیز میکرد در حملۀ هوایی زیر آوار ماند و امدادگران متوجّه بوی شدید گلاب از زیر آوار شدند سپس پیکر پاک این شهید را سرشار از بوی گلاب یافتند. (منبع)
    علیرغم شهرت کافی و تایید این خبر توسط اقشار گوناگون مردم با گرایش‌های متنوع (منبع)  کنجکاو شدم مزار این شهید رااز نزدیک ببینم خصوصاً در عصری که عده‌ای سعی دارند درهر حالت و به هر شکلی واقعیات را فقط منحصر در امور مادی ببینند و بس!


    همیشه در مسیر درست موفق باشید ایموجی گل

  • سؤال إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • زود است که او(احسان طبری)  شناخته شود باید سالیانی بیش بگذرد

    پاسخ:

    سلام

    نگارنده جملۀ فوق را در مورد مرحوم طبری هم از خداباوران شنیده‌ام و هم از خداناباوران.
    اینکه برخی خداباوران در جریان اسناد معتبر مبنی بر هدایت مرحوم طبری قرار بگیرند و اقدام تحسین‌برانگیز وی در کنار گذاشتن تعصب را با جملاتی مانند فوق تمجید کنند قابل درک است.
    اما اینکه برخی کمونیست‌ها و آتئیست‌ها (خداناباوران) علیرغم وجود اسناد و شواهد غیرقابل‌انکار در هدایت مرحوم طبری (ازجمله «کتاب کژراهه » خود وی) همچنان برایشان سخت باشد این حقیقت را بپذیرند به قول خود مرحوم طبری: «چنین چیزی انکار واقعیات و مکابرۀ با عیان است!»

    البته این نیز قابل درک است که پذیرش هدایت مرحوم طبری برای خداناباورانِ خصوصاً ایرانی سخت باشد زیرا در مقابل چشم خود دیدند چنین سرمایه بزرگی را دست داده‌اند! آن‌هم مرحوم طبری که روزی از سران الحاد ایران و دنیا و از ۵ تئوریسین اول آکادمی علوم شوروی بود اما -اگرچه با تأخیر- ولی بالاخره توانست با کمک اندیشۀ آزاد و مستقل، از صف خداناباورانِ ناامید جدا شده و به‌صف دوستان امیدوار خداوند مهربان بپیوندد و به‌تصریح خودش در مقالۀ «چرا به اسلام پیوستم»؟ اسلام ناب را بپذیرد.

    بنابراین راه آسان برای خداناباورانی که هنوز برایشان سخت است هدایت مرحوم طبری را بپذیرند این است که ایشان نیز مانند این انسان آزاده، تعصب خود را کنار گذاشته و تابع عقل و دلیل شوند تا آن‌ها نیز به تجربه درک کنند چگونه مرحوم طبری بعد از عمری الحاد و تألیفات فراوان الحادی (که خدا می‌داند باعث گمراهی چند نفر شد)، بااین‌حال احترامِ خداوند را با ناامید نشدن از رحمتش نگه داشت و خداوند نیز مزد حسن ظن وی را کریمانه داد و او را (که در مقطعی برخی خداباوران نیز صداقتش در پذیرش اسلام را زیر سؤال برده بودند) تنها نگذاشت.

    در همین خصوص دکتر هادیِ دوست محمدی که از لفظ «رضوان‌الله علیه» برای احسان طبری استفاده می‌کند می‌گوید:
    به ایشان گفتم که در بیرون شایع است شما واقعاً مسلمان شده‌اید، عده‌ای هم می‌گویند این حرف‌ها دروغ است، چطور ممکن است یک دانشمند که چندین سال ایدئولوگ گروه کثیری از افراد بوده ناگهان از عقیده‌اش برگردد؟
     مرحوم طبری لحظاتی سکوت کرد، بعد به من گفت: آقای دوست محمدی خوش‌آمدید. من خدا را شاکرم که برای من شرایطی ایجاد کرد که من به فکر فرو بروم ... من آثار علامه طباطبایی و شهید مطهری را تهیه‌کرده‌ام و مشغول مطالعه هستم و به این نتیجه رسیده‌ام که تا الآن کور و کر بودم. این جمله‌ای که شما می‌گویید حُبّ الشَّیء یُعْمِی وَ یُصِم (یعنی دل‌بستگی به چیزی، نابینا و ناشنوا می‌کند)، این را من دارم می‌بینم که این‌طور بودم و الآن از نو متولد شدم و از نو زندگی را آغاز کردم.
    🌐 https://rahyafteha.ir/5339/
    ✔️ با توجه به توضیحات فوق روشن است که نباید در تحلیل شخصیت مرحوم احسان طبری دچار افراط‌وتفریط شد و بالاخره این حقیقت را نیز باید پذیرفت که علیرغم نقاط برجسته، وی قبل از هدایت همچنان که خودش تصریح می‌کند عمری در غفلت و گمراهی به سر برده به‌طوری‌که از دیدن واقعیات روشن نیز نابینا بوده است و ازقضا همین شدت غفلت و گمراهی وی، یکی از دلایلی است که ارزش تلاش او را برای کنار گذاشتن تعصب و پیمودن مسیر هدایت بیشتر برجسته می‌کند بنابراین نگارنده نیز بعد از بررسی شواهد کافی، همچون دکتر هادیِ دوست محمدی مرحوم طبری را شایستۀ واژۀ «رضوان‌ الله علیه» می‌دانم.

    همیشه در مسیر درست موفق باشید
  • سؤال إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • احسان طبری خودش اقرار به بی محتوا بودن تفکر کمونیستی اش شد وتوبه کرد.

  • سؤال إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • اساسا نفس بحث و مناظره خوبه، صدا و سیما امروزی، جرات نمایش چنین مناظره هایی مثل  مناظره های بحث آزاد اول انقلاب رو نداره.

    پاسخ:
    سلام

    به این شبهۀ شما در «اینجا» با تکیه به اسناد باز به تفصیل پاسخ داده شد که نشان می‌دهد علت اصلی قطع مناظراتی همچون بحث آزاد (با کمونیست‌ها، مجاهدین خلق ایران و غیره) در صدا و سیما، اصرار به اقدامات براندازانه و جاسوسی توسط ایشان بوده است؛ تفکری که در هیچ کشوری با هر نوع نظام و باوری تحمل نمی‌شود و از چنین افرادی برای مناظره در رسانه‌های رسمی دعوت نمی‌کنند.
    البته این معضل کماکان در برخی احزاب مشاهده می‌شود که مخصوصاً در فتنه‌ها نشان می‌دهند هنوز سودای براندازی اصل نظام را از سر بیرون نکرده‌اند و علاقه دارند فضای گفتگو و تعامل با ایشان مسدود باقی بماند که امیدواریم به رأی اکثریت احترام گذاشته و به سمت خرد و تعامل سازنده با هم‌وطنانِ خویش گرایش پیدا کنند.
    ✔️ در ضمن اخیراً (بعد از رحلت مرحوم مصباح)، صدای جمهوری اسلامی ایران (رادیو گفتگو)، اقدام به بازپخش ۷ جلسه مناظرات بحث آزاد آقایان مصباح، طبری، نگهدار و سروش ( با زمانی حدود ۱۵ ساعت) نمود.

    همیشه در مسیر درست موفق باشید ایموجی گل
  • مطلب إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • این مناظره های قدیمی بسیار جالب اند و تأمل برانگیز

  • مطلب إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • چقدر حاضرین در بحث آزاد خصوصا آقای مصباح بر اصول و فنون مناظره در بحث تسلط دارند، احسنت

  • مطلب إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • فارغ از هر جهت گیری سیاسی و اعتقادی، خلا مناظرات بحث آزاد اول انقلاب در صدا و سیما، کاملا محسوسه

    پاسخ:
    سلام

    به نکتۀ شما در «اینجا» با تکیه به اسناد پاسخ داده شده است.
    خلاصۀ آن این است که علت اصلی نبود مناظراتی همچون بحث آزاد (با کمونیست‌ها، مجاهدین خلق ایران و غیره)  اصرار مخالفان به اقدامات براندازانه و جاسوسی است که در هیچ کشوری با هر نوع نظام و باوری تحمل نمی‌شود.

    همیشه در مسیر درست موفق باشید ایموجی گل
  • مطلب إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • این مناظرات دو زار هم ارزش نداره. آقای سروش شده بود مسئول پاکسازی اساتید توی دانشگاهها آقای مصباح هم نهایتا گفت مردم حق اتتخاب ندارن تو مملکت. نتیجه:همش ماله کشی بود بر جنایتهایی که بعدا میخاستن انجام بدن.توی مسلمون جماعت راستی و درستی وجود نداره.حتی الان هم زیاد سروش جدی نگیرید. هنوزم ماله کش هستش

    پاسخ:
    سلام

    نگاه سیاسی صِرف به مناظراتی که محتوای علمی دارند خردمندانه نیست درحالی‌که می‌توان با تماشای مناظرات بحث آزاد آقایان مصباح، طبری، نگهدار و سروش (🔊)، (📽) بر اطلاعات و علم خود افزود.

    ✔️ در مورد دیگر ادعاها نیز وقتی سخنی بیش‌ازحد از انصاف دور شد هر انسان آزاده با بی‌اعتنایی از آن عبور می‌کند و اساساً طرح این سخنان از ارزش گویندۀ آن می‌کاهد.
    به‌عنوان نمونه هیچ انسان منصفی بدون استثناء نمی‌گوید: در زرتشتیان یا مسیحیان یا مسلمانان ... راستی و درستی وجود ندارد!

    ✔️ یا کافی است فیلم آیت‌الله مصباح (📽) که با صراحت عکس این ادعا که مردم حق انتخاب ندارند را به زبان می‌آورد تماشا کنید که نشان می‌دهد این دست شایعات توسط افراد زودباور که علاقه‌ای به حقیقت و مراجعه به منبع ندارند طوطی‌وار تکرار می‌شود.

    ✔️ در مورد ادعاهای دیگر نیز می‌توانید خودتان از منابع معتبر تحقیق نمایید.

    🤔 اندیشه و خرد به انسان آزاده اجازه نمی‌دهد تعصب و حب و بغض‌های شخصی، وی را از قضاوت منصفانه و عادلانه دور کند.

    همیشه در مسیر درست موفق باشید ایموجی گل
  • مطلب انتقالی از صفحۀ دیگر.
  • مناظره اون زمان چه بحثهای جالبی داشتن و پرمعنا و مفهوم بودن .

      خیلی از افراد باسوادمون هم بشینن پای این مناظره چیزه خاصی از حرفاشون رو متوجه نمیشن و هضم و درک نمیکنن حرفاشون رو .

    هیچ معلوم نیست داستان از چی قراره و بحث راجب چیه .

    یا اینها خیلی سوادشون بالاس یا ما خیلی خیلی بی سوادیم .

    کاش راجب مشکلات مردم و کشورمون حرف میزدن و گره ای از مشکلات مردم باز میکردن .

    این حرفا برا ما نون و اب نمیشه .

    اون زمان هم مردم مشکلات زیادی داشتن اینجور حرفای سنگین و قلمبه بدردشون نمیخورده

    الان اگه مناظره بذارن از اختلاس و دزدیها و ظلم و فسادشون میگن و همدیگه رو رسوا میکنن و در اخر با دعوا مناظره رو به اجبار به اتمام میرسونن که کتک کاری نکنن .

    فقط میشه در یک جمله گفت که چی بودیم و چی شدیم و این اخوندا چی بسرمون اوردن .

    لعنت بهشون که عقبمون انداختن حداقل صد سال و کسی هم جوابگوی این عمر و جوونیه ما نیست و نخواهد بود .هزاران هزار تف و لعنت بهشون .

    پاسخ:
    سلام

    وقتی کسی نظری در فضای مجازی ارسال می‌کند و انتظار دارد نظرش بازخورد مناسبی داشته باشد لازم است حداقل‌ها را رعایت کند؛ مثلاً آنچنان متناقض سخن نگوید که سایر ادعاهایش را فاقد ارزش کند.
    به‌عنوان نمونه در مورد نظر فوق این فرد از طرفی می‌گوید: «هیچ‌چیزی از سخنان مناظره‌کنندگان بحث آزاد را نفهمیده» اما از طرف دیگر مدعی می‌شود «این سخنان دارای بحث‌های پرمعنا و پرمفهومی هستند!» (بدون شرح!)
    بنابراین پیشنهاد نگارنده به مخاطبان محترمی که علاقه‌ دارند نظرات پر از نفرین و ناسزا ذیل پست‌های علمی بگذارند و همۀ واقعیات هستی را در نان و آب خلاصه کنند این است که بدانند گرفتاری‌های مالی، خانوادگی و شخصی -که هرکسی به‌نوبۀ خود دچار است- اگر با عقلانیت و تحمل مدیریت نشوند حتماً در قضاوت‌های ما در موضوعات دیگر اثر منفی می‌گذارند و ایشان را از واقعیت دورتر می‌کنند؛ چه آن قضاوت در امور سرنوشت‌ساز (آفریدگار جهان، دین، مذهب ) باشد، چه عملکرد شخصی افراد اعم از روحانیون، سیاسیون و مردم عادی تا اطرافیان خود).
    قضاوت‌ عجولانه و مملو از توهین و نفرت باعث دور شدنِ مضاعف فرد از حقیقت می‌شود و دیگران حتی کسانی که با ایشان همفکر هستند نیز چندان رغبتی به خواندن نظراتی که سرشار از نفرت‌پراکنی، منفی‌باقی و ناامیدی‌اند ندارند!
    این افراد مطمئن باشند احدی جر خودشان نمی‌تواند جوابگوی عمر و جوانی‌شان باشد که به دلایل فوق در حال ضایع کردن آن هستند و مسلماً با ادامۀ این روش غیرخردمندانه، روزبه‌روز بر حقد و کینه و سوءظن‌شان حتی نسبت به کسانی که دوستشان دارند افزوده خواهد شد و مرتب چیزهایی را هزاران هزار بار لعنت می‌کنند که به آن‌‌ها علم و آگاهی کافی ندارند!
    این روش مواجهه با واقعیت، موجب سخت‌تر شدن زندگی فردی و اجتماعی می‌شود مگر اینکه از این پس تصمیم بگیرند به عقلانیت و تحمل مخالف احترام بگذارند و از قضاوت‌ عجولانه و بدون علم و آگاهی نسبت به هر شخص و هر موضوعی خودداری نمایند.

    همیشه در مسیر درست موفق باشید ایموجی گل
  • مطلب انتقالی از صفحۀ دیگر.
  • جالب بود. خیلی نکته ها در این مناظره های اول انقلاب به چشم میخوره. محتواشم دلنشینه

  • نویسنده‌ی کتاب اثبات خدا، دین و مذهب خردمندانه
  • یکی از اعضای محترم با خیرخواهی، لطف نموده به نگارنده پیشنهاد داد که چون مخاطبان گرایش‌های مختلف سیاسی و اعتقادی (اعم از شیعه، سنی، مسیحی، ناباور و غیره) دارند برای به دست آوردن دل همه و با هدف جلوگیری از سوء برداشت، از گذاشتن مطالب و فیلم‌‌هایی در تولیدات خویش (مثل مستند پوستین وارونه، سروش) که می‌تواند موجب حساسیت ایشان شود خودداری نمایم که امیدوارم توضیحات زیر برای ایشان و دیگر مخاطبان محترم روشنگر و مفید باشد.

    پاسخ:
    سلام

    تجربه به نگارنده آموخته تلاش برای به دست آوردن دل همه با هدف جلوگیری از سوء برداشت -ضمن اینکه خردمندانه نیست- در عمل نیز غیرممکن است؛ بلکه خود همین تلاش باعث سوء تفاهم شده و رابطۀ صادقانه با مخاطب (با هر باوری) را گل‌آلود می‌کند.

    با توجه به پیام‌های ارسالی به نگارنده به نمونه‌های زیر توجه کنید:
    ✔️ برخی اعضای محترم شیعه برایشان سؤال پیش می‌آید که چرا نگارنده از منابع اهل سنت نقل قول می‌کنم و سپس بر همین اساس موضع می‌گیرند «نمونه» و در مقابل، برخی از اعضای محترم اهل سنت نیز برایشان این سؤال پیش می‌آید که چرا از منابع شیعه نقل قول می‌کنم!
    ✔️ برخی دوستان از اینکه اینجانب در گفتگوی با خداناباوران (آتئیست‌ها) و ندانم گرایان (اگنوستیک‌ها) رویکرد محترمانه و مؤدبانه دارم ابراز تأسف و ناخرسندی می‌کنند و جالب‌ اینکه برخی از همان ناباوران نیز خودشان از اینکه با ایشان محترمانه و مؤدبانه گفتگو می‌کنم به من اعتراض می‌کنند و می‌گویند این کار من ترفندی برای فریب ایشان است!
    ✔️ جمعی نیز (خداباور، ناباور، مسلمان و ...) بارها حتی به اسم کانال اثبات خدا، دین و مذهب خردمندانه اعتراض کردند!

    آنچه عرض شد واقعیتی است که همۀ ما در مواجهه با هر سلیقۀ متفاوت به آن مبتلا هستیم و اگر عاقلانه و صادقانه رفتار نکنیم بازیچۀ سلایق این‌و‌آن خواهیم شد و دراین‌صورت باید قید آزادگی و زندگی آرام و پیوسته شاد را بزنیم مگراینکه رویکرد خود را تغییر داده و به تجربه و عقل خویش احترام بگذاریم و در مواجهه با سلایق مختلف به جای مسامحه و بازی با کلمات یا سکوت کنیم یا باورهای خود را صریح، عاقلانه و مؤدبانه به دیگران منتقل کنیم و مطمئن باشیم مردم با هر باوری، رفتار صادقانه را از غیر آن به خوبی تشخیص می‌دهند و در عین حال فراموش نکنیم هر قدر سعی کنیم مؤدبانه و محترمانه با دیگران مواجه شویم باز  کسانی پیدا می‌شوند که به خاطر رعایت ادب و احترام (حتی با خودشان) به ما اعتراض کنند!

     🍃 با توجه به واقعیت فوق -که هر کسی به نوبۀ خود در حال تجربۀ آن است- عرض می‌شود هر انسان کنجکاوی که تصمیم بگیرد در هر موضوعی که به آن علم و اطمینان ندارد تحقیق کند لازم است ابتدا تقلید از حرف مردم، تعصب و آموخته‌های قبلی خود -که بدون تعقل از محیط زندگی و رسانه‌ها (نه از طریق تعقل، تحقیق، شواهد و منابع معتبر) کسب کرده- را کنار بگذارد تا حقیقت را به‌روشنی و بدون ابهام پیدا کند. (مشروط به اینکه در تکمیل تحقیق آنقدر کوتاهی نکند تا به عوارض خطرناکی مثل توقف بیش از حد در تحقیق و سردرگمی مبتلا گردد!)
    اصل فوق روشی است که من هنگام تحقیق در وجود خدا، ادیان و مذاهب تلاش کردم جداً به آن پایبند باشم به‌طوری‌که صادقانه تصمیم گرفتم با پیروی گام‌به‌گام از عقل و رجوع به منابع معتبر در ادیان و مذاهب هرجا حقیقت را یافتم -حتی اگر با باورها و گرایش‌های تقلیدیم هماهنگ نبود- بپذیرم.

    ✔️ من پایبندی به اصل فوق (پیروی از خرد و شواهد محسوس) را در همۀ کارها از جمله تولید محصولات فرهنگی (مانند مستند پوستین وارونه) لازم می‌دانم و برای روشن شدن بهتر حقیقت از هر فردی با هر باوری (از بزرگان مسیحی تا بزرگان شیعه و سنی؛ از فرخ نگهدارِ ناباور تا آیت‌الله خامنه‌ایِ رهبر) که به روشن شدن موضوع کند کاملاً آزادانه نقل‌قول می‌کنم.

    💐 بنابراین به عنوان هدیه به اعضا و مخاطبان محترم و اهل تحقیق با هر باوری پیشنهاد می‌کنم آن‌ها نیز تا تکمیل تحقیق و رسیدن به علم و یقین، صرفاً تابع شواهد و دلایل خردمندانه باشند و اجازه ندهند گرایش سیاسی، تعصب، حرف مردم، القاء خانواده، رسانه‌ و سلایق این‌وآن برایشان تصمیم بگیرد بلکه خودشان فقط کاری را انجام دهند که بعد از مشورت با عقل و تحقیق و علم کافی مطمئن شده‌اند عاقلانه است تا از سردرگمی، اتلاف عمر و پشیمانی و از دست رفتن آزادگی در امان بمانند و به محض اینکه متوجه شدند کارشان خردمندانه نبوده باز با عقل مشورت کنند و اشتباه یا خطای ولو بزرگ خویش را اصلاح نمایند تا در نهایت به انسانی خردمند تبدیل شوند که عادت کرده هیچ فکری و کاری جز با مشورت عقل انجام ندهد؛ در این خصوص می‌توانید روش آسان عاقل شدن با تمرینات مجرب را مطالعه نمایید.
     

    همیشه در مسیر درست موفق باشید ایموجی گل
  • مطلب انتقالی از صفحۀ دیگر.
  • سروش که الان داره این حرفهاش رو در مناظرات اول انقلاب میبینه چه حسی داره؟ اون موقع باطل و نادان بوده و الان حق و عاقل شده؟! یا الان حق و عاقل شده و اون موقع باطل و نادان بوده؟!

    پاسخ:
    سلام

    هر انسان آزاده و دارای عقل سلیم می‌تواند با تحقیق در هر چیزی، به وضوح سِره را از ناسره تشخیص دهد ازجمله بفهمد کسی که پشت به گذشتۀ خود کرده، اینک در موضع حق قرار دارد یا باطل.
    می‌توانید مستند پوستین وارونه (که با اسناد باز به مقایسۀ برخی مواضع گذشته و امروز سروش پرداخته) را از طریق همین کانال پیگیری نمایید.

    همیشه در مسیر درست موفق باشید ایموجی گل
  • مطلب انتقالی از صفحۀ دیگر.
  • اینکه از همه طیف ها وجریان ها در یک گفتمان ومناظره در اول انقلاب شرکت کردند بسیار ایده آل بود واین کار نمادِ احترام ‌به آزادی بیان و اندیشه واجازه به دیدگاه های مخالف بود تا حرفشان را بزنند وتوسط کارشناسان زبده نقد شوند.
    این مناظرات تک صدایی را از بین برد واجازه طرح دیدگاه های مخالف حتی مخالف وجود خداوند را فراهم کرد تا توده مردم مخصوصا فریب خوردگان حزب توده فرصت مقایسه پیدا کنند.
    مناظرات بحث آزاد امکان نقل وانتقالات نظریه ها وشناخت انها را فراهم کرد واز همه مهم تر امکان تقویت  قدرت نقد ونقادی را فراهم نمود واز همه اینها باز مهم تر امکان تبادل نظریه پردازی وتقویت فرهنگ تحمل عقیده مخالف را فراهم نمود که نه فقط نسل جوان آن زمان تربیت وهدایت شد که بعد از این مناظرات کمونیسم در ایران برچیده شده وکله گنده های مارکسیسم مثل طبری هدایت شدند ومثل نگهدار دست از مارکسیسم برداشتند.

    پاسخ:
    سلام

    نظر فوق در کانال نیز منتشر شد.

    همیشه در مسیر درست موفق باشید ایموجی گل

    درود. من دوسال پیش مبتلا به وسواس اعتقادی شدم و کتابتون رو خوندم و سوالاتمو اینجا پرسیدم و شما لطف کردید پاسخ دادید. وسواسم خداروشکر بهتره اما تازگی ها شبهه ای از جانب یک نفر به من وارد شده که خیلی ذهنمو درگیر کرده و حقیقتش یاد شما افتادم و برای همین مزاحمتون شدم. اینکه آیا نظریه بیگ بنگ یا تکامل با وجود خدا تناقضی داره؟ اگه نداره پس اینکه خدا گفته انسان رو از خاک آفریده و داستان آدم و حوا چی میشه؟

    و اینکه از کجا مطمئن بشیم وقتی خدارو از طریق دل و احساسمون حس میکنیم، خواب های صادقه از ائمه، عالم غیب و... می بینیم درنتیجه ی تلقین، آموزه هایی که از کودکی بهمون داده شده و حرفایی که از بچگی درمورد خدا و بهشت و جهنم و ائمه شنیدیم نیست؟

    ممنون

    پاسخ:
    سلام

    لطفاً جهت دیدن پاسخ «کلیک» نمایید.

    همیشه در مسیر درست موفق باشید ایموجی گل

    سلام علیکم

    در مورد فعالیت کانالتون که چطور فعالیت می کنید لطفا توضیح دهید.

     

    پاسخ:
    سلام

    🗣 همان‌طور که می‌دانید فعالیت مدیران کانال‌ها در فضای مجازی ۲ گونه است که نگارنده جزو دستۀ دوم هستم.
    دستۀ اول: برخی طبق خواست مخاطبان محتوا تولید می‌کنند و خودشان را مخاطب مطالبشان نمی‌دانند.
    دستۀ دوم: اما برخی دیگر طبق نیاز خودشان محتوا تولید می‌کنند و اولین مخاطب مطالبشان نیز خودشان هستند؛ این افراد فقط آن تولیداتی را منتشر می‌کنند که تشخیص دهند برای دیگران هم مفید است.
    این دسته نیز انواع مختلف دارند:
    أ- برخی دغدغه‌شان با اکثر مردم یکی است (مثل کسب درآمد یا انجام تفریحات سالم) و طبق همین دغدغه محتوا تولید می‌کنند.
    ب- اما برخی -مانند نگارنده- دغدغه‌ای دارند که اکثریت ندارند مانند دغدغۀ تحقیق جامع در اثبات خدا، دین و مذهب خردمندانه که خوشبختانه به نحو احسن انجام شده است.

    ✔️ طبق این توضیحات، نگارنده در این کانال فقط نتایج تحقیقات شخصی‌ و قابل استفاده برای عموم را در قالب کتاب و فیلم منتشر می‌کنم و بالخصوص در اختیار  مخاطبان محترمی که با این‌جانب دغدغۀ مشترک دارند قرار می‌دهم.
    به‌عنوان نمونه من حدود ۱۵ ساعت صوت مناظرات بحث آزاد را صرفاً جهت اطلاع شخصی شنیدم اما وقتی متوجه شدم اشکالات جدی دارد (ازجمله طولانی بودن بیش‌ازحد) تصمیم به عرضۀ آن به شکل منظم، در قالب فیلم گرفتم و هنگامی‌که متوجه شدم مرحوم طبری و آقایان سروش و نگهدار هرکدام به‌نوعی مقابل باورهای قبلی خود ایستادند دلایل آن را بررسی و تصمیم گرفتم بخشی از تحقیق خود را با عنوان مستند پوستین وارونه، سروش منتشر کنم.
      در حین بارگذاری مستند فوق نیز گاهی ایدۀ جدیدی به ذهن می‌رسد به طوری که شکل تولید را به‌کلی عوض می‌کند مثلاً هنگام تدوین یکی از قسمت‌ها (کلیک) وقتی دیدم آقایان سروش، نگهدار، طبری و مصباح هرکدام آشکارا مواضعی نسبت به رهبر قبلی و فعلی جمهوری اسلامی ایران دارند به یاد ادعای جنجالی سردار سلیمانی افتادم و تصمیم گرفتم این ادعا را در این مستند با عملکرد ایشان تطبیق داده و راستی آزمایی کنم.

    همیشه در مسیر درست موفق باشید ایموجی گل
  • سؤال یا مطلب إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • این چه لفظ بدیه چرخش؟ ادما در طول تاریخ یاد میگیرن تحلیل میکنند مگه میشه ادم فکرش تغییر نکنه پس چی یاد میگیرن؟
    موحد تر، مسلمان تر ، و عاشق تر از دکتر سروش به پیامبر ص در بین مسلمانان حاضر ندیدم.
    شما کسی را در ایران مثل مطهری و شریعی و سروش ندارید که با سواد باشد.

    پاسخ:
    سلام

     مطلب فوق توسط یکی از مخاطبان محترم ذیل کلیپ «نگاهی به برخی چرخش‌های آقایان سروش و نگهدار در گذر زمان» مطرح شده است.

    🗣راه شناخت درستی هر فکر، تمجید مبالغه‌آمیز از صاحب آن فکر نیست بلکه باید به کمک عقل دید آیا خود آن فکر (خصوصاً اینکه شما مدعی هستید موحدترین، مسلمان‌ترین و... است) از چهارچوبی که ثقلین (قرآن و عترت ع) به عنوان شارع، مشخص کرده‌اند خارج شده یا خیر؟
     به‌عنوان مشت نمونۀ خروار کافی است این سخنرانی آقای سروش (که وی را عاشق‌ترین مسلمان حاضر به پیامبر اسلام (ص) نیز می‌دانید!) را ببینید (کلیک از دقیقه ۲ به بعد) که صریحاً عصمت اهل بیت پیامبر (ع)  که از ضروریات مذهب تشیع است را انکار می‌کند!
    جهت اطلاع از حکم شرعی انکار عصمت ائمه (ع) در مذهب تشیع کافی است مستقیماً به روایات (حکم شارع) یا نظر مراجع تقلید (که حکم شارع را بیان می‌کنند) مراجعه نمایید؛ به‌عنوان نمونه به این استفتاء توجه کنید:
    تعریف دقیق اهانت و مصادیق آن در فقه شیعی چیست؟ آیا علاوه بر فحاشی افترا، تهمت، اتهام وارد کردن، انکار نبوت، انکار امامت، انکار عصمت پیامبران و امامان (علیهم السلام) مصداق اهانت یا سب نبی ص هستند یا خیر؟
    پاسخ مرجع تقلید:
    انکار نبوت یا عصمت پیامبران و امامان (علیهم السلام) اهانت نیست بلکه بعضی از آنها کفر و بعضی سبب خروج از مذهب شیعه است.
    🌐 منبع: makarem.ir/ahkam/fa/home/istifta/261467/

    ✔️ اگر خدا بخواهد در بخش‌های بعدی مستند «پوستین وارونه، سروش» مستندات بیشتری در همین خصوص منتشر خواهد شد.


    مطلب فوق در کانال نیز منتشر شد.

    همیشه در مسیر درست موفق باشید ایموجی گل
  • سؤال یا مطلب إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • مصباح بهش نمی خورد آنقدر با سواد باشه

    پاسخ:
    سلام

    یکی از برجستگی‌های مرحوم آیت الله مصباح یزدی که همه به آن اذعان دارند تواضع بسیار در ظاهر و باطن و در عین حال دانش فراوان و صراحت در بیان حقیقتی بود که دریافته بود.

    مطلب فوق در کانال نیز منتشر شد.

    همیشه در مسیر درست موفق باشید ایموجی گل
  • سؤال یا مطلب إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • هیچی از این مناظرات نفهمیدم 😂😂. همون مهندسی خودمون خیلی راحت تره. مغزم داغ کرد!

    پاسخ:
    سلام

    لطفاً این پرسش و پاسخ را مطالعه نمایید (کلیک) که نگارنده تجربۀ خودم در این خصوص را توضیح دادم به این صورت که برای شروع هرگز ذهنم را درگیر شبهات بی‌پایان ناباوران و دیدن مناظرات ایشان نکردم (از جمله مناظرات بحث آزاد اول انقلاب که در قالب فیلم و صوت بارگذاری شده است) بلکه طبق روشی که در کتاب توضیح دادم ابتدا پایۀ باورهایم را نسبت به اصل وجود خدا با پیروی صِرف از عقل و با تکیه بر مشاهدۀ مستقیم موجودات قابل درک با حواس ۵ گانه خشت به خشت، روشن و محکم چیدم و سپس بعد از کسب یقین مستدل و عینی توانستم با خاطر آسوده با شبهات بی‌پایان، اذهان مملو از وسواس فکری، بدگمانی به خدا و خلق و شک‌های غیرواقعی ناباوران مواجه شده و به نوبۀخود به تعدادی از ایشان کمک کنم تا تجربۀ مرا عیناً تکرار نموده و ایشان نیز به نتیجۀ مطلوبی که به درد زندگی فردی و اجتماعی‌شان بخورد برسند.

    مطلب فوق در کانال نیز منتشر شد.

    همیشه در مسیر درست موفق باشید ایموجی گل
  • سؤال یا مطلب إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  •  آقا اینا چی میگن.مغزم درد گرفت.چقدر قبلاً با کلاس بودیم.چه مناظره سنگینی

    پاسخ:
    سلام

    لطفاً پاسخ سؤال قبلی را (کلیک) مطالعه نمایید.

    همیشه در مسیر درست موفق باشید ایموجی گل
  • سؤال یا مطلب إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • مناظره چند سال قبل است؟؟؟؟؟

    پاسخ:
    سلام

    ۱۳۶۰ شمسی (اوایل انقلاب)

    همیشه در مسیر درست موفق باشید ایموجی گل
  • سؤال یا مطلب إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • خدارحمت کنه علامه مصباح رو واقعا چه زیبا وبامتانت بحثو توضیح دادند

  • سؤال یا مطلب إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  •  آقا مصباح چقد سواره بر مطلب

  • سؤال یا مطلب إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • جالبه که سروش و مصباح چقدر باهم متفاوت شدند!

  • سؤال یا مطلب إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • مناظره و برخورد افکار همیشه مطلوب و نیکوست و موجب رشد علمی و عقلی

  • سؤال یا مطلب إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  •  البته بحث‌های فلسفی شبیه این مناظرات تقریبا در کانال ۴ سیما پخش میشه

  • سؤال یا مطلب إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • دوتا مسلمون با سواد دو مارکسیست بیچاره رو برده بودن کنج رینگ ،فکر میکردم احسان طبری خیلی کارش درستتر از اینا باشه،

    پاسخ:
    سلام

    پشت کردن مرحوم طبری به عناوین دهان‌پرکن و گذشتۀ الحادی خود و ناامید نشدن وی از رحمت الهی حقیقتاً تحسین برانگیز است و نشان از حریّت و آزادگی بالای وی دارد.

    همیشه در مسیر درست موفق باشید ایموجی گل
  • سؤال یا مطلب إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • فارغ از گرایشات سیاسی تسلط علمی آقای مصباح در این مناظره ستودنی است

  • سؤال یا مطلب إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • خدا رحمت کنه مصباحو چقدر خوب حرف می زد

  • سؤال یا مطلب إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • چقدر باسواد بودن ۴۰ سال قبل

  • سؤال یا مطلب إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • کاش الآن هم جایی برای این بحث ها بود و از این مناظره ها برگزار میشد.

    پاسخ:

    سلام

    فرخ نگهدار تصریح نمود (کلیک) جمهوری اسلامی اصرار بر مناظره داشت اما طرف مقابل راه دیگری (ترور و خشونت) را انتخاب نمود.

    همیشه در مسیر درست موفق باشید ایموجی گل
  • سؤال یا مطلب إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • انسان مبهوت می شود از فضای سالم و محترمانه گفت و گو در این مناظرات

    پاسخ:

    سلام

    متاسفانه همان فضای سالم نیز به دلیل خیانت حزب توده (جاسوسی و تلاش جهت براندازی) و برخی گروه‌های دیگر از دست رفت. (📽)

    همیشه در مسیر درست موفق باشید ایموجی گل
  • سؤال یا مطلب إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • برگزاری مناظرات بحث ازاد شواهدی است بر درست بودن مسیر حرکت انقلاب اسلامی ایران،در یک محفل از گروه های مختلف و مخالف همدیگه با ادب و سعه صدر با بحث و تبادل نظر میپردازن چیزی که هنوز در مجامع آمریکا و اروپا آزاد نشده و کاملاً محدود و با رعایت خطوط قرمز دولتها محافل برپا میشه

  • سؤال یا مطلب إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • اون موقع چه منطقی بودند.

  • سؤال یا مطلب إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • تسلط و آرامش مصباح رو فقط دقت کنین 🙌

  • سؤال یا مطلب إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  •  البته متاسفانه بسیاری از روشنفکران بعد از چنین مناظره هایی حذف شدن.

    پاسخ:

    سلام

    لطفاً توضیحات و فیلم معرفی شده در پاسخ سؤال اول را ملاحظه نمایید.

    همیشه در مسیر درست موفق باشید ایموجی گل
  • سؤال یا مطلب إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • آقای مصباح همه رو سوسک کرد

    پاسخ:
    سلام

    این ادبیات مناسب گفتگوهای علمی نیست؛ در گفتگوی علمی مهم پیروی از دلیل است ولو خلاف میل شخصی باشد.

    همیشه در مسیر درست موفق باشید ایموجی گل
  • سؤال یا مطلب إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • خداوکیلی سال ۵۷ که جمعیت ۳۵ میلیون بود به کنار الان که ۸۰ میلیون هست چند نفر دیالکتیک هگل و اصل تضاد و ...مسائل سنگین فلسفی رو میفهمن .مناظره باید باشه اونم از همه ی طیف های جامعه اما قراره برای نفع عام مردم باشه آخه بیش از ۶۰ درصد جمعیت سال ۵۷ بی سواد بودن بعد راجب دیالکتیک و ماتریالیست مارکس بحث میکنید !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    پاسخ:
    سلام

    اینکه اکثریت مردم به مناظرات بحث آزاد علاقه نداشتند دلیل منطقی بر عدم پخش آن‌ها خصوصا برای جوانانی که در به در به دنبال رفع شبهه بودند نیست.

    همیشه در مسیر درست موفق باشید ایموجی گل
  • سؤال یا مطلب إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • مصباح به تنهایی یه منبع فلسفه حساب میشه

  • سؤال یا مطلب إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • سروش بی سواد

    پاسخ:

    سلام

    نقد را باید علمی و محترمانه مطرح کرد؛ می‌توانید در این خصوص مستند پوستین وارونه، سروش را پیگیری نمایید.

    همیشه در مسیر درست موفق باشید ایموجی گل
  • سؤال یا مطلب إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • جالبه این آقا که روزی در جبهه انقلاب بود عبداکریم سروش هستند که  الان در کشور شیطان بزرگ زندگی میکنند و اینهمه ایرانی با غیرت در امریکا داریم یکی نرفته دم خونش بهش بگه چی بودی و چی شدی و اگر با این حال بمیری چه خواهی شد؟ 

  • سؤال یا مطلب إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • چقدر عالی جواب دادن اقای مصباح

  • سؤال یا مطلب إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  •  من که 😂نمی‌فهمم چی میگن

    پاسخ:

    سلام

    لطفاً این پرسش و پاسخ را «کلیک» مطالعه نمایید.

    همیشه در مسیر درست موفق باشید ایموجی گل
  • سؤال یا مطلب إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • این ویدیو نشون میده طی،سال های اخیر در تمامی شئون مناظره چقدر تنزل کردیم‌.

    پاسخ:

    سلام

    البته خوشبختانه الآن نیزمناظرات خوبی برگزاری می‌شود اما در چرایی تعطیلی این مناظرات فرخ نگهدار تصریح نمود (کلیک) جمهوری اسلامی اصرار بر مناظره داشت اما طرف مقابل راه دیگری (ترور و خشونت) را انتخاب نمود.

    همیشه در مسیر درست موفق باشید ایموجی گل
  • سؤال یا مطلب إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • خداوند بیامرزد آیت الله مصباح رو ک آبروی حوزه علمیه رو در این مناظرات حفظ کرد و متاسفم برای کسانی ک اسلام را تفکری منجمد معرفی کردند... این مناظره فواید منطق و فلسفه را برای دفاع از اسلام اثبات میکند.

  • سؤال یا مطلب إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • اگر امکان دارد فضایی مهیا کنید تا علما و فلاسفه و مدعیان امروز نشستهای علمی و فلسفی داشته باشند تا هم وزن مدعیان امروز مشخص شود و هم کسانی که از درون پوچ و در ظاهر خورشیدند نمایان شود تا شاید مردمانمان آگاه تر شوند

    پاسخ:


    سلام

    شبیه این مناظرات هم اکنون هم هست و البته برگزاری آن نیاز به تحمل و همکاری هر دو طرف (موافق و مخالف) دارد که متاسفانه حزب توده راه خیانت و وطن فروشی را ترجیح داد!

    همیشه در مسیر درست موفق باشید ایموجی گل
  • سؤال یا مطلب إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • مرحوم اقای مصباح یزدی دراون مناظره ها به خوبی توانست بر اقای طبری غلبه کند و اقای طبری به اشتباهات خوداعتراف کرد

  • سؤال یا مطلب إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  •  یاد احسان طبری فیلسوف وسیاستمدار گرامی باد🙏🙏

  • سؤال یا مطلب إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • واقعا نظر جناب مصباح در مورد حرکت، تضاد و دیالکتیک در حوزه شناوری قانون و فلسفه نسبی تضاد برای بنده جالب بود

  • سؤال یا مطلب إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  •  لطفا بفرمایید که از کجا میشه فیلم کامل این مناظره را دید

    پاسخ:

    سلام

     فیلم ۳ ساعته این مناظرات (کلیک) و صوت آن (کلیک)؛ 
    پ.ن: هنوز فیلم کامل این مناظرات از صدا و سیما پخش نشده است.

    همیشه در مسیر درست موفق باشید ایموجی گل
  • سؤال یا مطلب إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • پیشنهاد میکنم اطلاعات کاملتری درخصوص زمان و علت و نتیجه این مناظره را دراختیارمون بگذارید. سپاس

    پاسخ:

    سلام

    این مناظرات در سال ۶۰ برگزار و منجر به هدایت طبری و برگشتن نگهدار از مارکسیسم شد و نقش موثری در زدودن خداناباوری و نفوذ حزب توده از جامعه و سیاسیون داشت. می‌توانید مستند پوستین وارونه، سروش را پیگیری نمایید.

    همیشه در مسیر درست موفق باشید ایموجی گل
  • سؤال یا مطلب إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • لا اقل تا چند دهه دیگر ....هم وزن این اشخاص..... درتلوزیون پیدا نمیشن تا مقابل هم بحث کنن

    پاسخ:

    سلام

    اطلاعی از آینده و اینکه چه اشخاصی با چه سطح سواد علمی داریم ندارم تا بتوانم با علم و اطمینان در این خصوص اظهار نظر کنم.

    همیشه در مسیر درست موفق باشید ایموجی گل
  • سؤال یا مطلب إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • آن روزها آزادی بر قرار بود ولی گروهکهای چپی تحمل اکثریت رانداشتن ودست به اسلحه شدن

  • سؤال یا مطلب إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  •  تسلط آیت الله مصباح واقعا شگفت انگیز هست...🔥

  • سؤال یا مطلب إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • ده تا ازین مدعیان انگشت کوچیکه طبری هم نمیشدن؟

    پاسخ:
    سلام

    در صورت تمایل جهت اطلاع از دلایل و شواهد هدایت طبری به اسلام مستند پوستین وارونه، سروش را دنبال نمایید

    همیشه در مسیر درست موفق باشید ایموجی گل
  • سؤال یا مطلب إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • من میگم اینا یه مشت بی سوادن...اگه نبودن که هیچوقت روبروی محمدرضا شاه واینمیستادن...اینا خیانت کردن به ما مردم...حالا بیایین تخصصی حرف مفت بزنن چه فایده عمو!!!

    پاسخ:
    سلام

    آیا الحاق بخشی‌هایی از کشور به بیگانگان (ازجمله بحرین، آرارات، اترک و ...) توسط پهلوی‌ها و مواردی از  این دست از نظر کسی که به وطن خویش تعلق خاطر دارد خیانت محسوب نمی‌شود؟
    آیا به نظر شما  اکثر مردم ایران مقابل محمدرضا نایستادند و وی را از کشور اخراج نکردند؟
    خاطرات نزدیکان پهلوی‌ها حاکی است که این پدر و پسر نیز مانند حزب توده از خائنین به ایران و مردم محسوب می‌شوند.

    همیشه در مسیر درست موفق باشید ایموجی گل

  • سؤال یا مطلب إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • مریم فیروز. کیانوری طبری و ملکی و هر کس در تقابل با پادشاهی بوده برای من نفرت انگیز هستن .....

    پاسخ:
    سلام

    لطفاً ر.ک. به پاسخ سؤال قبلی.

    همیشه در مسیر درست موفق باشید ایموجی گل
  • سؤال یا مطلب إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • مصباح عالی بحث کرد

  • سؤال یا مطلب إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • با ارزشترین فیلم همین مناظره در سال شصت بود...و اگر کل مناظرات رو دارین حتما بذارین...ممنون

    پاسخ:
    سلام

    فیلم ۳ ساعته این مناظرات (کلیک) و صوت آن (کلیک)؛ هنوز فیلم کامل آن از صداوسیما پخش نشده است.

    همیشه در مسیر درست موفق باشید ایموجی گل
  • سؤال یا مطلب إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • جالب است که در فاصله سالهای ۶۰ تا ۶۱ این دو گروه با هم درپای میز مناظره نشستند و در سال ۶۳ فیلسوفی نظیرِ روانشاد دکتر احسان طبری با ابزارِ شکنجه "قپونی" مجبور به نوشتن کژراهه شد،،،عجب دلائل متقنی داشته و دارند جناح مقابل مناظره تحت حاکمیتِ نظام سیاسی موجود،،با ابزارِ "قپونی" کمونیست را مسلمان و با ابزارِ "زور" هجویات را قانون می کنند،،،نظیر "طرح مقابله با تحریم ها و خروج از پروتکل الحاقی" و همچنین طرحِ سخیف صیانت از فضای مجازی😏

    پاسخ:
    سلام

    قپانی نوعی دستبند برای شکنجه است که درد زیاد دارد و به بدن آسیب می‌زند به این صورت که یک دست شخص را از بالای شانه و دست دیگرش را از پشت به هم نزدیک می‌کنند و روی مچ دست‌ها یک دست‌بند فلزی می‌زنند و گاهی شخص را با این وضع از سقف آویزان می‌کنند (منبع).
    حال کسی که کمترین اطلاع از محتوای «کتاب کژراهه» مرحوم طبری و مقالات وی همچون مقالۀ «چرا به اسلام پیوستم»؟ داشته باشد تجربه و عقل سلیم وی نمی‌پذیرد استدلال‌های روشن و خردمندانۀ وی در اثبات حقانیت اسلام نتیجۀ زور (چه رسد شکنجه) باشد!
    پس روشن است انکار هدایت آزادانه و خردمندانۀ طبری به قول خود وی «انکار واقعیات و مکابرۀ با عیان است!»

    همیشه در مسیر درست موفق باشید ایموجی گل
  • سؤال یا مطلب إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • اتحاد سروش و مصباح یزدی اتحاد نامقدسی بود. البته این ژست دمکراتیک مصباح هم آبکی بود. خیلی زمان نَبُرد تا طبری وادار به نوشتن کتاب "کژراهه" شود.

    پاسخ:
    سلام

    لطفاً ر.ک. به پاسخ سؤال قبلی.

    همیشه در مسیر درست موفق باشید ایموجی گل
  • سؤال یا مطلب إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • حزب توده مزدوروجاسوس شوروی بودند

  • سؤال یا مطلب إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • طبری همه سو نگر باسواد و نظریه پرداز بود اما کیانوری در حد یک لیدر حزبی با تمام دغل کاری های سیاسی به راستی طبری کجا و کیانوری کجا

    پاسخ:
    سلام

    به نظر نگارنده آنچه طبری را از چاه خداناباوری و کفر نجات داد همه‌سونگری و آزاداندیشی وی بود؛ طبری نه تنها علیه حزب توده بلکه علیه خودش نیز قیام کرد و از رحمت خدا ناامید نشد.

    همیشه در مسیر درست موفق باشید ایموجی گل
  • سؤال یا مطلب إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • لطفا جواب مرا روشن و کوتاه بدهید که با این اوضاع شیرتوشیر من چطور حقیقت را پیدا کنم؟
    هر کسی از ظن خود شد یار من… یکی می‌گوید مصباح شگفت انگیزه؛ یکی می‌گوید احسان طبری اوووووف چه مغزیه! آن دیگری سروش را انیشتین دوران مینامد!یکی دیگر می‌گوید فرّخ جوان است و جویای نام.
    هر کس ساز خود را میزند و مدعی و داعیه دار درست حرف زدن است؛ کمونیست می‌گوید من قشنگ حرف میزنم و بحث من درست است! داعشی می‌گوید الله اکبر از استدلال من و خود را در جا منفجر میکند! لیبرال می‌گوید من راس میگم! یکی میخاهد بقیه را به بهشت ببرد، یکی دیگر می‌گوید با هم کار نداشته باشید هر کسی هر کاری دلش خواست بکند؛ اون یکی می‌گوید از کجا معلوم « مردن» خودش « موفقیت» و نجات از زندان دنیا نباشد ، اون دیگری می‌گوید « ممکن است مُردن و نابودی موفقیت نباشد چون شایدبعد از مرگ هیچ خبری نباشد! - خلاصه شیر تو شریه که نگووووو

    پاسخ:
    سلام

    جواب روشن و کوتاه:
    هرانسان داری عقل سلیم کافی است از آن استفاده کند تا حقیقت را پیدا کرده و سره را از ناسره تشخیص دهد زیرا عقل با تحقیق و تکیه به شواهد (به هر کسی که پا بر تعصب و تقلیدهای غیرخردمندانۀ خویش بگذارد) مانند آفتاب وسط روز نشان می‌دهد چه تفکری خردمندانه و چه تفکری غیرخردمندانه است و کجا باید احتیاط کرد.

    همیشه در مسیر درست موفق باشید ایموجی گل

  • سؤال یا مطلب إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • مازندران به خاطر دو تا از اصلی ترین افراد حزب توده که باعث شدن ایران و ایرانی نابود بشه تا ابد الدهر باید سر شکسته باشه... امیدوارم تا ابد عذاب رهاشون نکنه

    پاسخ:
    سلام

    مرحوم احسان طبری از شهر ساری است و مسلماً مازندرانی‌ها و خصوصاً اهالی شریف ساری باید به داشتن چنین مرد بزرگی افتخار کنند که علیرغم عمری گمراهی و نوشتن کتب فراوان الحادی در سن کهن سالی از رحمت خدا ناامید نشد و عاقبت به خیر شد.
    در مورد درخواست عذاب از خداوند کریم، برای انسان آزاده‌ای همچون مرحوم طبری که به گواهی اسناد موفق به توبه شده «قبلاً به نظری مشابه پاسخ داده‌ام» که می‌توانید مطالعه کنید.

    همیشه در مسیر درست موفق باشید ایموجی گل
  • سؤال یا مطلب إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • اشغال ایران توسط روسها از شمال ایران بزرگترین جنایت روسها در مازندان بود ولی این افراد {حزب توده} صدایی خوشی از دور شنیدند و وابسته به دیکتارتوی شوروی شدند.

    پاسخ:
    سلام

    مرحوم طبری در کتاب کژراهه با صدای بلند از این خیانت حزب توده و اشتباهات خودش در این خصوص اعلام برائت نموده است.
    مهم هم همین است که انسان هر زمان متوجه اشتباه یا خطایش ولو بزرگ شد، آزادگی و راحتی وجدانش را از دست ندهد و با شجاعت به حقیقت اعتراف کند و حاضر نشود نزد وجدانش احساس ذلت و انفعال کند همچنان که گفته شده: «وجدان یگانه محکمه‌ای است که نیاز به قاضی ندارد!»

    همیشه در مسیر درست موفق باشید ایموجی گل
  • سؤال یا مطلب إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • عشق به شوروی سابق و جدایی از ایران خوب به رگ و پی احسان طبری و همراهانشان نشسته بود! مایه ننگ ساری در ایران بودی و هستی!

    پاسخ:
    سلام

    لطفاً به پاسخ دو سؤال قبلی مراجعه نمایید.

    همیشه در مسیر درست موفق باشید ایموجی گل

  • سؤال یا مطلب إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • دورود بر تو ای مرد مبارز، ای طبری بزرگ . خوشا به حالت که در سال ۶۸ با عاقبت به خیری از این دنیای دنی رفتی و به آرامش ابدی رسیدی.

    پاسخ:
    سلام

    روحش شاد.

    همیشه در مسیر درست موفق باشید ایموجی گل
  • سؤال یا مطلب إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • درود خدا بر روح پاک شهید بزرگوار دکتر بهشتی 🖤🖤

    پاسخ:
    سلام

    روحش شاد.

    همیشه در مسیر درست موفق باشید ایموجی گل
  • سؤال یا مطلب إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • دمتگرم مصباح❤️❤️  یادت گرامی باد.

    پاسخ:
    سلام

    روحش شاد.

    همیشه در مسیر درست موفق باشید ایموجی گل
  • سؤال یا مطلب إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • جالبه رهبر حزب توده هم نورالدین کیا نوری مثل احسان طبری مازندرانی و نوه شیخ فضل الله نوری بود!

    پاسخ:
    سلام

    بله، به نظر نگارنده نیز جالب است اما از این بابت که اگر من و شما نوه یا فرزند عاقل‌ترین انسان‌های تاریخ هم باشیم اما خودمان در عمل از عقلمان استفاده نکنیم، بدون تردید از مسیر خردمندانه و صحیح منحرف خواهیم شد و به سخیف‌ترین وضع خواهیم افتاد ولو شعار انسانیت و خردگرایی‌مان گوش فلک را کر کند!
     از طرف دیگر اگر نوه یا فرزند معمولی‌ترین و گمنام‌ترین مردم هم باشیم اما از همین الان تصمیم بگیریم قبل از هر فکر و عمل با عقلمان مشورت کنیم بدون تردید پله‌های ترقی را در زندگی فردی و اجتماعی‌مان یکی بعد از دیگری طی خواهیم نمود و بر تمام ضعف‌ها و خرابی‌ها -ولو فوق‌العاده زیاد باشند- غلبه خواهیم کرد.
    در صورت تمایل ر.ک. به روش آسان عاقل شدن با تمرینات مجرب.

    همیشه در مسیر درست موفق باشید ایموجی گل
  • سؤال یا مطلب إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  •  احسان طبری اسلام را از آخوندها بهتر بلد بود و در مناظره با مصباح یزدی چنان او را کیش و مات کرد که مصباح تا آخر مناظره،‌ زبانش بند آمده بود.

    پاسخ:
    سلام

    شواهد عینی ادعای شما را به روشنی رد می‌کند.
     ازجمله این شواهد محسوس می‌توان به خود فیلم و صوت مناظرات بحث آزاد اشاره کرد که در آن مرحوم طبری و مصباح گفتگوهای مفصل علمی با هم داشتند که در نهایت موجب برگشت مرحوم احسان طبری از مارکسیسم و هدایت وی به اسلام شد به طوری که استدلال‌های مطرح شدۀ مرحوم طبری در «کتاب کژراهه» در مورد جمهوری اسلامی ایران و مقالاتی همچون «چرا به اسلام پیوستم»؟ نشان می‌دهد این بزرگ مرد، با آزاداندیشی، حقیقت را پیدا نموده و با شجاعت آن را پذیرفته است.

    همیشه در مسیر درست موفق باشید ایموجی گل
  • سؤال یا مطلب إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • شهید بهشتی و بهشتیها انسانهای تکرار ناپذیرند یادشان جاودان

  • سؤال یا مطلب إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  •  👏👏 یاد احسان طبری جاودان و راهش پررهرو باد 🌻🌹🌹

    پاسخ:
    سلام

    امید است ناباوران ایرانی، آزاداندیشی را از احسان طبری بیاموزند؛ زیرا وی علیرغم اینکه نظریه‌پرداز برجستهٔ مارکسیسم-لنینیسم و عضو کمیتهٔ مرکزی و هیئت سیاسی حزب توده بود و به چند زبان زنده دنیا تسلط داشت و مؤلف بیش از صد کتاب بود در نهایت با شجاعت تمام وقتی متوجه شد یک‌عمر در مسیر اشتباه قدم برمی‌داشته نه‌تنها علیه حزب توده بلکه علیه گذشتۀ خویش نیز قیام کرد و پا بر وجدان، انسانیت، آزادگی و عزت دنیا و آخرتش نگذاشت.

    همیشه در مسیر درست موفق باشید ایموجی گل
  • سؤال یا مطلب إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • حزب توده و چریکها و کمونیستهای جیره خوار روس و چین و مجاهدین باید بدانند در دل اکثریت ملت ایران جایی ندارند و در رسانه های دیگر بلند پروازی نکنند

  • سؤال یا مطلب إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • بنده سال ها قبل کتابی از ایشون {احسان طبری} رو خوندم و برای این فرد احترام قائلم و فارغ از دیدگاه فکری و سلیقه ای ایشون که احتمالا در مواردی مورد نظر بنده نبوده و نیست بر این باورم که نخبگان فارغ از هر گرایش و دیدگاهی می بایست مورد احترام و ارزش باشند و آن ها را بهتر بشناسیم.
    در ضمن توصیه می کنم اندیشه های نخبگان را مطالعه کنید فارغ از هرگونه قضاوت و قیاسی.

    پاسخ:
    سلام

    اینکه به کسی توصیه کنیم اندیشۀ هر نخبه با هر گرایش و دیدگاهی را مطالعه کند و بدتر اینکه آن را قضاوت هم نکند (!) طبق تجربه، آثار منفی جدی در پی دارد خصوصاً اینکه همه می‌دانیم همانطور که انتخاب خوراک بد برای جسم، موجب بیماری است، انتخاب خوراک بد برای ذهن نیز موجب تشویش و نگرانی خواهد شد.
    ضمن اینکه نگاه به نخبه نیز باید صحیح باشد زیرا نخبه در لغت به معنای افراد بهتر و برگزیدۀ جامعه است و با توجه به اینکه اکثر مردم ایران خداباور و دین‌دارند بنابراین نخبگانی نزد ایشان دارای ارزش و احترامند که گرایش و دیدگاه ایشان ریشه در کلام آفریدگار داشته باشد و با این معیار هیچ انسان خداباوری حاضر نیست فردی ملحد و کافر -حتی اگر مدرک تحصیلی بالایی داشته باشد- را به‌عنوان نخبه و برگزیدۀ خویش انتخاب کند و از او خوراک فکری بگیرد خصوصاً اینکه بر همگان روشن است صاحبان برخی اندیشه‌ها نه‌تنها نمی‌توانند دیگران را به آرامش برسانند بلکه قادر نیستند زندگی شخصی خودشان را به صورت طبیعی و سالم به پایان برسانند تا جایی که متأسفانه برخی از ایشان به دلیل استرس‌های شدید بارها دست به خودکشی زده‌اند!
    ازجمله صادق هدایت که ابتدا سال ۱۳۰۷ در رودخانهٔ مَرن فرانسه خودکشی کرد که سرنشینان قایقی نجاتش دادند اما سرانجام تشویش ذهن و نفرت برخاسته از درونش از اسلام نیز عبور کرد و به مرحلهٔ نفرت از جامعۀ ایرانی و تمسخر میهن‌دوستی ایرانی‌ها رسید تا جایی که بالاخره در ۱۹ فروردین ۱۳۳۰ در آپارتمان اجاره‌ای‌اش واقع در پاریس درحالی‌که ۴۸ سال داشت به طرز وحشتناکی خودش را با گاز خفه کرد و با خودکشی این عمل ننگین و غیرانسانی به زندگی‌اش پایان داد! (منبع)
    با وجود این حقایق مستند، کدام انسان خردمندی حاضر است ذهنش را با مطالعۀ آثار چنین افرادی، مشوش کند و همچون ایشان زندگی فردی و اجتماعی‌اش را درگیر انواع وسوسه‌ها و استرس‌ها نماید؟!
    بنابراین عقل سلیم و تجربه حکم می‌کند انسان صرفاً به دنبال اندیشه‌هایی برود که در زندگی واقعی به آرامش و اطمینان پایدار رسیده‌اند و توانسته‌اند راه رسیدن به این آرامش را به دیگران آموزش دهند.

    پ.ن: متأسفانه یکی از صمیمی‌ترین دوستان نگارنده که دانش آموز ممتاز مدرسه‌ بود بعد از خواندن کتب فرد مذکور (صادق هدایت) چنان مشوش شد که سخن از خودکشی به میان آورد و علیرغم اینکه آدم شادی بود زندگی‌اش هم آغوش غم شد به طوری که برایش دعا کردم با پیروی از عقل از اسارت تقلید کورکورانه آزاد شود!

    همیشه در مسیر درست موفق باشید ایموجی گل
  • سؤال یا مطلب إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • اطلاعات دقیقی از روزهای پایانی طبری و چگونگی مسلمان شدنش...وجود ندارد به غیر از حافظه زندان بانانش.
    اما تنها کسی که توانسته لحظات آخر احسان طبری را ببیند خانم لورانس دئونا روزنامه نگار سویسی بوده است که در خاطرات خود(در ملاقات با طبری در زندان، سویس، ۱۹۸۹) چنین شهادت می دهد:
    «سرانجام معجزه روی داد در مقابل من درهای زندان باز و بسته می شوند ...احسان طبری آنجاست. مبهوت از نور فلاشها، سراپا ایستاده خمیده ، لاغر، با پوست مرطوب و براق ... به زحمت سخن می گوید ... (من) با دستی لرزان میکروفن را بسوی او دراز می کنم به سوی او که ... آنهمه سرها را بسوی خویش چرخانده بود و کتابهایش آن همه روحها را به پرواز در آورده بود...گفتگو به زبان فرانسه صورت می گیرد و مصاحبه چند دقیقه ایی بیش به طول نینجامید اما من هرگز فراموش نخواهم کرد که اعتقادات سیاسی شما هر چه می خواهد باشد با اینهمه تاثر است که یک متفکر کمونیست به شما بگوید آری خانم، این طور است من پذیرفته ام. من ایدئولوژی سیاسی و اجتماعی اسلام را پذیرفته ام...»

    پاسخ:
    سلام

    خود همین نوشته از شواهد و اطلاعات دقیقی است (در کنار اسناد فراوان دیگر) که از زبان خبرنگاری غیرمسلمان به‌صراحت اذعان نموده که طبری اسلام را پذیرفته است؛ پس منحصر نمودن ادعای مسلمان شدن طبری به زندانبان‌های او با همین نوشته نقض شده است.
    البته جهت اطلاع دقیق از چگونگی و چرایی مسلمان شدن طبری نیز کافی است به استدلال‌های او در «کتاب کژراهه» و مقالۀ «چرا به اسلام پیوستم»؟ بدون تعصب فکر کرد و خردمندانه قضاوت نمود.

    همیشه در مسیر درست موفق باشید ایموجی گل
  • سؤال یا مطلب إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • طبری انسانی شریف ، باادب وبسیار محجوب بود وهمیشه درپی دانستن بیشتر فعالیت میکرد.

  • سؤال یا مطلب إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  •  احسان طبری با سوادترین با سوادها بود، انگار همه چیز را دیده و خوانده بود، حوزه تسلطش بسی فراتر از متون مارکسیستی بود و در تحلیل آرا آنچنان عمل می‌کرد که مسیری روشن بر جای گذارد ... وی در نثری شاعرانه به زندگی ابدی و جاودانی بعد از مرگ هم اشاره کرده است:
    آدمیزادِ سرفراز را
    تاب سپری و سپنجی بودن نیست. 
    این اوست که به ضد بت‌های جادویان برخاست 
    و با شهپر سیمین 
    سوی آسمان پرید، 
    خواه در جانبازی عرفانی حلاّج، 
    خواه در شورش پر شکوه مزدک. 
    زیرا 
    سرانجام باید پیوندی جست 
    و این گوشت طپنده را 
    از چنگک جاودانی آویخت. 
    آنجایی که پهنه‌ی تیراژه‌های خاموش 
    و برگ‌های پوسیده نیست، 
    بل گستره‌ی جوشش خون‌های زنده است.
    #احسان_طبری

    پاسخ:
    سلام

    با این بیان موافقم که «حوزۀ تسلط مرحوم احسان طبری بسی فراتر از متون مارکسیستی بود» و اساساً همین تسلط و نگاه فرامتنی و غیر متعصبانۀ او بود که سبب شد وی از دایرۀ تنگ و بستۀ مارکسیسم خارج شود و به کمک شواهد و استدلال‌های خردمندانه (که بخشی از آن را در «کتاب کژراهه» و مقالۀ «چرا به اسلام پیوستم»؟ آورده) به تمام عناوینش پشت نماید و بعد از عمری الحاد خداباور و مسلمان شود.
    طبری در کنار گذاشتن تعصب صداقت به خرج داد و صادقانه تابع علم و دلیل شد و هنگامی که متوجه شد دوستداران سینه‌چاکش از خداباور و مسلمان شدن او حیرت کرده‌اند، حاضر نشد آرامش درونی خودش را که بعد از عمری استرس تجربه کرده بود فدای میل مریدان سابقش کند و این یعنی آزادگی که مرحوم طبری از آن برخوردار بود. روحش شاد💐

    همیشه در مسیر درست موفق باشید ایموجی گل
  • سؤال یا مطلب إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • احسان طبری هرچه بود شکنجه حقش نبود . 

    پاسخ:
    سلام

    هر انسان غیرمتعصبی که کمترین اطلاع از آزادگی احسان طبری و محتوای آثارش (همچون «کتاب کژراهه» و مقالۀ «چرا به اسلام پیوستم»؟) داشته باشد تجربه و عقل سلیمش نمی‌پذیرد استدلال‌های خردمندانۀ او نتیجۀ زور (چه رسد به شکنجه) باشد!
    یکی از ادعاهای شبیه شوخی دیگر برخی رسانۀهای آن زمان این بود که می‌گفتند علت اعتراف طبری به اسلام آمپولی بود که جمهوری اسلامی به وی تزریق کرده بود و مرحوم طبری وقتی این تهمت احمقانه را شنیده بود پاسخ داده بود: «مگر آمپول می‌تواند استدلال بیاورد؟! من برای مسلمان شدن خود استدلال آورده‌ام اگر می‌توانید به استدلال‌های من پاسخ علمی و خردمندانه بدهید.» (نقل به مضمون)
    بنابراین انکار هدایت طبری به خدا و اسلام به قول خودش «انکار واقعیات و مکابرۀ با عیان است!» و علت این انکار، تعصب یا بی‌اطلاعی از استدلال‌های منطقی اوست!

    همیشه در مسیر درست موفق باشید ایموجی گل
  • سؤال یا مطلب إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • فک کنم احسان طبری تو زندان با کتکهای شریعتمداری مسلمان شد

    پاسخ:
    سلام

    لطفاً پاسخ سؤال قبلی رامطالعه نمایید.
    البته تجربه به ما می‌گوید در نظرات خود به جای تکیه بر حدس، بر شواهد عینی (از جمله استدلال‌های خود مرحوم طبری در علت مسلمان شدنش) تکیه کنیم.

    همیشه در مسیر درست موفق باشید ایموجی گل
  • سؤال یا مطلب إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • من یادم است احسان طبری در سالهای پنجاه و هفت، هشت و نه که روزنامه‌های این حزب آزادانه چاپ و توزیع میشد تمام اتفاقات درون ایران را موضوع گیری و تحلیل نمی‌کرد بلکه صبر میکرد ببیند رادیو مسکو چه میگوید و روز بعدش نظر خودش را هماهنگ با مسکو انتشار می‌داد.

    پاسخ:
    سلام

    مهم این است در نهایت مرحوم طبری از رحمت بی‌نهایت خداوند مهربان ناامید نشد؛ رحمتی که اگر گنه‌کارترین انسان تاریخ هم آن را اختیاراً رد نکند، قطعاً شامل حالش خواهد شد.
    البته خداوند، مهربان‌تر از مادر است به همین دلیل مزد خوش‌گمانی طبری را به او داد و به این انسان آزاده کمک کرد بر تعصب و غرورش غلبه کند تا عقل و قلبش پذیرای حقیقت گردد و با عاقبت به خیری راهی منزل آخرت و زندگی ابدی‌اش شود. روحش شاد💐

    همیشه در مسیر درست موفق باشید ایموجی گل
  • سؤال یا مطلب إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • احسان طبری شیعه شد یا سنی؟

    پاسخ:
    سلام

    وی در «کتاب کژراهه» خود را معتقد به اسلام ناب و شیعۀ اثنی عشریه معرفی نموده است.

    همیشه در مسیر درست موفق باشید ایموجی گل
  • سؤال یا مطلب إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • آقای زیبا کلام مورخ نیستند. بهتر است از متخصصان تاریخ برای این مباحث استفاده شود.

  • سؤال یا مطلب إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • آقای معتضد دائم استناد می کردند اقای زیباکلام گفتند دروغ میگی

  • سؤال یا مطلب إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • من زیبا کلام رو دوست داشتم ولی واقعا فکر نمیکردم که اینقدر سطحش پایین باشه

  • سؤال یا مطلب إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • کاملا مشخص هست آقای زیبا کلام تخصص و مطالعه کافی در این موضوع نداره و حرفی هم برای گفتن نداشت و شوخی طور جواب  داد ولی  معتضد با ذکر منبع صحبت کرد

  • سؤال یا مطلب إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • قصد توهین ندارم اما به نظر من هیچ عاقلی حاضر نیست در یک مناظره اینطور آبروی خودش را به خطر بیندازد.

  • سؤال یا مطلب إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • گفتن دروغگو! دروغگو! به طرف مقابل در مقابل استدلالش یعنی چی؟ خدا زیبا کلام را هدایتش کنه . که باعث گمراهی هیچ جوانی از سرزمینم به سمت آمریکا و غرب نشود که خودشان در حال غرق شدن هستند.

  • سؤال یا مطلب إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • معتضد  از اسناد تاریخی استفاده کرد درحالیکه زیباکلام از سوالی که چرا مردم ایران مقاومت نکردند و از رفتن رضا شاه خوشحال بودند فقط فرار میکرد. وقتی زیباکلام اطلاعات کافی ندارد و  از روی تعصب حرف زد دیگر بیش از این انتظار نیست

  • سؤال یا مطلب إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • کاش جناب زیبا کلام!!!! واقعا زیبا کلام بود

  • سؤال یا مطلب إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • برای من خیلی خوب شد . به آقای زیبا کلام از روی نوشته هایش ارادت داشتم و اساساً وجود این ساز مخالف و شجاع را بسیار لازم میدانستم . ولی با این شخصیتی که در این گفتگو از خود نشان داد ، همه آن ارادت ها به یک باره فرو ریخت و تکلیف من را در ارزیابی نوشته های بعدی اش ، کاملاً مشخص کرد . 

  • سؤال یا مطلب إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • معلومه وقتی کسی در حوزه ای اطلاعات کافی نداشته باشد  نتواند بابت اشتباهش عذرخواهی کند بداخلاقی می کند. زیباکلام متاسفانه شان اساتید و دانشگاهها را پایین آورده  و در برخی مناظره های دیگه هم دیدم که سوتی میدهد! 

  • سؤال یا مطلب إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • همون بهتر که اجازه چاپ کتاب در مورد رضا پالانی را ندادند

  • سؤال یا مطلب إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • عصر ایران که همفکر زیباکلامه دیگه نتونست در مقابل هجوم افکار عمومی مبنی بر بداخلاقی زیبا کلام تو این مناظره مقاومت کنه و گفت هم اخلاق و باخت و هم مناظر رو

  • سؤال یا مطلب إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • من از رفتار زیبا کلام ناراحت شدم واز طرفی ما هنوز یاد نگرفتیم چطور گفتگو کنیم . ما هنوز فعل انسان بودن را نتوانسته ایم صرف کنیم. بعضی باسواد و روشنفکرا هم قراردادهای اخلاقی را هنوز بلد نیستند  و نمی توانند حداقل ها را رعایت کنند.

  • سؤال یا مطلب إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • آقای زیبا کلام نه تنها مناظره را باخت بلکه برای اتهامات سخیف خود به استاد معتضد قسم جلاله یاد کرد که مستوجب عقاب و ادای توبه در پیشگاه الهی است

  • سؤال یا مطلب إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • زیباکلام بازیگری کرد تو این مناظره و به افکار عمومی باخت

  • سؤال یا مطلب إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • تا حال من معتضد را خیلی جدی نمی گرفتم ولی با این مناظره تحلیل تاریخی ایشان را بیشتر واقع گرایانه دیدم. زیبا کلام در مقابل معتضد در بحث تاریخی آماتور  است. 

  • سؤال یا مطلب إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • زیبا کلام اصولا مطالعاتی ژرف و عمیق ندارد تقریبا در هیچ مورد حتی در سیاست

  • سؤال یا مطلب إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • به نظرم آقای زیبا کلام رفتارش پوپولیستی بود که باید اصلاح کنه

  • سؤال یا مطلب إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • فقط انچه که مسلم بود این بود که زیبا کلام خیلی کمتر از خسرو معتضد تاریخ خوانده  

  • سؤال یا مطلب إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • من اشتباه میکردم که آقای زیباکلام را یک فرد باسواد ومنطقی میپنداشتم

  • سؤال یا مطلب إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • آقای زیبا کلام اصولا مطالعات ژرف تاریخی ندارند و همون کتاب رضا شاه ایشون نیز انواع نقدها وارده 

  • سؤال یا مطلب إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • من موندم زیبا کلام چطور استاد دانشگاه شده؟ اصلا تو این مناظره مثل افراد عامی حرفی برای گفتن نداشت و حاشیه درست کرد

  • سؤال یا مطلب إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • واقعاً زیبا کلام باخت و بدجور هم باخت و  دست خالی آمده بود که باعث شد معتضد هم او را در تاریخ پیاده بخواند. 

  • سؤال یا مطلب إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • منطق و فکر زیبا کلام از اول باطل و محکوم به شکست بوده است. 

  • سؤال یا مطلب إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • رفتار زیبا کلام روحانی وارانه بود! که در قریب هشت سال ریاست جمهوری از توهین به مخالفین و منتقدینش با گفتن واژگانی مانند بزدل، بی شناسنامه، بیسواد، عصر حجری و .... کوتاهی نکرد و جالب اینکه هر دو هم غربگرا هستند و شعار تحمل مخالفم میدهند!

  • سؤال یا مطلب إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • در این مناظره مشخص شد زیباکلام  سخن زیبا نگفت و بعلت ضعف منطق بجای پاسخ به "ما قال" به "مَن قال" حمله کرد و وی را به دروغ گویی متهم نمود.

  • سؤال یا مطلب إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • واقعا زیباکلام نشون داد که نه ثبات داره و نه ادب داره. پوپولیست به تمام معنا . آیا ایشون استاددانشگاه هستش؟ بعیدمیدونم.

    پاسخ:
    سلام

    این استبعاد (بعید دانستن) صحیح نیست چون در عمل شاهدیم فهم برخی اساتید از برخی عوام کمتر است:
    یکی از پیش فرض‌های اشتباهی که از کودکی به دلیل جوزدگی در برخی از ما ایجاد شده این است که هر کسی مدرک تحصیلی بالاتری دارد عاقل‌تر است!
    درحالی که مدرک، نتیجۀ نمرۀ بالاتر و نمرۀ بالاتر نتیجۀ حافظۀ بیشتر است نه عقل بیشتر!
    به همین دلیل شاهدیم کسانی با عقل کمتر و حافظۀ بیشتر بدون اینکه درس را فهمیده باشند نمرۀ بالاتر گرفته و افراد عاقل‌تر به دلیل حافظۀ کمتر نمرۀ پایین‌تری می‌گیرند.
     متاسفانه سازوکار گرفتن نمره بر اساس حافظۀ بیشتر تنظیم شده نه عقل و فهم بالاتر! به همین دلیل برخی می‌توانند بدون فهمیدن، نمره و مدرک بالاتر بگیرند و مانع رسیدن افراد عاقل‌تر و مفیدتر برای جامعه به مدراج بالا شوند.
    درک این حقیقیت برای کسانی که برخی نزدیکانشان علیرغم مدرک تحصیلی بالا از فهم بعضی بدیهیات عاجزند آسان است و حتی برخی از ایشان به دلیل غرور علمی عمداً عقل را (به طور کامل) تعطیل می‌کنند و تا انکار آفریدگارشان نیز پیش می‌روند!

    همیشه در مسیر درست موفق باشید ایموجی گل
  • سؤال یا مطلب إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • واقعا متاسفِ آقای زیبا کلام هستم نمیدونم نحوه استاد دانشگاه تهران شدن به چه شکل و شمایلی است؟ واقعا در مناظره نتوانی یه سند ارائه بدی؟!

    پاسخ:

    لطفاً ر.ک. به جواب قبلی.
  • سؤال یا مطلب إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • دکتر زیبا کلام و جناب معتضد هر دو از نخبگان کشور هستند و حیف شد که این مناظره به جنجال کشیده شد. کم طاقتی دکتر زیبا کلام و دقت نکردن به سخنان آقای معتضد نقطه ضعف برجستۀ این مناظره بود. آقای معتضد وقتی مطالب کتاب را میخواند جای تعجب بود که چرا دکتر زیبا کلام آن قضاوت عجولانه را انجام داد و تکرار آن بیشتر تعجب داشت! در هر حال، این مناظره ها میتواند نه تنها برای مردم، که برای مسئولان حال حاضر کشور هم بسیار آموزنده باشد.

    پاسخ:
    سلام

    در اینکه نخبه در نظر مردم ایران چه تعریفی دارد ر.ک. به اولین پاسخ در «این پست».
    مردم به آرامش و صداقت علاقه دارند و مناظرۀ توأم با بداخلاقی بیشتر موجب تشویش اذهان است و به پیشرفت کشور کمک نمی‌کند همانطور که در مستند مذکور (کلیک) تلاش کردم متذکر شوم.

    همیشه در مسیر درست موفق باشید ایموجی گل

  • سؤال یا مطلب إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • زیباکلام دراین مناظره ، گفتمان عوامانه و چاله میدانی داشت و خسرومعتضد هم درنهایت رندی ، بااستناد به کتاب ، علیه رضاشاه سخن می گفت و زیباکلام برخودش مسلط نبود و با غلبه هیجابات بر رفتار و ذهن خود و یا عدم تسلط کافی برموضوع ، حرف درست و محکمی نمی زد و بیشتر جوسازی کرد . 

  • سؤال یا مطلب إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • زیبا کلام مثل برخی دیگر از تحلیلهای احساساتیش آمد که از رضا شاه دفاع کند

  • سؤال یا مطلب إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • آقای زیباکلام اگر آقای معتضد را تاریخدان نمیداند چرا راضی با مناظره با ایشان شد تا از دل آن بی اخلاقی بروز نکند؟

  • سؤال یا مطلب إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • زیباکلام شلوغ کرد. کسی می تواند در مناظره  اشکال به طرف مقابلش وارد کند که بتواند بصورت علمی و متقن دلایلش را بیان کند.

  • سؤال یا مطلب إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • کسی که میگه اقای زیباکلام درست میگه که معتضد دروغ گفت باید بداند که زیبا کلام خودش رو به آب و آتیش زد تا بگه که طرف مقابلش دروغگوست ولی ما حتی یه سند برای حرفهاش نشنیدیم برعکس معتضد مرتب سند ارائه داد و حتی از روی دوتا کتاب خوند.

  • سؤال یا مطلب إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • زیبا کلام مثل شبکه های ماهواره ای پوپولیست رفتار کرد و نشون داد حرفی برای گفتن نداره

  • سؤال یا مطلب إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • امیدوارم دیگر اقای دکتر زیباکلام بدون امادگی قبلی در مناظرات شرکت نکند و اخلاق را حتما رعایت کند.

  • سؤال یا مطلب إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • آقای زیباکلام اصلاً طرف مقابل شما قاتل زنجیری وقتی برای چیزی مدرک نشان میدهد شما موظف هستید با مدرک ایشان را مجاب نمایید نه اینکه وقتی کم می آورید بی صداقتی کنید به او بگویید دروغ میگی. این نشان میدهد  غربگرایی اخلاق و شخصیت ادم را ضعیف و نابود میکند.

  • سؤال یا مطلب إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • من عذرخواهی زیباکلام از معتضد رو کار خوبی می دونم اگرچه کلا مخالف نظرات ایشون هستم... خداوند به همه ما توفیق عذرخواهی از خطاهایمان را دهد!

  • سؤال یا مطلب إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • آقای زیباکلام! فکر کنم شما هم بدانید کسی که تاریخ ۱۰۰ سال گذشته ایران را خوانده باشد رضاخان که انگلیسی ها به زور تحمیلش کردند را شاه مردم نمیداند. همون اسم اولش که رضا پالانی بود و انگلیسیها پهلوی کردن و اصطبل قزاقخانه محل کارش بود بیشتر بهش میاید تا رضا خااان!!

  • سؤال یا مطلب إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • زیباکلام استاددانشگاهه؟ خدابه داد دانشجوهاش برسه موقع کنفرانس دادن

  • سؤال یا مطلب إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • این آقای زیبا کلام جای حرف حساب و مؤدبانه شلوغ کرد. معتضد با استناد به کتب اعضای دربار پهلوی سخن گفت نه کتب جمهوری اسلامی. عجیب است  زیبا کلام که خودش متحصن علیه پهلوی بود حامی این خاندان سوخته شده؟!!

  • سؤال یا مطلب إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • پیشنهاد میکنم کمی بیشتر تاریخ حزب توده و خیانتهای این وطن فروشان را مطالعه نمایید. بد نیست نگاهی به خاطرات آنهایی که با فریب امثال طبری و کیانوری و رادمنش و غلام یحیی ووو... راهی کشور شوروی شدن و به بهانه و جرم جاسوسی ده ها سال در اردوگاه های استالینی جان کندن و بسیاری مردن و عده کمی جان به در بردن را مطالعه نمایید. 
    بخوانید که این خائنین به وطن و همفکرانشان چگونه جوانان ایرانی را فریب میدادن و با وعده وعید و نشان دادن در باغ سبز آنها را روانه اردوگاه های استالینی می نمودن.
    صحبت برسر خیانت و جنایت حزب توده و مخصوصا انگل هایی همچون طبری، کامبخش، رادمنش، غلام یحیی، و... تمام سران حزب است. 

    پاسخ:
    سلام

    نگارنده نیز پیشنهاد می‌کنم توبۀ شجاعانه و آگاهانۀ مرحوم احسان طبری از خطاهای خودش، مورد غفلت یا تغافل قرار نگیرد و یادمان نرود که خداوند عزیز نسبت به خطاکارترین انسان‌ها نیز اگر برگردند بسیار بخشنده و توبه پذیر است!
    آری، برای شناخت صداقت طبری منبعی بهتر از نظرات خودش نیست و خوشبختانه فرصت شد ده‌ها ساعت در قالب فیلم و متن ازجمله مناظرات و اعترافات حزب توده را مشاهده کنم و تعدادی از آثار طبری مانند «کتاب کژراهه» را سطر به سطر و با دقت مطالعه نمایم که نتیجۀ بخشی از این تحقیقات را می‌توانید در مستند پوستین وارونه، سروش ببینید.
    طبری تلاش کرد دیگر خداناباوران نیز به دعوت لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّه لبیک بگویند و با پذیرش اسلام سعادت دنیا و آخرتشان را تضمین نمایند.

    همیشه در مسیر درست موفق باشید ایموجی گل
  • سؤال یا مطلب إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • متاسفم که احسان طبری درخط مبارزه تاب نیاورد و در اواخرعمر مقالاتی در کیهان درنفی و نقد انچه که سالها بخاطرش مبارزه کرده بود منتشرکرد.
    اما بااینحال اویک انسان معمولی نبود اواندیشمند بزرگی  بو دکه سالها باعث دلگرمی وحمایت بخش مهمی از جنبش کمونیستی بود . 
    شاید نتوان اورا باسایر انقلابیون هم حزبیش که مرگ ایستاده راانتخاب کردند مقایسه کرد اما همواره قابل احترام بوده و هست و یادش رابدین سبب که قلبا خواهان آزادی و برقراری عدالت اجتماعی و سوسیالیزم بود گرامیداشت.

    پاسخ:
    سلام

    البته قابل درک است که پذیرش هدایت مرحوم طبری برای خداناباورانِ خصوصاً ایرانی سخت باشد و از ابراز تأسف نسبت به این حقیقت غیرقابل انکار خودداری نکنند زیرا در مقابل چشم خود دیدند چنین سرمایه بزرگی را دست داده‌اند! آن‌هم مرحوم طبری که روزی از سران الحاد ایران و دنیا و از ۵ تئوریسین اول آکادمی علوم شوروی بود اما -اگرچه با تأخیر- ولی بالاخره توانست با کمک اندیشۀ آزاد و مستقل، از صف خداناباورانِ ناامید جدا شده و به‌صف دوستان امیدوار خداوند مهربان بپیوندد و به‌تصریح خودش در مقالۀ کیهان به نام «چرا به اسلام پیوستم»؟ اسلام ناب را بپذیرد.
    بنابراین راه خردمندانه برای خداناباوارنی که نمی‌توانند از برجستگی‌های مرحوم طبری چشم پوشی کنند این است که  مانند این انسان آزاده، تعصب را کنار گذاشته و تابع عقل و دلیل شوند و گذشته را جبران و آیندۀ خود را تضمین نمایند!

    همیشه در مسیر درست موفق باشید ایموجی گل
  • سؤال یا مطلب إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • به جرأت می توان گفت احسان طبری یکی از بزرگترین اندیشمندان ایدئولوژیک معاصر ایران بود که فهم عمیق و مناسبی از ایدئولوژیی داشت که به آن متعلق بود. 
    طبری درباره اندیشه های مارکسیست لنینیسم خوب می اندیشید و تلاش می کرد تا در گوشه های تاریخ انطباق مناسبی از ماتریالیسم دیالکتیک ایجاد کند .
     فهم او در برخی یادداشتهای فلسفی و اجتماعی و همچنین کتاب برخی بررسی‌ها درباره جهان‌بینی‌ها و بینش‌های اجتماعی در ایران بسیار عمیق و مبتنی بر شناخت مناسب از ماتریالیسم تاریخی ست
    نگاه ژرف و دقیق او در آثارش نشان از شناخت مناسب او از تاریخ و مناسبات جامعه بود.

    پاسخ:
    سلام

    به گواهی اسناد نتیجۀ اندیشۀ طبری در مورد مارکسیست-لنینیسم این شد که در نهایت پی به پوچ بودن تفکر مادی صرف و حقانیت اسلام ناب برد.
    البته شاید بتوان ریشۀ گرایش مرحوم طبری به حقیقت را در اعترافی که در درآمد کتاب کژراهه‌اش به نقل از وی آمده دید:
    «من از سال‌هال ۱۳۴۸ در مارکسیسم به بن‌بست رسیدم؛ نوعی گرایش به مذهب، اما با ملاحظات شغل و زندگی، نه در شوروی امکان داشت برائت از چپ کنم! نه در غرب می‌دانستم چه باید کرد! و نه راهی به ایران و حکومت پهلوی در ایران داشتم؛ لذا با نبود امکانات و زبان، به کار نگارش پرداختم ازجمله کتاب چشم قهرمان باز است به‌عنوان یک داستان‌که زبان گویای خودم بود را نوشتم اما حزب کیانوری با انتشار آن مخالفت کرد!»
    📸 مشاهدۀ متن فوق از نسخۀ مجازی کتاب کژراهه

    همیشه در مسیر درست موفق باشید ایموجی گل
  • سؤال یا مطلب إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • نمیدونم اولین کسی که باعث شد تلویزیون  از مناظرات بحث ازاد اول انقلاب که مباحث داغ روز و پاسخ به شبهات جوانان بود خالی شود کی بود ولی او هر که بود بزرگترین خیانت را کرد

    پاسخ:
    سلام

    تلاش کردم در این بخش از مستند پوستین وارونه با عنوان «چه کسانی باعث شدند مناظرات اول انقلاب ادامه پیدا نکند؟» پاسخ به این سؤال پرتکرار را بدهم.

    همیشه در مسیر درست موفق باشید ایموجی گل
  • سؤال یا مطلب إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • کتاب کج‌راهه‌های طبری رو کجا میشه پیدا کرد؟

    پاسخ:
    سلام

    نام صحیح «کتاب کژراهه» است که می‌توانید از انتشارات امیر کبیر تهیه یا نسخۀ مجازی  آن را (با قیمت نازل) بلافاصله بعد از پرداخت اینترنتی هرجا باشید مطالعه نمایید.

    همیشه در مسیر درست موفق باشید ایموجی گل
  • سؤال یا مطلب إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • جناب طبری پس از سالها افاضات فرمودن سرانجام با تالیفات دکتر محمد حسین بهشتی در زندان جمهوری اسلامی ،اسلام آورد و عابد و زاهد و مسلمان شد؛!!!

    پاسخ:
    سلام

    در اینکه چه کسی باعث هدایت مرحوم طبری شده نمی‌توان یک عامل را به طور قاطع عنوان کرد؛ البته در جایی مرحوم طبری به مطالعۀ کتب مرحوم طباطبایی و مطهری اشاره می‌کند و برخی نیز مناظرات بحث آزاد، خصوصاً رفتار بسیار محترمانه مرحوم مصباح با وی را از دلایل مهم هدایتش می‌دانند و برخی عوامل دیگر را که در هر صورت بهترین راه برای کسانی مدعی هستند این استدلال‌ها ناشی از زندان، شکنجه یا آمپول خاصی بوده این است که فکرشان را به کار بیندازند و استدلال‌های مرحوم طبری در آثاری که بعد از هدایتش از وی به جای مانده ازجمله «کژراهه» را مطالعه نموده و اگر می‌توانند به شکل مستدل و علمی پاسخ دهند.

    همیشه در مسیر درست موفق باشید ایموجی گل
  • سؤال یا مطلب إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • البته‌ کتاب‌ کژراهه‌ و کتاب‌ شناخت‌ و سنجش‌ مارکسیسم‌ را در زندان‌های‌ رژیم‌ و در فضای‌ انزوا‌ و ایزوله‌ و فشار و سرکوب‌ نوشته!!
    مصاحبت‌درزندان‌وفشاررانبایدبعنوان‌مصاحبت‌عادی‌نگاه‌کرد‌واصل‌ماجراکه‌این‌کتابها‌تحت‌فشاروسرکوب‌نوشته‌شده‌راتغییرنمیدهدلطفااین‌راهمیشه‌دربررسی‌وقضاوت‌درموردطبری‌وآثارش‌درنظربگیرید🙏🙏🙏🌷

    پاسخ:
    سلام

    لطفاً پاسخ به سؤال قبلی را مطالعه نمایید.
    نکته: یکی از مخالفان طبری و جمهوری اسلامی پاسخ فرد فوق را به شرح زیر داده و به حقایقی نیز اذعان نموده است:
    دوست عزیز کتاب کژراه تمام نظرات واقعی خود طبری بوده نه ربطی به فشار حاکمیت داره و نه اجبار حکومتی. تاریخ مصرف چپ تموم شده بود اینها هم بدنبال آب و نان دیگه ای بودن به وقتش که شد زدن زیر تمام اون اراجیفی که به اسم تئوری حزب توده به خورد یک ملت دادن. طبری همون زمان اوج قدرت نمایی حزب توده هم اعتقاد و باوری به هیچکدام از نظراتش نداشت یک فرد بیسواد که فقط کارش شده بود جمع آوری این تئوریسین و فلان رهبر انقلابی و تزریق آن در ذهن جوانان از همه جا بی خبر این مملکت.
    بیسواد خواندن مرحوم طبری نشانۀ کم اطلاعی بیش از حد است زیرا از واقعیات برجستۀ وی (به تصریح موافق و مخالف) سواد بالای اوست (وی با تألیف بیش از ۱۰۰ کتاب و تسلط به چند زبان، از ۵ تئوریسین اول آکادمی علوم شوروی بود)؛ در این خصوص می‌توانید این بخش از پوستین وارونه، سروش را ببینید.

    همیشه در مسیر درست موفق باشید ایموجی گل
  • سؤال یا مطلب إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • گروه ۵۳ نفر بعدها از طریق حزب توده تبدیل به پیاده نظام شوروی شد و سازمان فدایی هم دو دسته شدند یکی اکثریت که به حزب توده پیوستند و یکی هم اقلیت که به کردستان زدند...

    پاسخ:
    سلام

    اطلاع دقیقی در این خصوص ندارم.

    همیشه در مسیر درست موفق باشید ایموجی گل
  • سؤال یا مطلب إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • طبری معلم همه ماست

    پاسخ:
    سلام

    مرحوم احسان طبری در آزادگی، عدم ناامیدی از رحمت خدا و عاقبت به خیری جزو نمونه‌های کم نظیر خصوصاً برای ناباوران است.

    همیشه در مسیر درست موفق باشید ایموجی گل
  • سؤال یا مطلب إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • همسویی حزب توده با شوروی و دفاع آن از کمونیسم (گرایش استالینیستی) موجب خروج برخی مخالفان از صفوف حزب شد و پس از شکست فرقه دموکرات انشعابی در حزب رخ داد و گروهی از روشنفکران به رهبری خلیل ملکی حزب را ترک کردند و بخشی از رهبران حزب به ناچار به خارج از کشور رفتند.

    پاسخ:
    سلام

    اطلاع دقیقی در این خصوص ندارم.

    همیشه در مسیر درست موفق باشید ایموجی گل
  • سؤال یا مطلب إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • روی سخنم با طبری است مرد نازنینی بود .

  • سؤال یا مطلب إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • مرگ خوبه ولی فقط برای همسایه. خیانت کارانی همچون طبری و کیانوری و...بسیار دیگر یکی از مهمترین عوامل رکود اندیشه آزادیخواهانه در جامعه ایران معاصر بوده.

    پاسخ:
    سلام

    لطفاً ر.ک. به اولین پرسش و پاسخ «این پست».

    همیشه در مسیر درست موفق باشید ایموجی گل
  • سؤال یا مطلب إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • البته برای طبری خیلی ارزش قائلم علیرغم اینکه با عقایدش مخالفم. ارزشی که براش قائلم بخاطر کوشش فکری و آرمانخواهی و شهامتش هست که حاضر میشه برای آرمان و سعادت دیگر انسانها جان و مال و زندگی خودش رو به خطر بندازه. حالا شاید اون ایدئولوژی که داشته از نظر من خطا باشه. این خیلی والاتر از انسانهای بی تفاوت کوچه و خیابونه که تا اخر زندگی فقط به خودشون و نیازهای ابتدایی خودشون فکر میکنن و تا لحظه مرگ بزدل و جاهل میمونن. روحش شاد.

  • سؤال یا مطلب إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  • مرگ بر مجاهد و توده و کمونیست و اخوند

    پاسخ:
    سلام

    اگر منظور از آخوند، روحانیت اصیل و واقعی است که افراد گوناگون (با هر دین، مذهب و حتی برخی خداناباوران) خودشان می‌گویند با ایشان مشکلی ندارند.
    به عنوان نمونه به گفتگوی اخیر با یک خداناباور توجه کنید که وی ابتدا گفت به دلیل دیدن رفتار دوگانه از برخی مذهبی‌ها (اعم از یهودی، مسیحی، مسلمان ... و شیعه و سنی) مذهب را کنار گذاشته و ادامه داد:
    «مذهبی نیستم  و بین مذهبی‌ها فقط رهبر رو قبول دارم تنها و نه کس دیگه. همین.»
    پاسخی به این فرد داده شد که می‌تواند خصوصاً برای کسانی مفید باشد که به صرف دیدن رفتاری نامطلوب از برخی مذهبی‌ها، بدون اینکه در مورد اصل مذهب تحقیق کنند (و ببینند آن رفتار را تأیید یا رد می‌کند)، به خود مذهب بدبین شده به تدریج لامذهب می‌شوند و متأسفانه سپس (مانند همین فرد) خدای ناکرده کارشان به الحاد و کفر نیز کشیده می‌شود که یکی از نتایج مورد اقرار خود ناباوران: ناامیدی و احساس پوچی کامل است همچنانکه بارها به نگارنده گفته‌اند بعد از مدتی دچار حملۀ انواع خطورات قدیمی و جدید، وسوسه‌های تیز، استرس و غصه‌های عمیق و پیوسته شده به طوری که آرزو می‌کنند هر چه دارند بدهند تا به قبل باز گردند.
    اما پاسخ به خداناباور مذکور:
    هموطن محترم؛ من که اکثر نزدیکانم با رهبری مشکل دارند، ارزش حرف شما را می‌فهمم که گفتید در بین مذهبی‌ها فقط رهبری را قبول دارید و ادامه دادید با این حال دوست ندارید مذهبی باشید چون دیده‌اید برخی مذهبی‌ها مدام ذکر می‌گویند اما عملشان طور دیگری است! یا به قول جناب حافظ:
    واعظان کاین جلوه در محراب و منبر می‌کنند
    چون به خلوت می‌روند آن کار دیگر می‌کنند!

    مشکلی دارم، زِ دانشمند مجلس بازپرس
    توبه‌فرمایان، چرا خود توبه کم‌تر می‌کنند؟

    گوییا باور نمی‌دارند روزِ داوری
    کـ‌این‌همه قَلب و دَغَل در کار داور می‌کنند!

    اما تجربه و خرد به من آموخته عملکرد بد برخی مذهبی‌نماها هیچ ربطی به خود مذهب ندارد همچنانکه تحقیق بدون تعصب در یافتن دین و مذهب خردمندانه تجربۀ مذکور را به وضوح تأیید می‌کند.
    اما به هر حال اگر همچنان اصرار دارید عملکرد افراد را ملاک قضاوت قرار دهید آیا خرد به شما نمی‌گوید عملکرد انسان‌های مورد قبول خودتان مثل رهبری را ملاک داوری قرار دهید و بالاتر از آن امامان معصومی (ع) که الگوی ایشان هستند؟
    در ضمن در این کانال هم‌اکنون فیلم سینمایی آمریکایی مناظرۀ دانشجو با استاد خداناباورش به شکل قسمتی در حال بارگذاری است که می‌تواند اطلاعات مفیدی را در اختیار شما بگذارد.
    در مورد انتخاب عنوان آتئیست برای خود، اگر مایلید بدانید حتی در کشوری مثل ایالات متحدۀ آمریکا که نماد اصلی مدرنیته و سکولاریسم (جدایی دین از زندگی دنیا) است طبق آمار رسمی چنددرصد خداناباور (آتئیست) هستند و اکثر مردم آنجا چه نظر قابل تأملی در مورد آئتیست‌ها دارند در صورت تمایل این فیلم کوتاه را ببینید.
    برای شما هموطن محترم آرزوی نیکبختی و توفیق دارم و بر این باورم که هر کسی اختیار خودش را دارد و نتیجۀ عملکردش وابسته به تصمیمات خود اوست.

    همیشه در مسیر درست موفق باشید ایموجی گل
  • سؤال یا مطلب إنتقالی از صفحۀ دیگر.
  •  این توده ای هاوچپ گراها اگر دنبال آخوندا راه نمی افتادند ب این روزسیاه نمی رسیدیم.

    پاسخ:
    سلام

    هر کسی می‌تواند در فضای گستردۀ مجازی (رایانه سپهر) به اندازۀ اطلاعات و انصافی که دارد نسبت به هر موضوعی نظر دهد اما طبعاً نظری ارزش دارد و ماندگار است که ریشه در حقیقت و اطلاعات صحیح داشته باشد.
    کسانی که کمترین تحقیق در اسناد مرتبط با تاریخ حزب توده و چپ‌ها انجام داده‌اند (که بخشی از این اسناد را در مستند پوستین وارونه، سروش آورده‌ام و اگر خدا خواست به تفصیل در مستند کژراهه نیز خواهم آورد) می‌دانند حزب توده نه تنها به دنبال تفکر روحانیت و جمهوری اسلامی راه نیفتاد بلکه ابتدا منافقانه و سپس علنی و خائنانه علیه‌شان موضع گرفت.
    حتی تورق در اسناد مورد قبول حزب توده نیز گواه است که ایشان چون ارادۀ کافی نداشتند رسماً پیاده نظام و جاسوس شوروی شدند و ابتدا مزورانه با تمام گروه‌ها (از جمهوری اسلامی تا مجاهدین خلق) تظاهر به همراهی کردند و در نهایت همانطور که مرحوم طبری در «کتاب کژراهه» آورده وارد فاز سخت و اقدام علیه منافع تودۀ مردم و تلاش جهت کودتا علیه نظام برخاسته از ارادۀ ملی ایشان شدند که خداوند دفع شر نمود و ابتدا تفکر مارکسیسم–لنینیسم به صورت علمی (ازجمله برگزاری مناظرات بحث آزاد)، سپس عملی (با تشکیل دادگاه‌ علنی و اظهار ندامت صریح رهبران‌شان مثل کیانوری) و در نهایت با فروپاشی شوروری و کمونیسم، برچیده شد.

    همیشه در مسیر درست موفق باشید ایموجی گل
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی